۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۰۳:۰۷
کد خبر: ۲۰۴۳۸۸
سلسله درس هایی از عقاید اسلام(5)؛

آیت الله حیدری: استنباط و فهم غیر صحیح از آیات سبب تعارض عقل و وحی است

خبرگزاری رسا ـ متولی مدرسه علمیه الغدیر با بیان این که چه وقت تعارض میان عقل و وحی حاصل می شود، گفت: در مواقعی که تفسیر ما در مورد وحی اشتباه باشد و یا مقدمه‎ها ی دلایل عقلی غیر تام باشند.
آيت الله حيدري

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اهواز، آیت الله محسن حیدری، نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری و متولی مدرسه علمیه الغدیر، شب گذشته درپنجمین جلسه از سلسله درس های عقاید اسلام در جمع دانشجویان دانشگاه امیرالمؤمنین(ع) اهواز با تبین مباحث تعارض قلب و وحی گفت: وحی حجت الهی و شرعی است که در آن شک وتردیدی نیست زیرا اگر یک معلوماتی از طریق وحی ثابت شود همانند قرآن و سنت به آن معلومات وحی اطلاق می شود.

 

نماینده مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه عقل حجت شرعی است، اظهار داشت: اگر انسان معلوماتی صحیح و قطعی از عقل کسب نماید آن معلومات دارای حجت شرعی هستند.

 

امام جمعه موقت اهواز با سؤال اینکه آیا میان عقل و وحی تعارض و اختلافی است، خاطر نشان کرد: وحی حجت ظاهری و عقل حجت باطنی است و میان آنها تعارضی نیست زیرا هر دو حجتهایی از سوی خداوند عزوجل هستند.

 

 آیت الله حیدری با بیان اینکه چه وقت تعارض میان عقل و وحی حاصل می شود، گفت: در مواقعی که تفسیر ما در مورد وحی اشتباه باشد و یا مقدمهها ی دلایل عقلی غیر تام باشند.

 

متولی مدرسه علمیه الغدیر با اشاره به آیه شریفه « الرَّحْمَنُ عَلَى الْعَرْشِ اسْتَوَى» بیان داشت: استنباط و فهم ما  باید درباره آیه شریفه اشتباه نباشد مثلاً و اژه« استوی»  را جسم درنظر نگیرم بلکه به معنی استقرار است زیرا اگر استنباط و فهم ما به آیات اشتباه باشد تعارض و تناقض میان عقل و وحی بوجود می آید.

 

نماینده مجلس خبرگان رهبری با رد نظریه بطلان علمی داروین در باره آفرینش آدم از میمون تأکید کرد: خداوند متعال آدم را از گل آفرید و اگر انسان نظریه بطلانی داروین را بپذیرد تعارضی میان وحی و علم صورت می گیرد، زیرا نظریه های داروین بر ادله‎های غیر صحیح ثابت شده و علمی نیستند بلکه وهمی هستند./9456/پ202/ب

ارسال نظرات