۲۱ آبان ۱۳۹۲ - ۱۱:۰۲
کد خبر: ۱۸۹۶۳۴
رییس فرهنگستان علوم اسلامی قم:

تمدن غرب در تأمین حقوق انسان‌ها ناتوان است

خبرگزاری رسا ـ رییس فرهنگستان علوم اسلامی قم با بیان این‌که تمدن غرب محال است به صلح پایدار رسیده و حقوق همه افراد را تأمین کند، گفت: وقتی خود انسان‌ها محور حق و معبود شوند بی‌تردید تنازع بر سر دنیا جدی بوده و پشت سر این حقوقی که بیان می‌شود یک مکتب جدیدی شکل می‌گیرد که تنها از حقوق اقلیت دفاع می‌کند.
مراسم عزاداري اباعبدالله الحسين(ع) در مدرسه فيضيه قم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام والمسلمین سید مهدی میرباقری، رییس فرهنگستان علوم اسلامی قم همزمان با شب هشتم ماه محرم الحرام در مراسم عزاداری هیأت ثارالله قم در مدرسه مبارکه فیضیه با اشاره به این‌که مکتب غرب در برابر مکتب انبیا تهاجم را برنامه‌ریزی کرده است، گفت: مکتب غرب مکتبی است که مبانی و اهداف آن زمینی بوده و در حاشیه مکتب توسعه قرار دارد.

وی ادامه داد: محور تمدن جدید عرف سازی زندگی و قطع رابطه با معانی قدسی است، از این‌رو مبانی و ارزش‌های این‌ مکتب تماما این جهانی بوده و هیچ ربطی به ارزش‌های قدسی ندارد، محور ارزش‌ها در این مکتب انسان بریده از خدا است، روح مکتب توسعه، تهاجم و تدافع به اصل انسان بر می‌گردد.

رییس فرهنگستان علوم اسلامی قم با بیان این‌که مکتب غرب تهاجم به جامعه جهانی را حق خود می‌داند، اظهار داشت: غرب مکتب خود را بی‌بدیل می‌داند که برای تمام عرصه‌های زندگی بشر برنامه دارد و معتقد است هیچ مزاحمی نباید مانع تحقق این ایدولوژی شود، از این‌رو موانع سخت و نرم را از میدان به در می‌کند و حق خود می‌داند با یک تهاجم همه جانبه همه مکاتب را نابود کرده و مکتب خود را محور تمام مکاتب قرار دهد.

وی افزود: وقتی خود انسان‌ها محور حق و معبود شوند بی‌تردید تنازع بر سر دنیا جدی بوده و پشت سر این حقوقی که بیان می‌شود یک مکتب جدیدی شکل می‌گیرد که تنها از حقوق اقلیت دفاع می‌کند، حتی مکتب‌ غرب با مکاتب انبیا هم درگیر نشود باز توان ایجاد یک صلح پایدار را نخواهد داشت.

هم‌دلی و هم فکری سبب صلح پایدار می‌شود

استاد حوزه و دانشگاه همدلی، هم‌فکری و هم اندیشی را محور صلح دانست و خاطرنشان کرد: اگر دغدغه مشترک وجود نداشته باشد امکان زندگی مسالمت آمیز نخواهد بود، ریشه هدفمندی و وحدت انسان‌ها اله است،‌ اله یعنی حقیقتی که انسان از او بوده و او را می‌پرستد، اگر اله حقیقی بر عالم غالب شود محور اصلی وحدت به وجود می‌آید چرا که خدا محور اصلی تمام عالم است.

وی تصریح کرد: به سبب اسمای الهی تمام عالم اداره می‌شود، الهی حقیقی کسی است که صاحب تمام اسما باشد، خدا است که نیازهای بندگان را اجابت می‌کند، وگرنه بت و سنگ نمی‌تواند به فرد خیر و شر برساند.

حجت‌الاسلام والمسلمین میرباقری با اشاره به این‌که خدا به افراد در پذیرش الوهیت اختیار داده است، بیان داشت: خدا ایمان و توحید را به زور به کسی نمی‌دهد، اگر افراد رو به حضرت حق بیاورند خدا آن‌ها را از تاریکی نجات می‌دهد، اگر افراد توحید را نپذیرند از نور به ظلمت می‌روند، اگر بخواهیم بگویم انسان محور حق است ما چند انسان در عالم داریم؟ با این وجود چون انسان‌‌ها متعدد هستند پس هماهنگی در جهان به وجود نمی‌آید.

وی بیان کرد: اگر قرار باشد هر فردی اله خود باشد پس چگونه ممکن است که هماهنگی به وجود بیاید، حتی برخی از افراد برای رسیدن به منافع خود دیگران را نردبان خود قرار می‌دهند، عدالت در اصل  محوری بودن انسان به این است که هر فردی به دنبال منافع خود خواهد بود، اگر خدا الهی شد همان‌گونه که عالم بر محور او منسجم است تمام اراده‌ها انسان‌ها نیز منسجم می‌شود.

تمدن غرب محال است به صلح پایدار رسیده و حقوق همه افراد را تأمین کند

رییس فرهنگستان علوم اسلامی قم با اشاره به سخنان امام راحل، خاطرنشان کرد: اگر مقصد انسان دو تا شود چرا نزاع نشود؟ اگر قراردادهای اجتماعی بر محور انسان‌ها بسته شود هر فردی سعی می‌کند منافع خود را تأمین کند.

وی ابراز داشت: برفرض اگر تمدن اسلام نیز نبود مکاتب غربی آیا می‌توانستند صلح پایداری ایجاد کنند؟ محال است، وقتی اله، مقاصد و معبودها متعدد شوند نزاع قطعی است، اکثر جنگ‌های تاریخ نیز میان پرچمداران مادی بوده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین میرباقری ولایت ائمه(ع) تحت نظر ولایت خدا را محور وحدت میان مردم خواند، گفت: اگر بنا باشد خدا و ولی خدا متعدد باشند دیگر ولایت‌ها یکی نخواهد بود، ممکن نیست در دستگاه مادی انسجام شکل گیرد، مکتب تهاجمی غرب که تمام عرصه‌ها جهان را در طول خود می‌داند، مدعی صلح پایدار است ولی محال است به این صلح برسد.

وی ادامه داد: هر چند غرب مدعی حقوق بشر است ولی محال است که به تمام حقوق افراد برسند،‌ چرا که الهشان متعدد است، در منافع مشترک نیز افراد سعی می‌کنند که این منافع را به نفع خود تمام کنند، محال است مکتب تهاجمی و دفاعی غرب به منافع عمومی و صلح پایدار ختم شود.

رییس فرهنگستان علوم اسلامی قم با اشاره به مکتب دفاعی سیدالشهدا(ع)، اظهار داشت: پرچمداران تمدن غرب مدعی حق هستند ولی تمام کارهای آن‌ها برای ایجاد فساد در جهان است، کسانی که خدا را می‌خواهند حذف کنند چگونه می‌خواهند اخلاق را بیان کنند؟.

سکولارها حذف خدا از جامعه را زمان تحقق اصلاحات می‌دانند

وی افزود: سکولاریست‌های دنیای اسلام که می‌گویند دین در سیاست دخالت نکند رابطه خدا با صلاح و فساد اجتماعی را قطع ‌می‌کنند، در دوره اصلاحات برخی از روشنفکران و اساتید سکولار تعبیر می‌کردند چگونه می‌گوید اصلاحات واقع شده است هنوز خدا در جامعه ما نمرده است، اگر شما رابطه اصلاحات اجتماعی با آن مبانی را قطع کنید همه مدعی هستند، برای مثال اگر شما رابطه مجمع تشخیص مصلحت نظام را با ولایت فقیه قطع کنید مصلحت سنجی مادی، مصلحت‌سنجی کارشناسی و کاتالیزور حسودی می‌شود.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان این‌که در تفکر سکولا‌رهای دنیای اسلام، فساد انگیزی به سبب حذف خدا از جامعه و محدود کردن آن در مساجد بر می‌گردد، اظهار داشت: خدا به ائمه نار خطاب می‌کند «خدا زمین را اصلاح کرده فساد نکنید»، روایت می‌گویند «منظور اصلاح پس از پیامبر(ص) بود»، وقتی همه چیز بر مدار توحید باشد عالم اصلاح می‌شود، مدار عالم که بر محور خلافت می‌چرخد اگر تغییر کند همه عالم گرفتار فساد می‌شود، تمام فسادهای دنیا فرع بر ائمه نار هستند و تمام خیرهای عالم فرع بر ائمه اطهار(ع) هستند. 

وی گفت: اگر کسی وارد بیوت انبیا که همان بیت ولایت است شود از اهل آن خانه می‌شود، اگر جامعه از این بیوت بیرون بیاید نماز او نیز شیطنت می‌شود، وقتی انسانی مردم را از این بیوت محروم کرد تمام کارهای او همانند نماز و حج او نیز فساد می‌شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین میرباقری با اشاره به این‌که رسیدن به خدا با ورود به بیوت ولایت محقق می‌شود، بیان کرد: تمدن جدید می‌گوید ما کاری به آخرت و مبدأ نداریم و تکامل اجتماعی خود را بر اساس مادیات تعریف می‌کنند، از این‌رو تمام کارهای آن‌ها فساد می‌شود، هر کاری تمدن غرب کند از نخست تا آخر فساد است.

وی بیان داشت: اصل اسلام ولایت نبی‌اکرم(ص) است و کسانی که می‌گویند ما در غرب اسلام دیدیم مسلمان ندیدم حرف درستی نیست، اگر سر در تمدن غربی بسم‌الله نوشته شود که نمی‌شود تمدن اسلامی./993/پ201/ی

ارسال نظرات