۱۷ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۲:۴۳
کد خبر: ۱۹۹۶۱۵
رییس‌جمهور در اختتامیه بیستمین جشنواره مطبوعات:

مقدسات و ارزش ها مورد توجه اصحاب رسانه باشد/ معتقد به آزادی مسؤولانه هستیم

خبرگزاری رسا ـ رییس جمهور در اختتامیه جشنواره مطبوعات و رسانه ها، تاکید کرد: اگر رسانه ای بخواهد مقدسات دینی و اصول را رعایت نکند بی تردید ارتباط خود را با جامعه و مردم تضعیف یا قطع کرده است.
سخنراني رييس جمهور در اختتاميه جشنواره مطبوعات

به گزارش خبرگزاری رسا، رییس‌جمهوری صبح امروز در مراسم اختتامیه بیستمین جشنواره مطبوعات، خبرگزاری ها و پایگاههای اطلاع رسانی با اشاره به اینکه دولت تدبیر و امید معتقد به َآزادی مسئولانه است گفت: باید بگذاریم میدان قلم و بیان باز باشد تا حقایق برای مردم و جامعه تبیین شود.

 

حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی جشنواره مطبوعات، خبرگزاری‌ها و پایگاههای اطلاع رسانی را جشنواره احترام به آزادی در زمینه ارتباطات و اطلاع رسانی به جامعه توصیف کرد و گفت: اینکه عصر امروز را عصر ارتباطات و اطلاعات می ‌نامند با واقعیت دنیای امروز منطبق است.


رییس‌جمهوری افزود: ارتباطات و اطلاعات آفریننده اصلی قدرت در یک کشور است و بی تردید بخش بزرگی از قدرت نرم در هر کشوری در اختیار صاحبان اندیشه، فکر، بیان و قلم است.


دکتر روحانی با بیان اینکه هر کشوری که در آن آزادی اندیشه، سخن، بیان و قلم و گردش آزاد اطلاعات بیشتر باشد زمینه پیشرفت و تعالی در آن مهیاتر خواهد بود، گفت: بی تردید اگر در جامعه‌ای دهان‌ها بسته و قلم‌ها شکسته شود اعتماد عمومی در آن جامعه از بین خواهد رفت و چشم‌ها و گوشها به سمت امکانات ارتباطاتی بیگانگان هدایت خواهد شد.


رییس‌جمهوری افزود: البته آ‌زادی بیان باید با در نظر گرفتن شرایط تاریخی، فرهنگی، دینی، مذهبی و اجتماعی یک کشور جامعه باشد.


دکتر روحانی با اشاره به اینکه در همه جوامع اصول، ارزش‌ها و مقدساتی وجود دارد که باید مورد احترام همگان قرار گیرد، گفت: اگر رسانه ای بخواهد این اصول را رعایت نکند بی تردید ارتباط خود را با جامعه و مردم تضعیف یا قطع کرده است.


رییس‌جمهوری اظهار کرد: مقدسات دینی و ارزشهای فرهنگی، قومی و ملی باید مورد احترام همگان باشد.


دکتر روحانی خاطرنشان کرد: امروز حساسیت‌ها در جامعه ما حتی برای طوایف، ایلات و اقوام بسیار مهم است و با کوچکترین خطایی آنها واکنش نشان داده و همه باید به این حساسیت‌ها توجه کنیم.


رییس‌جمهوری گفت: البته امروز می‌دانیم قدرت رسانه‌های کشور هر مقدار قوی‌تر باشد ما توانمندتر در صحنه بین‌المللی حضور پیدا خواهیم کرد.


دکتر روحانی در بخش دیگری از سخنان خود با طرح این سوال که چرا امروز نتوانستیم بعد از 35 سال کاری کنیم که بزرگان ما از شرایط فرهنگی جامعه راضی باشند، گفت: اگر با فشارها و شیوه‌های پلیسی مساله فرهنگی حل شدنی بود امروز دیگر نباید نگران فرهنگ جامعه می‌بودیم.


رییس‌جمهوری خاطرنشان کرد: مشکل اعتیاد، طلاق، اختلافات اجتماعی و مشکلات مربوط به شکاف‌های اجتماعی و نادیده گرفتن قواعد بازی در مسائل سیاسی و بسیاری مسائل فرهنگی که با آن مواجه هستیم بخش عمده‌ای از آن به خاطر ضعف در فرهنگ است.


دکتر روحانی همچنین با طرح این سوال که امروز فرهنگ کشور در اختیار کیست؟ گفت: بنده بسیار خوشحالم که وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بلافاصله به ندای رهبر معظم انقلاب پاسخ داده‌اند اما سوال اینجاست که چه مقدار از مسائل فرهنگی کشور در اختیار وزیر است؟ و چه میزان بودجه فرهنگی در اختیار بخشهای متصدی فرهنگ دولتی قرار دارد؟


رییس‌جمهوری با بیان اینکه امروز چند برابر بودجه ای که در اختیار بخش دولتی قرار دارد در اختیار مراکز دیگری است که از بودجه عمومی استفاده می کنند گفت: امروز بودجه عظیم فرهنگی در اختیار بخشها و نهادهایی است که تحت نظارت قوه مجریه کشور به معنای خاص کلمه نیستند که شورای عالی انقلاب فرهنگی باید برای این امر بیاندیشد و مسیری را تعیین کند تا مشخص شود بخش عمومی فرهنگی با بودجه‌ای که در اختیار دارد جه اقداماتی انجام می‌دهد.

 

مطبوعات و رسانه‌های ما باید دارای امنیت و برای کشور امنیت آفرین باشند
رییس جمهوری در ادامه سخنان خود در جشنواره مطبوعات تصریح کرد: اینکه چقدر کتاب چاپ شد،تیراژ کتاب چقدر بود و چقدر سی دی منتشر کردیم ،این آمار فرهنگی نیست، اثر آن کتاب‌ها چه بود ،اثر آن همه سرمایه‌گذاری در بخش فرهنگ چه بود.اگر اثر خوب بود پس چرا امروز همه نگرانند و ناراحتند؟ پس باید راه دیگری را برگزینیم و انتخاب کنیم.

 

حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی اظهار داشت:امروز حتی اگر ما در بخش مطبوعات نگاه کنیم، ببینید در بخش مطبوعات، مطبوعاتی که از بودجه عمومی استفاده می‌کنند، چقدر هستند؟ مطبوعات و یا رسانه‌ای که از بودجه خاص قوه مجریه استفاده می‌کنند، چقدر هستند؟ بخش خصوصی ما چه مقدار فضا دارد؟ اگر بحث اعتدال و توازن است، من نمی‌گویم بخش رسانه را به بخش مردمی و بخش خصوصی واگذار کنیم، نه اینطور نیست، یک توازن و تعادلی باشد. چه مقدار خبرگزاری‌ها، سایت‌ها، روزنامه‌ها و مجلات در اختیار نهادها و بخش‌هایی است که از بودجه عمومی کشور استفاده می‌کنند و چه مقدار در اختیار بخش خصوصی است؟ پایداری مطبوعات یا رسانه‌های بخش خصوصی ما چه مقدار است؟


دکتر روحانی در ادامه گفت:اشاره شد به ۱۷۰ و چند سالی که کار جریده و روزنامه و مطبوعات در کشور ما شروع و آغاز شده است و سی و چند سالی که از انقلاب اسلامی گذشته است، به روزنامه‌ها نگاه کنید،جز یکی دو روزنامه‌ای که آنها هم از بودجه عمومی استفاده می‌کنند بقیه روزنامه‌ها عمرشان چند ساله است و چرا این نهال به درخت تنومند تبدیل نمی‌شود و چرا پرثمر و پربار نمی‌شود، چرا بخش مطبوعات، جراید و رسانه‌ های ما استقلال پیدا نمی‌کنند و روی پای خود نمی توانند بایستند.


رییس جمهوری تاکید کرد: دولت یکی از وظایف خود را ایجاد این تعادل و توازن می‌داند. از ابتدا دولت معتقد بوده و امروز هم معتقد است که فرهنگ باید به اصحاب فرهنگ واگذار شود. اندیشمندان، صاحبنظران، انجمن‌های تخصصی و حرفه‌ای با قانون شفاف و حاکمیت با قانون است. اما قانون باید قانون روشن و شفافی باشد. چه راجع به مطبوعات،‌رسانه‌ها، فیلم، کتاب وهمه بخش‌های مختلف باشد.


دکتر روحانی افزود: امروز ساختن افکار عمومی در مسیر توسعه و تعالی و اخلاق و معنویت اهمیت دارد. آیا اخلاق حرفه‌ای در زمینه رسانه‌ها رو به توسعه و تعالی است.؟تهمت‌ها کم شده، اتهامات و سخنان ناروا و دروع کم شده است. اگر این چنین است ما موفق بودیم و اگر نشده باید ببینیم اشکال کار کجاست؟


وی تاکید کرد: ما آزادی مسئولانه همه رسانه‌های ارتباطی را ارج می‌نهیم و از همه صاحبان فرهنگ و قلم و بیان می‌خواهیم که برای آنکه اذهان و افکار در مسیر منافع ملی و مصالح ملی قرار بگیرد، واقعیت‌ها را به مردم بگوییم. شعارها را کم کنیم ومشکلات جامعه را برای مردم تبیین کنیم.


رییس جمهوری گفت:معضل ما در جامعه فقر است، هم فقر اقتصادی، و هم فرهنگی است. معضل ما در جامعه نبود اخلاق حسنه،اعتدال، افراط‌ها و تفریط‌ها است. افراط‌ها که باید گویی باید منزوی باشیم. تفریط‌ها به گونه‌ای که گویی باید هویت اسلامی و ایرانی ما روز به روز تضعیف شود ،ما دنبال اعتدال در این جامعه هستیم. افراط‌ها و تفریط‌ها رخت بربندد توازن در امنیت هم مورد نیاز است.


دکتر روحانی اظهار داشت:مطبوعات و رسانه‌های ما باید دارای امنیت باشند و برای کشور امنیت آفرین باشند. اینکه دارای امنیت باشند، چرا برخی از مطبوعات دارای دژ پولادین هستند. هیچ‌کس جرأت نمی‌کند به آنها نزدیک شود، نه قوه اجرایی‌اش، نه قوه قضایی‌اش. بالاتر از دژ پولادین خود را قیم می‌پندارند.نه قیم برای دولت و نه تنها قیم برای احزاب و جناح‌ها، که حتی قیم برای مردم. تمام مطبوعات و رسانه‌ها دارای اختیارات و حقوق مساوی هستند، اگر کسی خود را برتر می‌پندارد، این دولت او را برتر نمی‌بیند.


رییس جمهوری تاکید کرد:همه باید دارای امنیت مساوی باشند،‌هر کس خطا کرد، با خطاکار باید برخورد شود، هیچ‌کس نباید خود را در حصار امن احساس کند، در این زمینه دولت معتقد است، توقف‌ها، توقیف‌ها آخرین راه‌حل است نه اولین راه‌حل، ممکن است مطبوعه‌ای، جریده‌ای خطا کند یا مرتب اشتباه بزرگ شود، اولین قدم این است که اگر می‌خواهیم برخورد کنیم با نویسنده، مدیر مسئول، ‌چرا کل آن رسانه بسته شود و عده‌ای از عزیزانی که ما در آنجا کار می‌کنند در بخش‌های مختلف بخاطر خطای یک نفر همه بیکار شوند.


وی افزود:اشکلا ندارد اگر نویسنده‌ای خطا کند با او برخورد قانونی شود، اگر خدای ناکرده فردی خیانت می کند و به مقدسات و منافع ملی احترام نمی کند با او برخورد شود با نویسنده و مدیر مسئول. چرا با همه؟ چرا قدم اول توقیف و توق؟ اشکال ندارد گاهی ممکن شود به توقیف کشیده شود. اما چرا اینقدر عجله؟


دکتر روحانی گفت:چطور امروز برخی آزاد آزادند و برخی از این آزادی سهمی اندک در اختیار دارند. منتقدان دولت، مخالفان این دولت آزاد هستند و آزاد خواهند بود. اما بگذارید به همان اندازه همراهان دولت از آزاد و امنیت برخوردار باشند.


وی اضافه کرد:نقد کنند، مخصوصاً نقد سازنده. این افتخار برای دولت است. من هم در هیات وزیران و به مسئولین گفته‌ام یا شکایتی از طرف دولت نباید باشد نسبت به روزنامه‌، رسانه و یا باید به حد اقل، ضروری اکتفا شود شما می‌بینید امروز انتقاد صریح می‌کنند که حق آنهاست.


رییس جمهوری گفت:گاهی حتی اتهام می‌زنند و دروغ مطرح می‌شود ،حتی نسبت به آن موارد هم دولت وارد عمل نشده و شکایتی مطرح نکرده فقط از طریق مسئولین به آنها تذکر داده شده که این حرف ناصحیح و نادرست است حتی علیه شخص رییس جمهور سی دی پخش می‌کنند با آدرس. من فقط به آنها گفتیم این قسم سی دی ناصحیح است بدانند.


دکتر روحانی تصریح کرد:بگذاریم، ما در مسیری قرار بگیریم که ملت ما، کشور ما شایسته آن مسیر است. بگذاریم معضلات جامعه حل و فصل شود فقط مشکل ما جناحی و سیاسی و حزبی است. ما در میحط زیست مشکل نداریم. نباید بخشی از وقت، توان، پیرامون محیط زیست مصرف شود، محیط زیستی که در شهرهای بزرگ و کلان شهرها سلامت مردم امروز در خطر است. راه‌حل چیست و چه باید کرد. دولت و مردم همه. شما بدانید در هیچ کاری و هیچ مسیر صعب و دشواری دولت موفق نخواهد بود مگر آنکه مردم پشتیبان و حامی باشند و به صحنه بیایند. اگر ملت به صحنه بیاید در هر موضوعی مسایل اقتصادی، فرهنگی، زیست میحطی، سیاست خارجی. ما پیروز و موفق می‌شویم.

رسانه ها باید در حل مشکلات اساسی کشور به صحنه بیایند
رییس جمهوری در ادامه سخنان خود در مراسم اختتامیه بیستمین جشنواره مطبوعات، خبرگزاری ها و پایگاه های اطلاع رسانی گفت: رسانه‌های ما در حل مشکلات اساسی جامعه باید برای کمک دولت به صحنه بیایند.

 

حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی با اشاره به اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه ها تصریح کرد: در این راستا رسانه‌ها باید زمینه و شرایط کشور را برای مردم توضیح و تشریح کنند.


رییس جمهوری با اشاره به اینکه امروز کشور با چه مشکلاتی مواجه است، گفت: امروز بخش‌های مختلف تولید و بخش سلامت با مشکلاتی مواجه است؛ در زمینه هدفمندی یارانه‌ها اگر بخواهیم قدم بلندی برداریم تا مشکلات حل شود، دو چراغ قرمز پیش روی ما قرار دارد. اول تورم و گرانی و دیگری بیکاری و معضل اشتغال و رکود. بنابراین ناچار هستیم قدم‌ها را آرام برداریم و هنگامی که قدم‌ها را آرام برمی‌داریم حل مشکلات به سرعت امکان‌پذیر نخواهد بود.


دکتر روحانی با بیان اینکه در قدم دوم هدفمندی یارانه ها قصد داریم تا به تولید کمک کنیم، افزود: می‌خواهیم اقشار نیازمند از کمک نقدی و غیر نقدی نه تنها محروم نشوند، بلکه بتوانیم به آنها کمک بیشتری کنیم و راه این کار آنست که آنهایی که نیاز آنچنانی به یارانه ندارند دست رد به سینه یارانه نقدی زنند و فرم‌هایی که در فروردین در میان مردم پخش خواهد شد را پر نکنند تا بتوانیم با دست بازتری به مشکلات جامعه رسیدگی کنیم.


رییس جمهوری خطاب به اصحاب رسانه گفت: برای این کارشما اصحاب رسانه باید قدم به میدان بگذارید و همه توان خود را بکار بگیرید؛ تنها بحث یارانه و محیط زیست نیست بلکه همه مسایل اصلی جامعه نیاز به حضور، فعالیت و اقدامات اساسی شما دارد.


دکتر روحانی فساد را یک معضل بزرگ در جامعه دانست و گفت: چه کسی می‌تواند با فسادی که گوشه‌هایی از آن برای مردم بیان شده و گوشه‌های دیگر آن در آینده برای مردم بیان خواهد شد مقابله کند؟ آیا تنها قوه مجریه ‌قضائیه قادر است؟ بزرگترین قدرتی که باید به صحنه بیاید و با فساد بجنگد رسانه‌ها هستند.


رییس جمهوری افزود: نام افراد مفسد و ویژه‌خوار نباید در جیب رییس دستگاه اجرایی کشور باشد، بلکه نام افراد مفسد و ویژه خوار باید بر سر زبان و بیان خبرنگاران قرار بگیرد و مطبوعات و رسانه‌ها در این راستا باید به صحنه بیایند.


دکتر روحانی گفت: تاکید می کنم که دولت و رییس‌ جمهور بر قولی که به اصحاب رسانه از روز اول داده پایبند است که محیطی امن‌تر برای اصحاب رسانه بوجود بیاورد. هر مقدار فشار بر دولت در این زمینه بیشتر وارد شود دولت در اجرای آن چه به مردم وعده داده است مصمم‌تر خواهد بود.


رییس جمهوری افزود: نباید بگذاریم برخی از تنگ‌نظری‌ها، سلیقه‌ورزی‌ها و برخی از ابهامات قانونی باعث شود که سلیقه‌های سیاسی در مسایل مهم فرهنگی و ارتباطی بتوانند حاکم شوند.


دکتر روحانی اضافه کرد: ما باید واقعیت‌ها را برای آگاهی بیشتر مردم تبیین کنیم. برای گردش آزاد اطلاعات دست به دست هم دهیم و بدانیم که اگر اطلاعات شفاف در اختیار مردم قرار بگیرد می‌توانیم به اهداف بلند و از جمله هدف آزادی و تعالی جامعه دست یابیم. /924/د102/ج

ارسال نظرات