۰۵ آذر ۱۳۹۲ - ۱۹:۳۳
کد خبر: ۱۹۰۷۵۱

طرح استقلال اسکاتلند از بریتانیا رونمایی شد

خبرگزاری رسا ـ دولت اسکاتلند گفته است در صورتی که مردم به استقلال رای دهند، "روز استقلال" اسکاتلند، ۲۴ مارس ۲۰۱۶ خواهد بود.
استقلال اسکاتلند از بريتانيا

به گزارش سرویس مانیتورینگ خبرگزاری رسا، شبکه خبری یورونیوز گفت: 10 ماه مانده تا برگزاری همه پرسی استقلال در اسکاتلند، حزب ملی اسکاتلند روز سه شنبه دفترچه راهنمایی (670 صفحه ای) حاوی طرح های اداره کشور بعد از استقلال را منتشر کرد.


به گفته یورونیوز؛ آلکس ساموند وزیر اول (نخست وزیر) اسکاتلند سعی دارد در ماه های پیش رو، شهروندان بیشتری را به جدا شدن از بریتانیا مجاب کند.


حفظ واحد پولی پوند در عین پیوستن به اتحادیه اروپا، در کنار تداوم مسئولیت الیزابت دوم بعنوان رئیس کشور و تشکیل نیروهای دفاعی نوین از جمله جزئیات مهم این طرح بشمار می روند.


قابل ذکر است بریتانیا هم اکنون از منابع سرشار نفتی و گازی اسکاتلند برای تمامی شهروندانش استفاده می کند. به همین دلیل حزب آقای آلکس ساموند از این موضوع به عنوان برگ برنده خود در تقویت
وضعیت اقتصادی اسکاتلندی ها بعد از استقلال و قانع کردن برخی از مخالفان این طرح نام برده است.


طبق تازه ترین نظرسنجی ها 47 درصد از جمعیت پنج و نیم میلیونی اسکاتلند در حال حاضر با گزینه استقلال مخالفند، 38 درصد از آن استقبال می کنند و 15 درصد نیز هنوز تصمیم مشخصی اتخاذ نکرده اند.


همه پرسی مزبور که شهروندان بالای شانزده سال در آن حق رای دارند 18 سپتامبر 2014 برگزار می شود.


دولت اسکاتلند گفته است در صورتی که مردم به استقلال رای دهند، "روز استقلال" اسکاتلند، 24 مارس 2016 خواهد بود.
/1421/1409/ح

ارسال نظرات