۳۰ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۲:۰۴
کد خبر: ۲۰۲۳۵۴
از سوی مرکز تحقیقات اسلامی مجلس؛

نشست طرح تحول بانکی در قم برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ نشست شورای طرح تحول نظام بانکی با موضوع «بررسی مباحث فقهی حقوقی بانکداری ایران با رویکرد اسلامی» در مرکز تحقیقات اسلامی مجلس برگزار شد.
مرکز تحقيقات اسلامي مجلس

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از روابط عمومی مرکز تحقیقات اسلامی مجلس، در نشست شورای طرح تحول نظام بانکی با موضوع «بررسی مباحث فقهی حقوقی بانکداری ایران با رویکرد اسلامی» برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی حضور داشتند و مباحثی مانند جهت‌گیری بانکداری اسلامی برای حل مشکلات اجتماعی، ناظر بودن قوانین بانکی به اهداف اقتصادی و تسهیل فرآیند اشتغال در جامعه و فراهم‌سازی عدالت اجتماعی در نظام بانکی مورد بحث قرار گرفت.

 

اعضای کمیته فقهی حقوقی طرح تحول نظام نیز در این نشست تاکید کردند که باید قوانین به گونه‌ای مورد بازنگری واقع شود که از قانون‌گریزی بانک‌ها کاسته شده و قوانین به گونه‌ای باید باشد تا هر بانکی تفسیری از قانون ارائه ندهد تا با روح حذف ربا از بانک در تعارض باشد.

 

اساتید حوزه و دانشگاه در این نشست تاکید کردند که بازنگری قانون عملیات بانکی بدون ربا باید به گونه‌ای صورت پذیرد تا در مرحله اجرا بانک‌ها به روال گذشته خود بازنگردند و از شیوه‌های مرسوم بانکداری متعارف (غربی) استفاده نکنند.

 

در این نشست همچنین پیشنهاد شد تا کمیته حقوقی فقهی مربوط به قانون عملیات بانکی بدون ربا در مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی با محوریت حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر موسویان تشکیل و قانون عملیات بانکی بدون ربا مورد بازنگری قرار گیرد.

 

همچنین مقرر شد کمیته دوم نیز با عنوان کمیته سیستم عملیاتی بانک‌ها با محوریت حجت‌الاسلام والمسلمین بحرینی از اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تشکیل شود./916/د102/ن

ارسال نظرات