۲۳ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۴:۰۰
کد خبر: ۲۰۱۵۲۸
در جمع خبرنگاران مطرح شد؛

انتقادات دبیرکل حزب مردم‌سالاری به پیش نویس قانون احزاب

خبرگزاری رسا ـ دبیرکل حزب مردم سالاری در نشست خبری به بیان انتقادات حزب مردم‌سالاری به پیش نویس قانون احزاب و اعلام برنامه های این حزب در سال جدید پرداخت.
مصطفي كواكبيان، دبيركل حزب مردم سالاري مصطفي کواکبيان کواکبيان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، مصطفی کواکبیان، دبیرکل حزب مردم سالاری صبح امروز شنبه 23 فروردین ماه در نشست خبری خود که با عنوان ارائه نظرات سیاسی و برنامه های سال 93 این حزب تشکیل شد به بیان انتقادات حزب متبوع خود به پیش نویس قانون احزاب پرداخت و گفت: نخستین بحث ما در بررسی انتخابات این است که فلسفه کسب قدرت مستلزم برپایی انتخابات است و باید به سمت انتخابات حزبی پیش بریم که با تاکید بر این‌ اصل احزاب توسعه یافته ای خواهیم دید.

 

وی نادیده گرفته شدن خانه احزاب را از اشکالات این پیش نویس دانست و گفت: در کمیسیون ماده ده نماینده ای از سوی احزاب باید حضور داشته باشد.

 

کواکبیان با بیان این‌که کسانی که حقوق سیاسی احزاب را نادیده می گیرند برایشان مجازاتی پیش بینی نشده است گفت: وقتی حزبی درخواست مجوز تجمع می کند و فرمانداری آن محل بدون دلیل مجوز نمی دهد باید مجازاتی برای آن پیش بینی شود.

 

دبیرکل حزب مردم سالاری نادیده انگاشتن مفهموم جرم سیاسی را از دیگر اشکالات این پیش نویس دانست و گفت: برخی فعالیت سیاسی را محدود می کنند و می گویند که این حیطه امنیتی است و شما جرم امنیتی مرتکب شده اید و جای دیگر در موارد امنیتی می گویند این جرم سیاسی است.

 

وی در ادامه بابیان این که در قانون انحلال احزاب حق دفاعی برای احزاب متخلف در کمیسیون ماده 10 پیش بینی نشده است اظهار داشت: یکی دیگر از اشکالات این است که اگر مسؤولان صداوسیما از حق استفاده احزاب نسبت به انتشار اخبار و فعالیتهایشان جلوگیری کردند راهی برای رسیدگی وجود ندارد، ما یک کنگره بزرگ برگزار کردیم دریغ از یک خبر 15 ثانیه ای که بگویند همچین حزبی همچین کنگره ای برگزار کرد.

 

کواکبیان افزود: درباره تکلیف دارایی احزاب منحل شده بر اساس ماده 20 هیچ ضوابط و معیاری مشخص نیست.

 

دبیرکل حزب مردم سالاری خاطرنشان کرد: یکی از اشکالات درباره کسانی که حزب ندارند ولی باند دارند مانند رییس جمهور سابق که همچنان با وزرایش دیدار دارد و کار تشکیلاتی می کند یا برای دولتمردانی که با استفاده از امکانات دولتی در وزارتخانه شان باند درست می کند فکری نشده است.

 

وی به عنوان آخرین انتقاد این سوال را مطرح کرد که در رابطه با افراد خودسر، گروه‌های فشار و افراد بی مسؤولیت که مانع فعالیت احزاب می شوند چگونه باید از آنها جلوگیری شود؟

 

کواکبیان با بیان این‌که این نکات برای اصلاح پیش نویس قانون احزاب در کنگره سال گذشته حزب مردم سالاری تهیه شد و به وزارت کشور تحویل داده شد گفت: برای راه اندازی خانه احزاب در دو جلسه که در وزارت کشور حضور داشتیم و گفت‌وگوهای جداگانه‌ای که با مسؤولین وزارت کشور داشتم ظاهرا موانعی هست که همه اش به وزارت کشور برنمی‌گردد و بخشی به احزاب برمی‌گردد ولی درخواست ما این است که وزارت کشور هرچه جدی تر در این مسأله ورود کند و پیش برود.

 

دبیرکل حزب مردم سالاری در بخش دیگری از سخنان خود در توضیح برنامه‌های سال 93 این حزب اظهار داشت: همایش‌های فصلی، اردوی تابستان، مراسم افطاری و کنگره حزبی مانند سابق برگزار می‌شود و غیر از آن در سال 93 دو برنامه فوق العاده در 19 تیرماه و پنجم آذرماه داریم که دو همایش در خصوص مباحث مختلف فضای سیاسی و برنامه ورود اصلاح طلبان به انتخابات مجلس دهم است.

 

نماینده دوره هفتم مجلس شورای اسلامی با تاکید بر این‌که حزب مردم سالاری برنامه های جدی برای انتخابات مجلس دهم دارد خاطرنشان کرد: به فراکسیون حزب مردم سالاری در مجلس دهم می اندیشیم که در این زمینه 8 همایش در مناطق 8 گانه با حضور افراد صاحب نفوذ در این مناطق و 31 همایش در استان‌ها داریم که این همایش ها از ابتدای اردیبهشت ماه تا اسفندماه مرتب برگزار خواهد شد.

 

مدیر مسؤول روزنامه مردم سالاری با بیان این‌که در مجالس قبلی فراکسیون بیشتر جنبه ائتلافی و جناحی داشته تا حزبی مخصوصا در دوره‌های 7و8و9 مجلس شورای اسلامی فراکسیون حزبی یا نداشتیم یا پررنگ نبوده است.

 

کواکبیان با تاکید بر این‌که ما فقط برای تهران برنامه ریزی نمی کنیم بلکه برای کلیه حوزه های انتخابی برنامه ریزی میکنیم بیان داشت: ما در انتخابات مجلس نهم و ریاست جمهوری دهم از ابتدا حزبی وارد شدیم و کار را برای دقیقه 90 نگذاشتیم، به دنبال ائتلاف اصلاح طلبان هم خواهیم بود اما فعلا پیگیر برنامه های حزبی هستیم.

 

دبیرکل حزب مردم سالاری با اشاره به این‌که در کنگره سال گذشته این حزب طرحی با عنوان «طرح امام» را به تصویب رساندیم که به معنای ائتلاف ملی اصلاح طلبان معتدل است گفت: پنج ویژگی توانمندی، تعهد به انقلاب و نظام، شجاعت بر سر منافع مردم، پاک دستی و آلوده نبودن به هرگونه رانت خواری و داشتن تفکر ملی بجای شهرگرایی را برای نامزدها در نظر گرفته‌ایم.

 

مدیر مسؤول روزنامه مردم سالاری با اشاره به این‌که عوامل متعددی در افزایش مشارکت سیاسی مردم در انتخابات موثر است گفت: بخشی از این عوامل به ماه‌های منتهی به برگزاری انتخابات میرسد، این‌که ما از احزاب و جناح های مختلف سیاسی نماینده داشته باشیم مورد استقبال مردم خواهد بود و مردم نباید با گزینه‌های محدودی برای انتخاب کردن روبرو باشند لذا برخورد قانونی با کسانی که از سلیقه های مختلف ثبت نام می‌کنند می‌تواند عامل موثری برای افزایش مشارکت باشد./959/پ202/ج

ارسال نظرات