۱۰ آذر ۱۳۹۲ - ۰۸:۱۴
کد خبر: ۱۹۱۱۰۷
استاد حوزه و دانشگاه:

محافظه کاری در دفاع از ولی خدا معنا ندارد

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه و دانشگاه گفت: حضرت زهرا(س) ولایت‌مداری تام داشتند، ولایت‌مداری را باید از شهدا یاد گرفت، عدم برائت سبب قرار گرفتن فرد در جبهه دشمن می‌شود، در دفاع از ولی خدا محافظه کاری معنا ندارد و کسانی که محافظ کار باشند در خط دشمن هستند.
حجت الاسلام سيد حسين مؤمني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا،‌ حجت‌الاسلام سید حسین مؤمنی، استاد حوزه و دانشگاه شب گذشته در مراسم عزاداری هیأت فرهنگی و مذهبی فدائیان ولایت که در مدرسه عالی امام خمینی(ره) قم برگزار شد به بررسی سبک زندگی حسینی پرداخته و حرکت‌های دنیا را به اجتماعی و تاریخی تقسیم کرد.

وی گفت: حرکت‌های اجتماعی صرفاً به دنبال آن هستند که جامعه را سر و سامان داده و مردم را از بدبختی نجات دهند، البته حرکت‌های اجتماعی برنامه‌ای برای آینده ندارند، از این‌رو این حرکت‌ها برای نسل‌ها و زمان‌های دیگر برنامه‌ریزی نمی‌کنند.

استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: حرکت‌های اجتماعی نوعاً پس از گذشت زمان کوتاهی برای مثال پنجاه سال فرسوده شده و نابود می‌شوند، همانند دولت‌های لیبی یا مصر که پس از بیداری اسلامی نابود شدند چرا که تاریخ مصرف آن‌ها گذشته بود و مردم نیز آن‌ها را تغییر دادند.

امام حسین روح تازه‌ای به پیکر اسلام وارد کردند

وی ادامه داد: نوع دوم حرکت، حرکت تاریخی است، این حرکت چشم اندازهای طولانی را مدنظر قرار می‌دهد، از این‌رو حرکت تاریخی افزون‌بر این‌که به دنبال اصلاح جامعه است بلکه ماندگاری را نیز در دستور کار خود قرار می‌دهند.

حجت‌الاسلام مؤمنی بیان داشت: حرکت‌های تاریخی فرسوده نمی‌شوند، البته این حرکت‌‌های تاریخی باید با محوریت خدا و حق باشد تا ماندگار شود، اگر نیت خدایی نباشد حتی حرکت‌های تاریخی نیز نابود می‌شوند، قرآن می‌فرماید «اگر حرکت برای خدا باشد ماندگار می‌شود».

وی اثرگذاری و مؤثر بودن در تاریخ بشر را ویژگی‌های حرکت‌های تاریخی دانست و اظهار داشت: در طول تاریخ حرکت‌های تاریخی بسیار معدود بودند، نخستین حرکت‌ تاریخی را نبی اکرم(ص) آغاز کردند و عرب آن زمان را به اعتبار و شرافت رساند، پیامبر(ص) نیز با شعار «لااله‌الاالله آغاز کردند».

خطیب توانای کشور تصریح کرد: دومین حرکت تاریخی را سیدالشهدا(ع) آغاز کردند، پس از رحلت رسول‌الله(ص) آرمان‌ها و ارزش‌ها از بین رفتند در حالی که منکر بالا آمد، در چنین حرکتی که قلب جامعه از تپش افتاده بود باید یک شوک به پیکر اسلام وارد می‌شد، که اباعبدالله الحسین(ع) با قطعه قطعه شدن این شوک را بر پیکر جامعه اسلامی وارد کردند.

امام سجاد و صادقین مؤسسان انقلاب فرهنگی در اسلام بودند

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به ضعف بصیرت مردم زمان امام حسین(ع)، تأکید کرد: حرکت سوم حرکت فرهنگی صادقین(ع) بود، جرقه انقلاب فرهنگی را امام سجاد(ع)، تأسیس آن را امام باقر(ع) و توسعه آن را امام صادق(ع) انجام دادند.

وی یادآور شد: ما اکنون در انقلاب فرهنگی صادقین(ع) هستیم، چهارمین انقلاب نیز از سوی امام زمان(عج) صورت می‌گیرد، عاشورا را باید زیر ذره‌بین قرار داده و در سبک زندگی اجتماعی، فردی و سیاسی آن را به کار برد.

خطیب توانای کشور موالات و برائت را از مهم‌ترین مؤلفه‌های سبک زندگی حسینی خواند و بیان کرد: تقرب به امام حسین(ع) سبب تقرب به اهل‌بیت(ع) می‌شود، نتیجه تقرب به ائمه(ع) نیز تقرب به خدا است، همچنین جدایی میان فرد و شیطان سبب تقرب فرد به خدا می‌شود، کسی که در مسیر سیدالشهدا(ع) قدم بر می‌دارد به دنبال گناه نمی‌رود.

در دفاع از ولی خدا محافظه کاری معنا ندارد

حجت‌الاسلام مؤمنی با اشاره به این‌‌که محبت واقعی بدون معرفت حاصل نمی‌شود، بیان داشت: انسان از معرفت می‌تواند به محبت برسد وگرنه اگر محبت بدون معرفت باشد این محبت قطعاً مؤثر نخواهد بود، البته اگر محبت استمرار داشته باشد تبدیل به ولایت می‌شود، حضرت عباس(ع) به سبب محبت و معرفت به ولی زمان خود به مقام والا رسیدند.

وی ادامه داد: حضرت زهرا(س) ولایت‌مداری تام داشتند، ولایت‌مداری را باید از شهدا یاد گرفت، عدم برائت سبب قرار گرفتن فرد در جبهه دشمن می‌شود، در دفاع از ولی خدا محافظه کاری معنا ندارد و کسانی که محافظ کار باشند در خط دشمن هستند.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان این‌که مسؤولان باید نسبت به تاریخ اسلام توجه داشته باشند، گفت: بصیرت عمومی و جمعی با دقت در عاشورا بالا می‌رود، ثمره موالات و برائت تسلیم تصدیق، وفا و نصیحت است که حضرت ابوالفضل عباس(ع) این صفات را داشتند، نصیحت نیز به معنای این است که فرد تکلیف فوق را انجام دهد./993/پ202/ن 

ارسال نظرات