۰۷ اسفند ۱۳۹۲ - ۲۳:۴۴
کد خبر: ۱۹۸۷۰۳
سخنگوی دولت در برنامه گفت وگوی ویژه خبری:

نمی خواهیم بی هدف پول در جامعه توزیع کنیم/ طرح سؤال مجلس از وزرا سیاسی است

خبرگزاری رسا ـ معاون راهبردی رییس جمهور طرح سؤال نمایندگان مجلس از وزرا و مسؤولان اجرایی کشور را موضوعی با گرایشات سیاسی ارزیابی و در عین حال تاکید کرد که کلیت مجلس همراه با دولت است.
نوبخت معاون رييس جمهور و سخنگوي دولت

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، نوبخت سخنگوی دولت چهارشنبه شب در برنامه گفت وگوی ویژه خبری از کاهش نرخ تورم در کشور خبر داد.

 

کاهش 5درصدی تورم نقطه به نقطه در بهمن ماه

وی با اشاره به گزارش مرکز آمار کشور درباره نرخ تورم در بهمن ماه، تاکید کرد: در این گزارش که فردا رسما از سوی مرکز آمار اعلام می شود، تورم نقطه به نقطه در دی ماه 27 و نیم درصد بود که این نرخ در ماه بهمن به 22 درصد تقلیل یافته که برای تیم اقتصادی دولت امید بخش است.

 

نوبخت ابراز داشت: نرخ تورم 12 ماهه که در دیماه 35درصد بود، در بهمن ماه به 33 و هفتم دهم درصد تقلیل یافته است.

 

معاون راهبردی رییس جمهور گفت: دولت قبل از این که شش ماه عمر کاری خود را به پایان برساند، نرخ تورم را کاهش داد، تغییرات ماهیانه نیز کاهش نرخ تورم را نشان می دهد و اگر اندکی تلاش شود می توانیم از ماه های آینده تقلیل قیمت ها را شاهد باشیم.

 

تدوین نقشه راه اجرایی اقتصاد مقاومتی در اسفندماه 

نوبخت در ادامه با اشاره به ابلاغ سیاست های اقتصاد مقاومتی از سوی رهبر معظم انقلاب گفت: ما بلافاصله پس از ابلاغ سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی کار و برنامه ریزی خود را شروع کرده و الان مشغول تهیه نقشه راه اجرایی شدن این سیاست ها هستیم و به پیشگاه مقام معظم رهبری و حضور ملت تعهد می کنیم در اسفندماه ضوابط اجرایی و نقشه راه اجرایی شدن سیاست های اقتصاد مقاومتی را تدوین خواهیم کرد.

 

وی با بیان این که سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی نسخه دیگری برای اقتصاد کشور و جدای از اسناد بالا دستی همچون سند چشم انداز نیست، بیان کرد: باید بپذیریم در 9 سال گذشته شرایطی بر کشور گذشت که در مسیر رسیدن به افق سند چشم انداز قدری عقب افتادیم و ما باید این مساله را جبران کنیم.

 

معاون راهبردی رییس جمهور با بیان این که سیاست های اقتصاد مقاومتی مقوم و تکمیل کننده سند چشم انداز بیست ساله است، خاطرنشان کرد: این سیاست ها به ما می آموزد در شرایط سخت با چه رویکردی برای رسیدن به افق های سند چشم انداز حرکت کنیم.

 

وی در تشریح ویژگی های نقشه راه اجرایی سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی، گفت: 24 سیاست از سوی رهبر معظم انقلاب ابلاغ شد، 12 سیاست مربوط به شتاب بخشی بیشتر به اقتصاد کشور برای رسیدن به نقطه اول در افق 1404 است، دوازده بند دیگر به ما می گوید چگونه می توانیم فشارها را کنار بزنیم و اقتصاد خود را شکوفا و پایدار کنیم.

 

رسیدن به اقتصاد نخست منطقه یک انتخاب نیست بلکه الزام است

نوبخت با بیان این که رسیدن به اقتصاد نخست منطقه یک انتخاب برای مسؤولان و کشور ما نیست بلکه یک الزام است، گفت: این که ایران به گونه ای حرکت کند که در رقابت های منطقه ای رتبه نخست را بدست آورد حق ملت ایران و ظرفیت طبیعی جمهوری اسلامی ایران است.

 

وی بیان کرد: برای رسیدن به این هدف، باید رشد اقتصادی متوسط هشت درصد و رشد سرمایه گذاری 12 درصدی ایجاد می کردیم، باید از منابع و نیروی انسانی خود به شکل بهتری استفاده کنیم.

 

معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور گفت: ما باید هم از منابع به درستی استفاده کنیم و افزون بر این بهره وری خود را به دو برابر برسانیم، همان گونه که رهبر معظم انقلاب تاکید کردند باید از اقتصاد دانش بنیان استفاده کنیم و نمی توانیم به روش سنتی عمل کنیم.

 

وی تولید و رشد سرمایه گذاری را یک بخش کلی دیگر از اقتصاد مقاومتی دانست و گفت: معاونت راهبردی رییس جمهور برای افزایش و رونق بخشی به تولید برنامه ریزی کند، ما حتما نیاز به منابع ارزی برای سرمایه گذاری جدید داریم و باید بتوانیم از طریق صادرات غیر نفتی این مساله را بدست آوریم.

 

رهبر معظم انقلاب از توان بدنه علمی کشور استفاده کردند

نوبخت سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی را بسیار دقیق و حساب شده خواند و گفت: رهبر معظم انقلاب برای ابلاغ این اصول از بدنه علمی کشور برای این کار به عنوان مشاوره استفاده کرده اند و مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز در این راستا کار بسیار سختی را انجام داده است.

 

وی با بیان این که حلقه تحریم هنوز به دور ما کشیده شده است، افزود: در اجرای این سیاست های همان گونه که رهبر معظم انقلاب تاکید کردند هدفمندی یارانه ها نیز باید با ساز و کار خاصی دنبال شود.

 

نوبخت با تاکید بر این که ما باید از ظرفیت دیپلماسی استفاده کنیم، گفت: اقتصاد مقاومتی به معنای مقابله با نظام بین الملل نیست؛ ما ضمن این که روی اصول و ارزش ها و منافع و حقوق خود پافشاری می کنیم اما این به منزله درگیر شدن بی جهت با دنیا نیست.

 

وی با تاکید بر این که استکبار در تلاش است تا چهره ای خشن از جمهوری اسلامی ایران نشان دهد، افزود: ما هرچه بتوانیم تفکر و مرز خود را با تکفیری ها جدا کنیم و این مساله را به دنیا بفهمانیم در سیاست های خود موفق تر خواهیم شد؛ از این رو اگر ما بتوانیم روی ذهن مردم دنیا کار کنیم آنها می توانند روی دولت های خود فشار بیاورند و آنها را به بازنگری در تصمیات وادار کنند.

 

سخنگوی دولت خاطرنشان کرد: اگر در این گفت وگو های و مذاکرات بتوانیم چهره منطقی داشته باشیم و مسؤولان ما بتوانند به خوبی از حقوق ملت دفاع کنند، قطعا مردمان این کشورها نظرشان درباره جمهوری اسلامی ایران تغییر می کند.

 

نوبخت با اشاره به نظر سنجی صورت گرفته در آمریکا بعد از سخنرانی رییس جمهور در سازمان ملل، گفت: در این نظر سنجی اکثر مردم آمریکا مخالف حل پرونده هسته ای ایران از طریق نظامی بودند.

 

وی گفت: اگر ما بتوانیم به جای نفت اقلام دیگری را در صادرات خود قرار دهیم حربه دشمنان را بی اثر خواهیم کرد. نکته دیگر این است که باید نظام مصرف را اصلاح کنیم.

 

تقدیر از مجلس به خاطر تصویب بودجه با کمترین تغییر

نوبخت همچنین از مجلس و نمایندگان به خاطر تصویب به موقع بودجه و کمترین دخل و تغییر کلی در آن تقدیر کرد.

 

وی با تاکید بر این که باید اقتصادی شفاف و سالم داشته باشیم، گفت: اگر اقتصاد نا سالم باشد بخش خصوصی جرات ورود پیدا نمی کند.

 

نوبخت اضافه کرد: ما به هر میزان بتوانیم اتکای خود را به نفت کاهش دهیم موفق تر خواهیم بود و بهتر می توانیم در مسیر اقتصاد مقاومتی حرکت کنیم و ما در دولت در بودجه سال 93 به این مساله توجه کرده ایم.

 

وی با تاکید بر این که ما باید بتوانیم گفتمان مدیریت جهادی و اقتصاد مقاومتی را تبیین کنیم و جا بیندازیم، گفت: این روند را باید همه سازمان ها و وزارتخانه ها دنبال کنند، آقای رییس جمهور نیز جلسات متعددی را با تیم اقتصادی دولت برگزار می کنند.

 

معاون راهبردی رییس جمهور در ادامه گفت وگوی ویژه خبری درباره مردمی کردن اقتصاد مقاومت و برنامه دولت برای افزایش سهم مردم در اقتصاد، گفت: ما باید با واگذاری امور و اقتصاد به مردم در این راستا حرکت کنیم و خوشبختانه دولت تدبیر و امید برنامه ریزی خوبی در این راستا انجام داده است.

 

دولت زمینه لازم برای اقتصاد مردمی را فراهم خواهد کرد

نوبخت گفت: اگر دولت تنها به دنبال پول و عرصه سهام باشد تساهل و تسامح می کند، این سیاست که رهبر معظم انقلاب فرمودند که دولت تصدی گری را کاهش دهد برنامه و اصل برای دولت است، دولت تمامی تسهیلات را برای ورود مردم به عرصه اقتصادی فراهم خواهد کرد.

 

وی با تاکید بر این که باید اقتصاد دولتی را به اقتصاد مردمی تبدیل کنیم، دیدگاه های خود را درباره اصلاح الگوی مصرف و واردات این گونه ابراز کرد: بدون تردید اگر با همین سبک و سیاق فعلی مصرف حرکت کنیم، نیاز ما به کالا فزاینده خواهد بود و چون تولید داخل ما به این میزان نخواهد بود، راهی نمی ماند جز این که رو به واردات بیاوریم و این همان اتفاقی است که در سالیان گذشته در اقتصاد ما رخ داد.

 

وی افزود: اگر می خواهیم واردات را کم کنیم و برای تولید کننده داخلی رقیب نتراشیم باید الگوی مصرف خود را اصلاح کنیم، هرچند این مساله امری زمانبر است اما باید از یک جا شروع کنیم.

 


نوبخت رسالت رسانه ملی و دیگر رسانه های گروهی را در بهینه سازی الگوی مصرف مهم و حساس خواند و گفت: اگر این مهم محقق شود نیاز ما به واردات کم خواهد شد.

 

وی افزود: کنگره آمریکا می خواست برگ برنده خود را با تحریم بنزین ایران رو کند و اگر ما موفق نمی شدیم تجیهزات خود را کامل و الگوی مصرف خود را اصلاح کنیم، چه مشکلاتی در کشور ایجاد می شد؟

 

مجلس در کنار دولت است/ گرایشات سیاسی سبب سؤال از وزرا و مسؤولان شده است

معاون راهبردی رییس جمهور در پاسخ به سؤال دیگری درباره برنامه دولت برای تعامل بیشتر با دیگر قوا، گفت: همه باید در مسیر اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی در کنار هم قرار گیرند؛ من در شش ماه گذشته بخش قابل توجهی از وقت خود را در مجلس گذراندم، من با واقع بینی عرض می کنم مجلس در کنار دولت خواهد بود.

 

وی افزود: البته شاید گرایشات سیاسی باعث شود که بیش از حد سؤال طرح و موضوع استیضاح مطرح شود و این اقتضای اختلاف سیاسی است، اما کلیت مجلس دید گاه مثبتی در این باره دارد و ما حتما از کمک دولت برای خدمت رسانی بهتر به مردم استفاده خواهیم کرد.

 

معاون راهبردی رییس جمهور یادآورشد: اجرای خوب و دقیق قانون هدفمندی یارانه ها یک اقدام در راستای تحقق سیاست هایی است که اقتصاد مقاومتی دنبال می کند، دولت متعهد شد به جای این که منابع درآمدی را بی هدف در جامعه توزیع کند، این درآمد را هدفمند توزیع کنیم.

 

دولت نمی خواهد کسری بودجه خود را با افزایش قیمت ها بپوشاند

وی اضافه کرد: قانون هدفمندی یارانه ها تاکید دارد که باید یک اصلاح قیمت صورت گیرد تا قمیت حامل های انرژی برسد، دولت در صدد نیست که این اصلاح قیمت در راستای صیانت از منابع ملی، همه این منابع را به مردم برگرداند.

 

نوبخت اضافه کرد: دولت به هیچ وقت نمی خواهد از اصلاح قیمت ها کسری بودجه خود را بپوشاند، دولت نمی خواهد 45 هزار تومان بی هدف بین همه توزیع کند، یک بخش واقعا نیازمند هستند و یک بخش هم نیازی ندارند، همه می خواهند دولت خود را کمک کنند تا دولت بتواند به امور کلی سامان ببخشد.

 

معاون رییس جمهور گفت: دولت متعهد است این پول را به خانواده های نیازمند بدهد و بقیه حداقل یازده هزار میلیارد تومان را به بخش های تولیدی اعطا کند، دولت به این واحدها تسهیلات ارزان قیمت می دهد و این مساله را با ضابطه انجام خواهد داد.

 

به مردم اعتماد داریم اما راستی آزمایی خواهیم کرد

معاون رییس جمهور با تاکید بر این که دولت به دنبال هزینه ده درصد منابع درآمدی حاصل از هدفمندی در بخش درمان و بیمه است، بیان کرد: الان وضعیت بیمه و درمان ما خوب نیست، ما به تدریج می خواهیم حداکثر سهم مردم در هزینه های درمان را به سی درصد برسانیم و سهم دولت هفتاد درصد شود.

 

سخنگوی دولت با بیان این که چشم امید ما به مردم است، گفت: ما امده ایم تا به اقتصاد مردم بهبود ببخشیم، انتظار داریم به مرور هم معیشت مردم بهتر شود و هم اشتغال و تولید رونق گیرد.

 

معاون رییس جمهور تصریح کرد: من با تمام وجود مطمئن هستم مردم کمک ما می کنند، آنهایی که واقعا نیازمند هستند ثبت نام کنند، البته دولت هرچند به مردم اعتقاد و اعتماد دارد، اما برای راستی آزمایی اطلاعات ثبت نامی نیز در این راستا اقدام خواهد کرد. /924/پ200/ج

ارسال نظرات