۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۲:۳۷
کد خبر: ۲۰۵۰۸۷
محسن رضایی:

اقتصاد مقاومتی پشتوانه مبارزه سیاسی ما با استکبار جهانی است

خبرگزاری رسا ـ دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید بر این که اقتصاد مقاومتی پشتوانه مبارزه سیاسی ما با استکبار جهانی است، گفت: اقتصاد مقاومتی هم شامل توسعه پایدار و هم شامل مصونیت در برابر شوک های اقتصادی است.
محسن رضايي نشست مقدماتي همايش اقتصاد مقاومتي از منظر دين نشست مقدماتي همايش اقتصاد مقاومتي از منظر دين

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام پیش از ظهر امروز در نشست مقدماتی همایش اقتصاد مقاومتی از منظر دین که در سالن همایش های شهرداری قم برگزار شد، اقتصاد مقاومتی را انقلابی دیگر در کشور دانست و تاکید کرد: این انقلاب همچون اصل پیروزی انقلاب اسلامی باید از شهر مقدس قم نشات بگیرد.

 

وی با بیان این که خوشبختانه نگاه بسیار خوبی به اقتصاد مقاومتی در جامعه بویژه حوزه های علمیه وجود دارد و باید از این ظرفیت به خوبی استفاده شود، گفت: اقتصاد کنونی ما در شان انقلاب و ملت ایران نیست، تنها مفاسد اقتصادی نیست که حیثیت کشور ما را خدشه دار کرده است.

 

این استاد دانشگاه با بیان این که اقتصاد مقاومتی نقشه راه تبدیل اقتصاد کنونی به اقتصاد فعال و پویا و پایدار است، یادآورشد: ما چاره ای نداریم که از اقتصاد کنونی فاصله بگیریم و به اقتصادی که در شان ملت ایران است برسیم.

 

وی تاکید کرد: اقتصاد مقاومتی اقتصادی است که کشور ما را از تکانه ها و بحران های اقتصادی که در غرب وجهان ایجاد می شود، حفظ می کند، تحریم های اقتصادی که یک اقدام سیاسی است اقتصاد ما را از پای درنیاورد.

 

رضایی با بیان این که اقتصاد مقاومتی هم شامل توسعه پایدار و هم شامل مصونیت در برابر شوک های اقتصادی است، تصریح کرد: برای رسیدن به چنین اقتصادی باید بدانیم وضعیت فعلی کاملا آسیب پذیر است.

 

وی بیان کرد: غربی ها انتظار داشتند ما در همان سال اول تحریم دچار مشکلات جدی شویم؛ عدم تحقق این مساله برای آنها شبیه معجزه است؛ از سویی دیگر این مساله نشان می دهد اقتصاد دولتی ما به شدت آسیب پذیر است.

 

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید بر این که اقتصاد ما باید به معنای واقعی کلمه مردمی شود، گفت: اقتصاد اسلامی نه سرمایه داری و نه دولت محور است بلکه اقتصاد مردم دار است. در مردم دانش، سرمایه، اعتماد، تعامل و رقابت وجود دارد.

 

وی اضافه کرد: اگر مردم ما وارد صحنه اقتصاد شوند دیگر هیچ نیازی به خارج از کشور نداریم؛ نکته اساسی این است که بتوانیم و اجازه دهیم مردم وارد عرصه اقتصاد شوند.

 

رضایی بیان داشت: انتظار ما از علما و فقهای حوزه این است که از منظر دین، آیات و روایات مساله اقتصاد مقاومتی را تبین کنند.

 

وی با بیان این که اقتصاد ما باید جهادی باشد، گفت: به دلیل این که اقتصاد ما جهادی نیست، فساد همچون موریانه در اقتصاد کشور ما وجود دارد و این مساله به هیچ وجه زیبنده کشور و نظام نیست.

 

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: ما الان به خاطر تحریم ها توان دستیابی به پول فروش آن را نداریم؛ اقتصاد کشور ما متاسفانه تنها بر یک پایه و ستون نفت استوار است و این مساله آسیب پذیری هایی بسیاری را برای کشور ما ایجاد کرده است.

 

وی افزود: کشور ایران مزیت های بسیاری به جز نفت و گاز دارد که هنوز فعال نشده است، نکته دیگر این است که اقتصاد ما باید تبدیل به اقتصاد مولد شده و از حالت مصرفی بودن خارج شود.

 

محسن رضایی با اذعان به ضعف بخش های تولیدی و فرهنگ تولید در کشور، گفت: اقتصاد ما هنوز سنتی است در حالی که باید اقتصاد خود را از حالت سنتی خارج کنیم.

 

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان این که کشاورزی سنتی دیگر جواب نمی دهد، یادآورشد: اقتصاد ما راهی ندارد مگر این که دانش بنیان شود. اقتصاد دانش بنیان به جای تکیه بر پول به دانش و علم متکی است.

 

وی افزود: انتظار ما این است که علما، فقها و حوزویان از منظر دین در راستای تبیین اقتصاد مقاومتی و رفتار سازی اسلامی به ما کمک کنند؛ چراکه ما بدون بهره گیری از دین نمی توانیم رفتارها را تغییر دهیم.

 

رضایی با طرح این سؤال که در بخش رابطه اقتصاد مقاومتی و دین زهد چه معنا و مفهومی دارد؟ گفت: اگر معنای زهد این است که از دنیا فرار کنیم تولید راه نمی افتد، پرهیز از دنیا طلبی منافاتی با فعالیت اقتصادی ندارد.

 

وی تاکید کرد: اقتصاد مقاومتی سند بسیار مهمی است که رهبری با مشورت نخبگان و ایده ها و دیدگاه هایی که خودشان داشتند، آن را طراحی کردند، ایشان سران قوا و مدیران کشور را خواستند و با آنان هم اندیشی کرده اند، انتظار این است که با اجرایی شدن این سیاست ها تحولی در اقتصاد کشور ایجاد شود.

 

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان این که اقتصاد مقاومتی پشتوانه مبارزه سیاسی ما با استکبار جهانی است، گفت: انتظار داریم مراجع تقلید، علما و حوزویان یاری گر نظام در عرصه انقلاب اقتصادی باشند. /924/پ202/ج
 

ارسال نظرات