۲۸ آبان ۱۳۹۲ - ۰۱:۴۵
کد خبر: ۱۹۰۰۴۰
استاد حوزه:

فرزندان خود را با اعتقاد به تبری پرورش دهید

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه به تبیین اهمیت «تبری» پراخت و در بیان اعتقاد و اظهار آن، گفت: اعتقاد به تبری واجب است و اگر کسی نداشته باشد، شیعه نیست اما اظهار آن تابع شرایط است و امروز درکشورمان در شرایط تقیه هستیم.
حجت‌الاسلام والمسلمين سيد محمد باقر علوي تهراني، استاد حوزه علميه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمد باقر علوی تهرانی، استاد حوزه علمیه شامگاه دوشنبه بیست و هفتم آبان ماه در مراسم عزاداری و سوگواری دهه دوم ماه محرم در حسینیه موج الحسن(ع) واقع در خیابان فلسطین تهران، با اشاره به این‌که پیامبراکرم(ص) فرمودند مادامی که به قرآن و عترت من تمسک کنید، گمراه نمی‌شوید، تمسک را پیروی کردن معنا کرد و بیان داشت: در جامعه مذهبی ما اگر ولایت امیرمؤمنان(ع) باشد، درحد ادعا است؛ اسما علوی هستیم اما بطور رسمی اینطور نیستیم.

وی به حدیث «حاسبوا قبل ان تحاسبوا» اشاره داشت و با بیان این‌که نخست باید ببینیم که چه‌کاره‌ایم و به چه علامتی شیعه امیرمؤمنان(ع) هستیم، ابراز داشت: امام صادق(ع) فرمودند در یک جامعه که هزار نفر زندگی می‌کنند، اگر یک نفر از تو بهتر بود، خود را به ما منسوب نکن.

حجت‌الاسلام والمسلمین علوی تهرانی اظهار داشت: در تواریخ آمده تنها کسی که نسبت به واقعه عاشورا رقت قلب نشان نداد و گریه نکرد، عبیدالله ابن زیاد بود که از دوطرف حرام زاده بوده است.

استاد حوزه علمیه با بیان این‌که در طول تاریخ با سه نوع تشیع برخورد می‌کنیم، نوع نخست را شیعه سیاسی مطرح کرد و با اشاره به این‌که این نوع از تشیع فاقد مرزبندی سیاسی است، افزود: شیعه سیاسی فقه و اعتقاداتش را از امیرمؤمنان(ع) نمی‌گیرد یا اصلا از اعتقادات ایشان خبری ندارند و تنها در یک جهت‌گیری سیاسی، خلافت و زعامت ائمه(ع) را برای مبارزه با ظلم ظالم پذیرفته‌اند وگرنه به حق علی(ع) کاری ندارند.

این واعظ برجسته با اشاره به این‌که بارزترین افراد تشیع سیاسی شیعه زیدیه‌اند که در یمن زندگی می‌کنند، گفت: این افراد چهار امامی و طرفداران جناب زید بن علی بن الحسین که از سردمداران قیام علیه طواغیت اموی بود، هستند، خلافت او را پذیرفته‌اند و پس از شهادت جناب زید تشکیل یافته‌اند.

استاد حوزه علمیه ابو حنیفه، رهبر یکی از فرق اهل تسنن را از افراد دارای تشیع سیاسی مطرح کرد و اظهار داشت: وی درحد اعلا با فقه امام صادق(ع) مخالف است اما از نطر سیاسی، دارای تشیع سیاسی و طرفدار علویان است.

حجت‌الاسلام والمسلمین علوی تهرانی تشیع ولایی و محبتی را نوع دیگر تشیع دانست و با بیان این‌که این دسته اهل بیت‌(ع) را بسیار دوست می‌دارند، ابراز داشت: افراد تشیع ولایی و محبتی باتوجه به روایات الزاما دین‌شان را از امیرمؤمنان(ع) نمی‌گیرند اما ایشان را دوست دارند.

این واعظ برجسته امام شافعی، رهبر یکی از فرق اهل تسنن را یکی از بزرگ‌ترین افراد تشیع ولایی و محبتی بیان داشت و با اشاره به این‌که شافعی‎ها از نظر ارادت ورزیدن به معصومین(ع) بیش از دیگران اهتمام و درصف بعد از شیعیان قرار دارند، گفت: شافعی‌ها جانشینان برحق پیامبراکرم(ص) را به‌عنوان فرزندان ایشان و نه امام و خلیفه، دوست دارند و بیشترین کتب را در مناقب اهل بیت‌(ع) نوشته‌اند.

وی در ادامه سخنان خود به تبیین اهمیت «تبری» پراخت و در بیان اعتقاد و اظهار آن، افزود: اعتقاد به تبری واجب است و اگر کسی نداشته باشد، شیعه نیست اما اظهار آن تابع شرایط است و امروز درکشورمان در شرایط تقیه هستیم.

استاد حوزه علمیه با بیان این‌که فرزندان خود را با اعتقاد به تبری پرورش دهید، به بیان روایاتی درباره فضیلت تبری پرداخت و ابراز داشت: خیاطی دو دست لباس برای امام صادق(ع) دوخت، به ایشان عرض کرد یکی از این دو را بطور کامل با ذکر صلوات و دیگری را بطور کامل با لعن دوخته‌ام؛ کدامیک را بیشتر دوست دارید؟ امام صادق(ع) فرمودند آن پیراهنی که با لعن دوخته‌ای نزد من محبوب‌تر است.

حجت‌الاسلام والمسلمین علوی تهرانی با اشاره به این‌که دین خود خواسته و نه خدا خواسته به پیکر جامعه ضربه زده است، اظهار داشت: این مسأله ربطی به آمریکا، اسراییل و وهابیت ندارد بلکه به بی‌توجهی خودمان مربوط می‌شود.

این واعظ برجسته ابراز داشت: امیرمؤمنان(ع) درحال طواف به جوانی که نشسته بود، سلام کردند، در طوف دوم سلام نکردند، جوان عرض کرد چرا اینطور شد؟ ایشان فرمودند در طواف نخست مشغول صلوات بودی گفتم عیبی ندارد به حریمت وارد شوم اما در طواف دوم مشغول گفتن لعن بودی گفتم به حریمت وارد نشوم.

وی با تأکید بر این‌که ظهور تبری به لعن است نه به فحاشی و سب کردن، بیان داشت: امیرمؤمنان به فردی که به معاویه فحش می‌داد، فرمودند دلم نمی‌خواهد فحاش باشی بدان معنا که ایشان از این کار خوششان نمی‌آید، آن فرد پرسید پس چه کنیم؟ فرمودند مظالم و خیانت‌هایش را ذکر کنید.

حجت‌الاسلام والمسلمین علوی تهرانی با اشاره به حدیثی از امام رضا(ع) مبنی بر این‌که کمال دین به برائت جستن از دشمنان ما است، ابراز داشت: در جلسات عید الزهرا(س) که باید گرفته شود، مظالم و مطائن ذکر شود./956/پ202/ی

ارسال نظرات