۱۸ دی ۱۳۹۲ - ۲۲:۰۲
کد خبر: ۱۹۴۴۷۱
در حرم رضوی صورت گرفت؛

تبیین جایگاه امامت در جامعه و جایگاه انسان در عالم هستی

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام والمسلمین صدیقی با بیان این که حزب و حزب بازی دستاورد غرب است، تأکید کرد: در اسلام بر مسئلۀ «امت و امامت» که نوعی تربیت موحدّین است تأکید شده است؛ جامعه زمانی توحیدی می شود که مانند خانواده، یک پدر یعنی امام جامعه بر آن مدیریت کند.
حجت الاسلام صديقي

به گزارش خبرنگارخبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام والمسلمین کاظم صدیقی، امام جمعه موقت تهران شب گذشته 18 دی ماه در جمع زائران و مجاوران بارگاه رضوی به تبیین جایگاه امامت در جامعه و جایگاه انسان در عالم هستی پرداخت و اظهار کرد: مسئلۀ امامت، رهبری و ضرورت وجود یک الگو و آموزگار برای تکامل و عبودیت بشر از سرنوشت ساز و اصولی ترین مسائل در اعتقادات توحیدی ادیان الهی است.

«امّت و امامت» به جای احزاب

وی حزب و حزب بازی را دستاورد و متعلق به اروپا و غرب دانست و با تأکید بر این که در اسلام مسئلۀ «امّت و امامت» که نوعی تربیت موحدّین است، مطرح شده است گفت: جامعه زمانی توحیدی، الهی و مذهبی خواهد شد که اعضای آن مانند یک خانواده باشند و پدر خانواده بر آن ها مدیریت کند و این مدیریت واحد تنها در امامت که مجرای توحیدی است، وجود دارد.

حجت الاسلام والمسلمین صدیقی به ولایت پذیری مالک اشتر و الگو قرار دادن امیرالمومنین(ع) در تمام عرصه های زندگی شخصی و اجتماعی او اشاره و خاطرنشان کرد: آیا امروز وزرا، استانداران و مسؤولان ما آب و رنگ مالک اشتر را دارند؟ آیا مانند عمار دست راست و بازوی علی(ع) هستند و آیا زندگی ابوذر در زندگی های آن ها جایی دارد؟

امام جمعه موقت تهران در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به این که ربوبیّت الهی تمام عالم ها را تحت پوشش خود قرار داده است، عنوان کرد: خداوند خودش  انسان را مدیریت می کند و برای این که او از کائنات عقب نیفتد برای او برنامه و دستوراتی الهی در نظر گرفته است؛ کائنات نیز از خداوند دستور می گیرند و طبق آن حرکت می کنند بنابراین باطن آن ها ذکر الهی است و آن ها با عشق برنامه و دستور الهی را اجرا می کنند و همیشه به یاد خداوند هستند.

وی ادامه داد: با این وجود انسان گمان می کند فقط هنگام نماز باید به یاد خداوند باشد هرچند که در هنگام نماز هم یاد و فکرش مشغول غیر خداوند است؛ نماز نقطۀ آغازی است که باید به گونه ای انسان را به خداوند متصل کند تا پس از نماز انسان همواره به یاد خداوند باشد.

حجت الاسلام والمسلمین صدیقی با اشاره به این که بندگی خداوند نباید به نماز محدود شود، ابراز کرد: انسان باید در کسب و کار خود و در وزارت خانه ها، ادارات و غیره هم به دنبال حکم الهی باشد و از مال حرام و زد و بندها و پشت پرده های غیر شرعی و خلاف دوری کند تا باعث شرمندگی خود و عموم مردم نشود.

علّت فساد در وزارت خانه ها

امام جمعه موقت تهران اضافه کرد: اینکه هر چند روز نام یکی از وزارت خانه ها و اداره ها به دلیل فسادهای مالی تیتر روزنامه ها می شود به این دلیل است که در آن جا از نام و احکام خداوند خبری نیست؛ آن جا از امام و شهدا سخن می گویند اما زندگی هایشان را تحت اولویت های امام پیش نمی برند.

وی با بیان این که خداوند، خالق تمام عالم ها انسان را به  عنوان حاصل و نتیجۀ عالم آفرینش و خلقت آفرید، تأکید کرد: خداوند در ابتدا عرش، کرسی، لوح، قلم، قدسیان، آسمان و زمین و غیره را خلق کرد و در ادامه خلقت انسان به عنوان آخرین حلقۀ مجموعه آفرینش را در دستور کار قرار داد که این موضوع خود دلیلی بر عظمت و موقعیت حساس بشر است.

حجت الاسلام والمسلمین صدیقی به جایگاه رفیع ملائک و مقام انسان در برابر آن ها اشاره و ابراز کرد: در خلقت خداوند موجوداتی شفاف و نورانی و تهی از رذایل و خباثت وجود دارند که شهادتی بر وحدانیت خداوند هستند و از آن ها با نام ملائکه یاد می شود، ملائکه در تمام باطن عالم ماده و فیزیک قرار دارند و بنا به گفتۀ خداوند در قرآن، تدبیر این مجموعه عظیم در اختیار آن هاست؛ به طور مثال در پشت هر قطرۀ باران یک مَلَک تدبیر آن را به عهده دارد.

جایگاه ملائک در مقابل انسان

امام جمعه موقت تهران تأکید کرد: با وجود تمام این فضائل برای ملائکه، رتبه و مقام انسان از این موجودات مأورایی و شفاف برتر و بالاتر است.

وی ادامه داد: خداوند در بیان خلقت آسمان و زمین از صفات و اسماء خود استفاده می کند اما در مسئلۀ خلقت انسان و خلیفة الله حتی از لفظ الله، که اسم اعظم خداوند و جامع صفات جمال و جلال اوست، استفاده نمی کند بلکه با تأکید از ذات مقدس خداوندی سخن گفته و از کلمۀ «انَّ» استفاده می کند.

حجت الاسلام والمسلمین صدیقی با بیان این که پروردگار به دلیل محبتی که به انسان دارد، دل و قلب او را خانه و محل اسرار خود قرار داده است، گفت: خداوند اسماء خود را به دل و قلب انسان عرضه کرد تا او را از سرگردانی نجات دهد زیرا تمام سرگردانی های انسان، به فساد کشیده شدن های او، تمایلات، احساسات، عواطف و کشش های درونی انسان از دل و قلب او نشأت می گیرد؛ گاهی عقل مسیر صحیح را تشخیص می دهد اما طوفان کشش های درونی چراغ عقل را خاموش می کند./9312/پ202/ب

ارسال نظرات