۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۰۰:۲۹
کد خبر: ۲۰۵۹۵۸
انتخابات عراق، فرصت‎ها و چالش‎ها(105)؛

سید عمار حکیم نسبت به بروز تقلب در انتخابات ابراز نگرانی کرد

خبرگزاری رسا ـ رییس مجلس اعلای اسلامی عراق نسبت به بروز تقلب و دستکاری در آرای انتخابات پارلمان عراق ابراز نگرانی کرد و اظهار داشت به هیچ وجه در قبال بروز چنین مساله‎ای سکوت نخواهد کرد.
سيد عمار حکيم رييس مجلس اعلاي اسلامي عراق

 

به گزارش خبرگزاری رسا، حجت الاسلام سید عمار حکیم، رییس مجلس اعلای اسلامی عراق در مراسم جشن میلاد امام علی(ع) که ساعاتی پیش در دفتر وی در بغداد برگزار شد نسبت به تاخیر در اعلام نتایج انتخابات پارلمان این کشور ابراز نگرانی کرد و گفت: تاخیر در اعلام هرگونه نتیجه رسمی پس از گذشت چندین روز از برگزاری انتخابات، شک و تردیدهای فراوانی را به وجود آورده است. ما شمارش آرا را به دقت زیر نظر داریم و در پیگیری شکایت های صورت گرفته درباره انتخابات کاملا جدی هستیم.

 

وی افزود: اگر نتایج انتخابات غیر منطقی باشد واکنش قاطعی اتخاذ خواهیم کرد زیرا دفاع از اراده و آزادی ملت را حق خود می دانیم. اگر ثابت شود که تقلب صورت گرفته و آرای مردم مورد دستکاری قرار گرفته است به هیچ وجه سکوت نکرده و سخنان واضح و کوبنده ای را برای دفاع از حق مردم خواهیم داشت.

 

حکیم نسبت به سلامتی شمارش آرا ابراز امیدواری کرد و اظهار داشت: از کمیساریای عالی انتخابات و فعالان در شمارش آرا تقدیر و تشکر می کنیم ولی از آنان می خواهیم نسبت به مسؤولیت تاریخی که ملت عراق به آنها واگذار کرده است امانتدار باشند.

 

رییس مجلس اعلای اسلامی عراق بدون آنکه درباره چگونگی تشخیص تقلب در انتخابات سخن بگوید، تصریح کرد: اگر نتایج به صورت سالم و شفاف اعلام شود به مرحله تشکیل دولت می رسیم. تشکیل دولتی قوی و هماهنگ و برنامه دار کاملا پیچیده است.

 

وی که ریاست ائتلاف المواطن از فهرست های شیعه را برعهده دارد، ادامه داد: ما به بازسازی همپیمانی ملی خواهیم پرداخت، این همپیمانی یک موسسه کوتاه مدت و صوری نیست بلکه موسسه ای دارای دیدگاه و برنامه است که توانایی تصمیم گیری برای کشور و انتخاب افراد کارآمد جهت تصدی بر پست های مهم کشور را داشته باشد.

 

حجت الاسلام حکیم تشکیل دولت اکثریت سیاسی که مورد نظر ائتلاف دولت قانون است را رد کرد و گفت: کسانی که در پی اکثریت نصف به اضافه یک پارلمان هستند باید بدانند که با همین نسبت نیز کنار گذاشته خواهند شد و سرنگونی آنان بسیار آسان است.

 

گفتنی است در حالی که نتایج غیررسمی انتخابات عراق از پیشتازی ائتلاف دولت قانون به رهبری نوری المالکی خبر می دهد، برخی گروه ها از هم اکنون مدعی تقلب در انتخابات هستند.

 

تشکیل حکومت مشارکت ملی یا اکثریت سیاسی نیز از بحث های رایج کنونی در عراق است که ائتلاف دولت قانون به شدت از حکومت اکثریت سیاسی حمایت می کند و آن را تنها راه خروج کشور از بحران و بن بست کنونی می داند./980/ب902/د

ارسال نظرات