۱۴ آذر ۱۳۹۲ - ۰۸:۳۹
کد خبر: ۱۹۱۴۷۰
در مراسم بزرگداشت علامه طباطبایی مطرح شد؛

انتقاد آیت الله سبحانی از برخی بی‌مهری ها در حق علامه طباطبایی/ آیت الله بروجردی عنایت خاصی به علامه داشت

خبرگزاری رسا ـ حضرت آیت الله سبحانی از برخی بی مهری ها در حق مرحوم علامه طباطبایی انتقاد کرد و این مفسر برجسته قرآن کریم را مورد عنایت خاص مرحوم حضرت آیت الله بروجردی دانست و از آمادگی خود برای مباهله و بحث و گفت وگو با افرادی خبر داد که ادعایی غیر از این دارند.
بزرگداشت آيت الله طباطبايي و همايش اساتيد تفسير قرآن سطوح عالي و خارج حوزه علميه قم بزرگداشت آيت الله طباطبايي و همايش اساتيد تفسير قرآن سطوح عالي و خارج حوزه علميه قم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله جعفر سبحانی چهارشنبه شب در مراسم بزرگداشت سی و سومین سالگرد ارتحال حضرت آیت الله علامه طباطبایی صاحب تفسیر المیزان که در محل دارالقرآن علامه طباطبایی در قم برگزار شد، به بیان روش تفسیری قرآن به قرآن پرداخت.

 

این مرجع تقلید روش مرحوم علامه طباطبایی در تفسیر قرآن را مورد تایید کتاب و سنت دانست و گفت: این روش البته نافی روش های دیگر نیز نیست.

 

استاد برجسته حوزه علمیه قم با بیان این که قرآن نور مبین است، تصریح کرد: قرآن مجید در آیات مختلف صفاتی برای خود ذکر می کند، تبیان، فرقان و هدی است، چنین ویژگی می تواند هدایتگر خود هم باشد و ابهام خود را رفع کند.

 

حضرت آیت الله سبحانی با اشاره به تقسیم آیات قرآن به محکمات و متشابهات، خاطرنشان کرد: آیات متشابه به وسیله آیات محکم روشن می شود، اگر آیات قرآن را به صورت کلی در نظر بگیریم می تواند این روش را تایید کند.

 

وی با بیان 10 نمونه قرآنی مؤید روش تفسیر قرآن به قرآن، استدلال های خود را در این باره تشریح کرد و گفت: گاهی انتهای یک آیه ابتدای آن را تفسیر و تبیین می کند، گاهی نیز یک آیه در یک سوره، آیه ای دیگر در یک سوره مجزا را تفسیر می کند؛ این مساله نشان می دهد که روش تفسیر قرآن به قرآن روشی صحیح است.

 

حضرت آیت الله سبحانی یادآورشد: گاهی ممکن است تفسیر قرآن به قرآن عملا احیای گفتار آن فردی باشد که گفت «حسبنا کتاب الله» هر کس این حرف را بگوید باید بداند این حذف سنت به تمام معنا بوده است؛ به همین دلیل در دوران سه خلیفه و حتی بعد از آن کتابت سنت ممنوع شد.

 

این استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم در ادامه از بی مهری هایی که در حق علامه صورت می گیرد انتقاد کرد و گفت: گاهی و بیگاه نسبت به مرحوم علامه طباطبایی بی مهری هایی صورت می گیرد، یکی از بی مهری ها این است که می گویند مرحوم بروجردی با ایشان همراه و همسو نبوده است.

 

وی با بیان خاطره ای خاطرنشان کرد: مرحوم علامه مورد عنایت خاص استاد بزرگوار ما حضرت آیت الله العظمی بروجردی بودند و هر کس ادعایی غیر از این دارد ما حاضریم با او در این باره بحث کنیم.

 

وی یادآورشد: در سال 1339 مرحوم آیت الله بروجردی در جلسه ای با مرحوم والد ما بودند و ما هم حضور داشتیم، دو پزشک که یکی ایرانی و دیگر سوئدی بود خدمت حضرت آیت الله بروجردی رسیدند و پزشک تیم سوئدی سؤالی را درباره علت حرمت الکل مطرح کرد؛ ایشان در جواب گفت امتیاز انسان با عقل است و الکل ضد عقل است.

 

آن دکتر خارجی تعجب کرد و گفت ما شنیدیم اسلام قلیل آن را نیز حرام کرده که ایشان گفتند انسان زیاده طلب است؛ آن پزشک گفت اگر اجاره بدهید من این پیام را در همایشی که در آنکارا برگزار می شود بخوانم؛ در همین زمان مرحوم آقای طباطبایی و آقای قاضی خدمت رسیدند تا چشم مرحوم حضرت آیت الله بروجردی به ایشان افتاد گفتند آقای طباطبایی از علمای اسلام هستند تفسیری دارند ایشان می تواند در این مورد بنویسد به من نشان بدهد و شما از طرف ما در همایش بخوانید.

 

این مرجع تقلید خاطرنشان کرد: مرحوم آیت الله علامه طباطبایی چند برگ مطلب درباره علت حرمت الکل در اسلام نوشت و برخی روزنامه های آن زمان نیز آن را انتشار دادند که مشروبات الکلی در اسلام حرام است.

 


حضرت آیت الله سبحانی یادآورشد: مرحوم علامه مورد عنایت خاص استاد بزرگوار ما حضرت آیت الله العظمی بروجردی بودند
و هر کس ادعایی غیر از این دارد ما حاضریم با او در این باره مباهله و بحث و گفت وگو کنیم. /924/پ202/ج

ارسال نظرات