۱۱ آذر ۱۳۹۲ - ۱۰:۲۳
کد خبر: ۱۹۱۱۸۲
حجت‌الاسلام رفیعی مطرح کرد؛

مهارت‌های گفتاری از نگاه قرآن

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه و دانشگاه با بیان این‌که نخستین نوع گفت‌وگو سخن گفتن فرد با خالق و خداوند متعال است، اظهار داشت: قرآن می‌فرماید «خدا دارای اسماء حسنی است»، فرد باید خدا را با اسماء حسنی همانند خالق، رازق و علیم صدا کند.
حجت الاسلام محمد ناصر رفيعي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا،‌ حجت‌الاسلام محمد ناصر رفیعی، عضو هیأت علمی جامعه المصطفی العالمیه شب گذشته در مراسم عزاداری هیأت حسینیه آیت‌الله محمود هاشمی شاهرودی که با حضور گسترده طلاب، ‌علما و اقشار مختلف مردم برگزار شد، به بیان راهکارهای صحیح گفت‌وگو میان افراد پرداخت و گفت: بیشتر دعوا و درگیری‌ها به سبب عدم شناخت صحیح گفت‌وگوها صورت می‌گیرد.

وی ادامه داد: انسان باید با هر فردی بر اساس شخصیت و جایگاه او سخن بگوید،‌ نمی‌توان با یک مسؤول یا مدیر همانند فرد عادی سخن گفت، قرآن نیز برای گفت‌وگوها قوانین و قواعدی را قرار داده و تأکید می‌کند در گفت‌وگوها مراعات شخصیت و جایگاه دیگران را داشته باشید.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان این‌که نخستین نوع گفت‌وگو سخن گفتن فرد با خالق و خداوند متعال است، اظهار داشت: قرآن می‌فرماید «خدا دارای اسماء حسنی است»، فرد باید خدا را با اسماء حسنی همانند خالق، رازق و علیم صدا کند.

وی افزود: متأسفانه برخی از افراد با خدا طلب کارانه سخن می‌گویند، برای مثال می‌گویند خدایا خدا نیستی اگر این کار را برای من انجام ندهی، یا خدایا چرا این‌ کار را کردی، ادب گفتار با خدا را باید رعایت کرد که بهترین راه شناخت ادب گفتار با خالق مراجعه به مناجات امیر مؤمنان(ع) با حق تعالی در مسجد کوفه است.

بیان تعابیر الهی برای معصومان جایز نیست

حجت‌الاسلام رفیعی با تأکید بر این‌که تعابیر خدا را نباید برای معصوم(ع) استفاده کرد، خاطرنشان کرد: برخی از افراد در شعر یا مداحی‌ها خود تعابیر ویژه خدا را برای معصومان(ع) به کار می‌برند و این کار جایز و صحیح نیست،‌ هر چند ممکن است منظور فرد این نباشد که معصوم(ع) را خدا بنامد ولی دشمنان از این سخنان سوء استفاده کرده و شیعیان را متهم به الوهیت ائمه(ع) معرفی می‌کنند.

وی تصریح کرد: همه کارها و عوامل به دست خداوند متعال صورت می‌گیرد و افراد در این باره مأمور هستند، اگر کار خیری از سوی دیگران برای افراد صورت می‌گیرد باید آن را به اراده خدا بدانند نه فرد،‌ برای مثال ممکن است فرزند فردی به وسیله دکتری نجات پیدا کند، در این صورت فرد نباید بگوید اگر فلان دکتر نبود فرزند من زنده نمی‌ماند بلکه باید بگوید اگر اراده خدا و تلاش‌های دکتر نبود فرزند من زنده نمی‌ماند.

عضو هیأت علمی جامعه المصطفی در چگونگی سخن گفتن با پیامبر(ص) و اهل‌بیت(ع) نیز بیان داشت: قرآن می‌فرماید «صدای خود را از صدای پیامبر بالا نبرید»، کنار حرم ائمه(ع) نباید فریاد زد چرا که این بزرگواران زنده هستند.

امیر مؤمنان بگوید نه امام علی

وی یادآور شد: حتی خود قرآن نام نبی اکرم(ص) را با احترام و الفاظی همانند رسول‌الله مخاطب قرار می‌دهد،‌ حتی بر سر نام پیامبر(ص) «یا» نیامده است، یکی از مراجع تقلید به بنده گفت «بگوید امیر مؤمنان(ع) نه امام علی(ع)»، تمام تلاش بنی‌امیه این بود که نام امیر مؤمنان(ع) را در جامعه اسلامی از بین ببرند.

استاد حوزه و دانشگاه نوع سوم و چهارم را گفت‌وگو میان والدین و فرزندان برشمرد و خاطرنشان کرد: علامه طباطبایی می‌گوید، خدا در قرآن گفته «حتمی شده بر شما توحید و احسان به والدین»، فرد باید احترام والدین به ویژه در سن پیری را رعایت کند.

وی ادامه داد: فرد نباید چهره خود را در نزد والدین درهم کند، بلکه باید با پدر و مادر کریمانه سخن گفت، اگر احترام به والدین نباشد برکت از زندگی می‌رود، در روایت آمده «اگر فردی نسبت به والدین خود خشمگین شود هر چند آن‌ها کوتاهی کرده باشند خدا نماز و عبادت او را قبول نمی‌کند».

حقوق والدین از حقوق بین‌المللی و جهانی دین اسلام است

حجت‌الاسلام رفیعی با بیان این‌که احترام به والدین، ادای امانت و عمل به عهد یک قانون جهانی و بین‌المللی به شمار می‌آید، تصریح کرد: فرد باید احترام والدین خود را که هر چند ممکن است مشرک باشند رعایت کند، البته اگر پدر و مادر فرزند را به گناه تشویق کنند نباید به سخن آن‌ها توجه کرد.

وی افزود: البته والدین نیز باید حقوق فرزندان را ادا کنند که یکی از این حقوق مهم تربیت دینی فرزندان است، در روایت آمده «وای بر کسانی که به دنیا فرزندان خود بیشتر از آخرت آن‌ها تلاش می‌کنند»، گاهی والدین به سبب یک نمره کم چندین بار به مدرسه می‌روند ولی برای مسائل دینی آن‌ها توجه زیادی ندارند.

عضو هیأت علمی جامعه المصطفی با تأکید بر این‌که والدین باید با فرزند خود با احترام سخن بگویند، اظهار داشت: یکی از مهم‌ترین مشکلات والدین این است که خوب و بد را به فرزندان نمی‌گویند، امام سجاد(ع) به امام باقر(ع) می‌فرمایند «فرزندم با دروغ‌گو، فاسق،‌ بخیل و کسی که آشکارا گناه می‌کند رفت و آمد نداشته باش».

وی ادامه داد: والدین باید به نیازها فرزندان توجه داشته و به مشکلاتشان رسیدگی کنند، به فرزند نیز باید احترام گذاشت، نقل شده نخستین فردی که برای فرزند خود جشن تکلیف گرفت ابن طاووس بود.

حجت‌الاسلام رفیعی در پایان با بیان این‌که گناه از کم شروع می‌شود ولی به کم ختم نمی‌شود، بیان داشت: گاهی یک انحراف و ایجاد رابطه نامشروع از یک پیامک شروع می‌شود./993/ پ201/ن

ارسال نظرات