۲۸ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۵:۴۲
کد خبر: ۲۰۲۲۰۱

نقدی گذرا بر فیلم سینمایی نوح

خبرگزاری رسا - حدود یک ماه از اکران فیلم سینمایی نوح می گذرد و این فیلم در بسیاری از کشورهای اسلامی، به دلیل منطبق نبودن با موازین اسلام، مورد اعتراض شدید قرار گرفته و حتی در کشورهایی همچون مالزی تحریم شده است.
فيلم نوح

به گزارش خبرگزاری رسا، فیلم سینمایی نوح به کارگردانی دارین آرونوفسکی، و با هزینه ی 125 میلیون دلاری روز جمعه 8 فروردین امسال به مرحله ی اکران رسید. به اذعان کارگردان، در میان منابع استفاده شده در تولید این فیلم علاوه بر انجیل، کتاب خنوخ یا خنجوخ (جد نوح نبی) و کتاب جوبیلی (از کتب مذهبی یهودیان) استفاده شده است و اثری از قرآن در این میان نیست. این درحالیست که در قرآن کریم 43 بار نام نوح نبی در سوره های مختلف تکرار شده است.

حدود یک ماه از اکران فیلم سینمایی نوح می گذرد و این فیلم در بسیاری از کشورهای اسلامی، به دلیل منطبق نبودن با موازین اسلام، مورد اعتراض شدید قرار گرفته و حتی در کشورهای همچون مالزی تحریم شده است.

این نوشتار با بررسی اجمالی تفاوت های عمده ی نوحِ صهیونیستی و نوح معرفی شده در قرآن قصد دارد محرکی باشد برای کارشناسان و صاحب نظران این عرصه تا بیش از پیش در این عرصه به روشنگری بپردازند.

 نوح در درون چادری کوچک، بیرون از شهر زندگی نمی کرد


قرآن: به استناد قرآن، نوح نبی همچون پیامبر خاتم (ص)، از درون جامعه برخواست. جامعه ای که به آن عشق می ورزید و فلاح و رستگاری آن را همواره از خداوند متعال طلب می کرد. نوح نبی 950 سال با صبر و حوصله مردم خود را موعظه می کرد.

فیلم: نوح با ترس و به دور از شهر زندگی می کند و تا پیش از وقوع سیل هیچ تعاملی با جامعه ی خود ندارد.

 

نوح نبی پیش از وقوع سیل مورد استهزا قرار گرفت

قرآن: اطرافیان نوح نبی از هشدارهای وی به سطوه آمدند و وی را تهدید به سنگسار کردند.

وَیَصْنَعُ الْفُلْکَ وَکُلَّمَا مَرَّ عَلَیْهِ مَلَأٌ مِّن قَوْمِهِ سَخِرُوا مِنْهُ ۚ قَالَ إِن تَسْخَرُوا مِنَّا فَإِنَّا نَسْخَرُ مِنکُمْ کَمَا تَسْخَرُونَ (هود/38)

و (نوح) کشتی را می ساخت ، و هر گاه گروهی از اشراف قومش بر او می گذشتند ، او را مسخره می کردند ،(نوح) می گفت : اگر ما را مسخره می کنید ، پس ما (نیز) شما را مسخره خواهیم کرد؛ همین گونه که مسخره می کنید.

فیلم: پس از آنکه نوح عملیات خود را به خشن ترین شکل ممکن به پایان می رساند، خانواده ی وی از او روی برمیگردانند و او را دیوانه خطاب می کنند. و این اتفاقات پس از وقوع سیل رخ می دهد. (زمانی که قاعدتا باید پس از آن سیل عظیم خانواده ی وی متقاعد شده باشند.)

در زمان توقف کشتی، مسافران آن را صرفا خانواده ی نوح تشکیل نمی دادند

قرآن: خداوند تمام کسانی را که به او و پیامبرش ایمان داشتند نجات داد.

فَأَنجَیْنَاهُ وَمَن مَّعَهُ فِی الْفُلْکِ الْمَشْحُونِ (119) ثُمَّ أَغْرَقْنَا بَعْدُ الْبَاقِینَ (120) إِنَّ فِی ذَٰلِکَ لَآیَةً ۖ وَمَا کَانَ أَکْثَرُهُم مُّؤْمِنِینَ (121) (شعرا)

پس او و کسانی را که همراه او بودند، در (آن) کشتی پر (و انباشته) نجات دادیم. (119) سپس بقیه را غرق کردیم. (120) بی گمان در این (ماجرا) نشانه ای (روشن) است، و بیشتر آنها مؤمن نبودند. (121)

فیلم: نوح در حالی که همسرش، پسرانش و ایلا (عروس نوح) روی کشتی هستند آن را به خشکی می رساند. سایر مردم شهر که به کشتی چسبیده بودند، لحظات آخر عمر خود را با فریاد و ترس وصف ناپذیری به سر می برند در حالی که نوح آرام در داخل کشتی نشسته است.

 پسر نوح از ابتدا کافر بود

قرآن: در یکی از دردناک ترین لحظات زندگی نوح، تنها پسر وی به هشدارهایش بی اعتنایی کرده و تصمیم می گیرد برای دوری از سیل به بلند ترین کوهها پناه ببرد. به گواهی قرآن، او و مادرش از زیانکاران بوده و غرق می شوند.

وَهِیَ تَجْرِی بِهِمْ فِی مَوْجٍ کَالْجِبَالِ وَنَادَىٰ نُوحٌ ابْنَهُ وَکَانَ فِی مَعْزِلٍ یَا بُنَیَّ ارْکَب مَّعَنَا وَلَا تَکُن مَّعَ الْکَافِرِینَ (42) قَالَ سَآوِی إِلَىٰ جَبَلٍ یَعْصِمُنِی مِنَ الْمَاءِ ۚ قَالَ لَا عَاصِمَ الْیَوْمَ مِنْ أَمْرِ اللَّهِ إِلَّا مَن رَّحِمَ ۚ وَحَالَ بَیْنَهُمَا الْمَوْجُ فَکَانَ مِنَ الْمُغْرَقِینَ (43) (هود)

و آن (کشتی) آنها را در موجی همچون کوهها می برد و در آن هنگام نوح فرزندش را که در کناره ای بود؛ صدا زد :«ای فرزندم ! همراه ما سوار شو ، و با کافران مباش ». (42) گفت: «به زودی به کوهی پناه می برم که مرا از آب حفظ می کند !» (نوح) گفت: «امروز هیچ نگه دارنده ای در برابر فرمان خدا نیست ، مگر کسی که خدا به او رحم کند» و (نا گاه) موج در میان آن دو حائل شد ، پس (او) ازغرق شدگان گردید .(43)

فیلم: حم، فرزند دوم نوح که نقش وی را لوگان لرمن بازی می کند، شخصیت مشکل ساز داستان است و پس از وقوع سیل کوله پشتی خود را ورداشته و با خشمی که از پدر در سینه دارد و بدون آنکه آسیبی از عذاب الهی ببنید کشتی را ترک می کند. حم، در اواسط فیلم به همراه پادشاه شهر که از کفار بود اما توانست پس از وقوع سیل خود را (بر خلاف اراده ی خدا و نوح) به کشتی برساند و سوار شود، تصمیم به ترور نوح می کند اما موفق به این اقدام نمی شوند.

در اواسط فیلم و پیش از وقوع سیل، نوح تصمیم می گیرد برای یافتن جفتی برای سه پسر خود به شهرهای اطراف سر بزند. اما پس از آنکه با شهرهای به تاراج رفته توسط حاکم ظالم رو به رو می شود به این نتیجه می رسد که تصمیم خدا بر نابودی نسل انسان است. گویی – نعوذ بالله – خدا در خلق بشر مرتکب اشتباه شده و اکنون در صدد جبران آن است. تا جایی که حتی وقتی خبر ازدواج فرزندش شم با ایلا به گوش او می رسد، نوح شرط می گذارد که اگر اولین فرزند ایلا دختر باشد، برای رضای خدا و برای آنکه خداوند به مقصود خود که همان نابودی نسل بشر است برسد، این کودک را بکشد!! و با اینهمه در انتهای فیلم، و پس از به دنیا آمدن دو دختر دوقلو از ایلا و شم، نوح تصمیم می گیرد از خون این دو کودک بگذرد!!

پس از تمامی تناقضاتی که این فیلم با واقعیات تاریخی دارد، بد نیست کمی به سابقه ی کارگردان فیلم بپردازیم. دارن آرونوفسکی، کارگردان یهودی و صهیونیست متولد 1969 شهر نیویورک است. وی که در دوران جوانی، چند روزی در یک یشیفای (yeshiva) ارتودوکس (موسسه ی آموزشی یهودی که به مطالعه ی متون مذهبی یهودی چون تورات و تلموت می پردازد) در اسرائیل گذرانده است در کارنامه ی خود فیلمهای ضد شیعی چون "کشتی گیر" (The wrestler) را دارد.

فیلم کشتی گیر روایت گر داستان یک ورزشکار آمریکایی کشتی کج می باشد. در انتهای این فیلم، این ورزشکار آمریکایی با رودررو شدن با کشتی گیری از جمهوری اسلامی ایران به نام آیت الله (!) وی را شکست داده و به پرچم مقدس جمهوری اسلامی توهین می کند.

 

پیش از این نیز نسخه دوم فیلم ضد ایرانی 300 چند هفته ی پیش دوره ی چند ماهه اکران خود را به اتمام رساند و وارد شبکه ی پخش خانگی شد اما مسئولان فرهنگی کشور همچنان سکوت اختیار کردند./902/ب901/ک

 سید محمد جواد موسوی

 

ارسال نظرات