۱۲ آذر ۱۳۹۲ - ۰۹:۲۶
کد خبر: ۱۹۱۲۷۸
حجت‌الاسلام رفیعی:

برخی مشاغل سبب تحقیر شخصیت زنان می‌شود

خبرگزاری رسا ـ حجت‌الاسلام رفیعی با بیان این‌که برخی از مشاغل صرفا سبب تحقیر شخصیت و کرامت بانوان می‌شود،‌ برخی از رشته‌های دانشگاهی را نیز متناسب بانوان ندانست.
حجت الاسلام ناصر رفيعي در همايش علمي پژوهشي هنر و تبليغ در قم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام محمد ناصر رفیعی، عضو هیأت علمی جامعه المصطفی شب گذشته در مراسم عزاداری هیأت حسینیه آیت‌الله محمود هاشمی شاهرودی به بیان شیوه‌های گفت‌وگو میان افراد پرداخت و گفت: در روایت آمده «در قیامت سخن سبب درهم رفتن چهره افراد یا روشنی آن‌ها می‌شود».

وی ادامه داد: در روایت دیگر آمده «در قیامت بیشترین مردم از نظر گناه کسانی هستند که سخنان بیهوده بیشتری گفتند»، یعنی افراد سخنان خود را مدیریت نکردند.

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به رعایت ادب در هنگام گفت‌وگو به بررسی چگونگی سخن گفتن با دوست پرداخت و اظهار داشت: در روایت آمده «بهترین دوست کسی است که فرد را متوجه خدا کرده و از گناه منع کند»، هشام بن حکم به سبب یکی از دوستان، محب اهل‌بیت(ع) شده و عاقبت به خیر شد.

وی افزود: فرد نباید با افرادی که او را از عبادت و والدین دور می‌کند رفاقت کند، حضرت عیسی(ع) می‌فرمایند «دوست خوب فردی است که اگر سخن بگوید سبب افزایش علم دوست می‌شود»، یکی از رموز موفقیت بزرگان داشتن دوست خوب بوده است.

حجت‌الاسلام رفیعی یادآور شد: آقای قرائتی می‌گفت «زمانی که شهید مطهری از تهران به قم برای تدریس می‌آمد بنده از ایشان درخواست می‌کردم تا در منزل ما مهمان باشند، شهید مطهری نیز می‌پذیرفت، وقتی شهید به تهران بر می‌گشت من نیز با او می‌رفتم و در راه مسائل و مباحث را مطرح می‌کردم و پاسخ‌های خود را دریافت می‌کردم، وقتی به تهران می‌رسیدم من با اتوبوس به قم بر می‌گشتم».

وی با بیان این‌که گاهی یک دوست خوب سبب تغییر مسیر زندگی فرد می‌‌شود، بیان داشت: ممکن است دوست سبب مسجدی شدن دوست یا معتاد شدن او شود، در روایت آمده «بهترین دوست فردی است که دوست را در گرفتاری‌ها تنها نگذاشته و در سختی‌ها به دوست خود کمک کند».

عضو هیأت علمی جامعه المصطفی در ادامه با اشاره به آداب گفت‌وگو میان همسران، گفت: اسلام نسبت به خوش اخلاقی و خوش رفتاری تأکید فراوانی دارد ولی متأسفانه برخی از افراد خانواده و فرزندان خود را آزار می‌دهند.

وی تصریح کرد: پیامبر(ص) در روایتی به امیرمؤمنان(ع) می‌فرمایند «یا علی نماز اول وقت، دفن سریع جنازه و ازدواج مرد بی زن و زن بی شوهر را به تأخیر نینداز»، در روایت دیگری آمده «اسلام هیچ بنیانی را همانند ازدواج بنیان نکرده است».

استاد حوزه و دانشگاه با تأکید بر این‌‌که باید افزون‌بر زیبای به دینداری همسران نیز توجه داشت، بیان داشت: امام صادق(ع) در روایتی می‌فرمایند «مرد باید در خانه معاشرت خوب، عدم سخت‌گیری نسبت به همسر و کودکان و غیوری داشته باشد».

وی افزود: متأسفانه افراد در خانه با یک‌دیگر صمیمی نبوده و باهم سرد رفتار می‌کنند، فرد باید در خانه خوش اخلاق و مهربان باشد و هر چند این صفات در ذاتش نباشد باید به خود بقبولاند که این‌گونه باشد.

حجت‌الاسلام رفیعی با اشاره به این‌که فرد با نامحرم نیز در حد ضرورت می‌تواند سخن بگوید، تأکید کرد: فرد نباید سخنان تحریک کننده بیان کند، به گونه‌ای نباشد که افراد با موبایل یا چت سخنان تحریک‌آمیزی را بیان کنند، فرد اندک اندک سقوط می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: به این میزان حضور زنان در جامعه ضرورت ندارد، بنده نمی‌گویم زن پزشک یا معلم شود ولی برخی از مشاغل در جامعه صرفا تحقیر بانوان است، کرامت و شخصیت زن را زیر سؤال برده و خرد می‌کند، حتی برخی از رشته‌های دانشگاهی متناسب نیست، در رشته‌های همانند مامایی بانوان باید متخصص باشند نه آقایان، یا بانوان در برخی از رشته‌ها که متناسب آن‌ها نیست فعالیت می‌کنند، البته اسلام رشته‌ها و شغل‌ها متناسب همگام با قشر زن را منع نکرده است.

عضو هیأت علمی سخن گفتن با جاهلان را نوع دیگری از گفت‌وگو برشمرد و اظهار داشت: فرد در برخورد با جاهلان بسیار توجه کند، برخی از افراد خود کم بینی،‌ خواری نفس و کمبود شخصیت دارند در سخن گفتن با این افراد باید بسیار توجه کرد،‌ انسان بنده احسان است، زبان گاهی یک مخالف را موافق و موافق را مخالف می‌کند، گفت‌وگوی سبب جذب و یا ترد افراد می‌شود./993/پ202/ی

ارسال نظرات