۱۴ آبان ۱۳۹۲ - ۱۱:۱۴
کد خبر: ۱۸۹۰۱۱
رییس فرهنگستان علوم اسلامی قم:

امام حسین پیروز مطلق کربلا در ظاهر و باطن است

خبرگزاری رسا ـ رییس فرهنگستان علوم اسلامی قم با بیان این‌که پیروز مطلق کربلا در ظاهر و باطن امام حسین(ع) است، گفت: شیطان در روز عاشورا با تمام وجود به میدان آمد تا یک ترک اولی از سید الشهدا(ع) بگیرد، اما شکست خورد.
حجت‌الاسلام والمسلمين سيدمهدي ميرباقري

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام والمسلمین سید مهدی میرباقری، رییس فرهنگستان علوم اسلامی قم در مراسم عزاداری سیدالشهدا(ع) که با حضور روحانیان، علما و اقشار مختلف مردم در مدرسه مبارکه فیضیه برگزار شد به بررسی نصرت الهی در پیروزی سیدالشهدا(ع) پرداخت، گفت: بدون تردید امام حسین(ع) پیروز درگیری کربلا بوده و این پیروزی را می‌توان در تمام عوامل دید.

وی افزود: البته برخی از افراد که نگرش محدودی دارند تصور می‌کنند که امام حسین(ع) شکست خوردند، در حالی که امام سوم شیعیان(ع) در تمام عوامل چه ظاهری و چه باطنی پیروز هستند و این صحنه غلبه مطلق حق بر باطل است.

رییس فرهنگستان علوم اسلامی قم با بیان این‌که امام حسین(ع) اسم اعظم الهی است، اظهار داشت: اگر از این زاویه به حادثه عاشورا نگاه کنیم هیچ معنا ندارد که چنین فردی در عالم مغلوب شود، همان‌گونه که هیچ ارادی نمی‌توان به ساحت خدا نفوذ کرده و بر او غلبه پیدا کند.

اهل‌بیت چون متصل به خدا هستند هیچ‌گاه شکست نمی‌خورند

وی ادامه داد: غلبه و نفوذ به اهل‌بیت(ع) نیز امکان پذیر نیست هر چند بر حسب ظاهر دستگاه شیاطین انسی و جن ضربه‌ای به ولی حق بزنند و شکستی را وارد کنند، حقیقت این است که جبهه ائمه(ع) شکست و نفوذ ناپذیر است، هر چند شیطان مکرهای زیادی می‌کند، اهل‌بیت(ع) متصل به خدا هستند از این‌رو مغلوب نمی‌شوند، چرا که خداوند متعال هیچ‌گاه مغلوب نمی‌شوند.

حجت‌الاسلام والمسلمین میرباقری با تأکید بر این‌که احدی نمی‌تواند بر خداوند متعال غلبه نکرده و به او را عاجز کند، خاطرنشان کرد: خدا بر اساس حکمت افزون‌بر دستگا‌ه حق دستگاه شیطان را نیز امداد می‌کند، ولی به این معنا نیست که خدا مغلوب دستگاه‌ شیطان شده باشد.

وی افزود: خداوند متعال هیچ گاه حاضر و راضی به انجام کار خلاف از سوی بندگان نمی شود، ولی وقتی بنده ای کار خلاف را اراده می کند خدا نیز از انجام آن جلوگیری نمی کند، در روایتی آمده «خدا ساحتش عزیزتر از آن است که فردی در آن نفوذ کرده و ظلم کند».

هدف شیطان گسترش دادن باطل است که سیدالشهدا اجازه ندادند

استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: ممکن است معصوم(ع) مظلوم واقع شود ولی در این حال هیچ‌گاه از دشمن شکست نخورده است، چرا که نصرت الهی با او است و کسی که خدا او را نصرت می‌کند همیشه پیروز است، هر چند کربلا بزرگ‌ترین صحنه درگیری حق با باطل است ولی در این درگیری ذره‌ای شکست در جبهه سیدالشهدا(ع) نسبت به جبهه شیطان دیده نمی‌شود.

رییس فرهنگستان علوم اسلامی قم در بررسی پیروزی ظاهری امام حسین(ع) بر سپاه شیطان نیز گفت: هدف شیطان بسط دادن تاریکی در عالم بود و امام سوم(ع) نیز دنبال این بودند که این جبهه را محدود کرده و باب منکر را ببندند، جبهه شیطان می‌خواهد معروف پنهان باشد ولی سیدالشهدا(ع) می‌خواهند که معروف ظاهر شود، امام حسین(ع) منکر را برداشته و معروف را پابرجا کردند هر چند به صورت تدریجی در دنیا این معروف محقق می‌شود.

وی افزود: جنگی که سیدالشهدا(ع) در سال 61 آغاز کردند اکنون نیز ادامه دارد، یک بخش کار امام حسین(ع) در سال 61 صورت گرفت و در رجعت امام(ع) ادامه کار خود را انجام می‌دهند، در روایتی آمده «امام حسین(ع) در شب عاشورا به اصحابی که باقی ماندند وعده رجعت دادند»، رجعت برای ائمه(ع)، مؤمنان کامل و کفار است.

حجت‌الاسلام والمسلمین میرباقری با اشاره به این‌که امام حسین(ع) پیروز مطلق حادثه کربلا هستند، اظهار داشت: در ظاهر زود است که قضاوت کنیم امام حسین(ع) شکست خورده یا پیروز شدند، وقتی امام(ع) رجعت کردند معلوم می‌شود که پیروز میدان و شکست خورده کیست.

جنگ اصلی حق و باطل در کربلا بود

وی ادامه داد: امام حسین(ع) جنگ وسیعی را طراحی کردند که به رجعت ختم می‌شود و دائما این درگیری برقرار است، جنگ مکارم اخلاقی است، امام حسین(ع) در سال 61 به دنبال غلبه قدرت نبودند.

استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: کسانی که اخلاص امام حسین(ع) را در عاشورا دیدند متوجه شدند کار تمام نشده است، همان‌گونه که خدا در روز غدیر با باز کردن باب ولایت دشمنان را مأیوس کرد در عاشورا نیز نوع عبادت امام حسین(ع) نشان می‌دهد که کار تمام نشده است، امام حسین(ع) در روز عاشورا بندگی و بلاهای را تحمل کردند که ابواب رحمت برای همه سماوات، ارض و حتی جهنمی‌ها نیز باز شد.

وی بیان کرد: در عهد بندگی که امام حسین(ع) با خدا بسته بودند شیطان تمام قوای خود را به میدان آورد چرا که می‌دانست این جنگ اصلی حق و باطل است، در این درگیری عظیم تمام تلاش امام حسین(ع) این بود که نسبت به عهدی که با خدا بستند کمترین تخلفی نشود و امام(ع) در این‌باره پیروز مطلق هستند و شیطان ذره‌ای از بندگی امام(ع) را نتوانست بگیرد.

رییس فرهنگستان علوم اسلامی قم با اشاره به این‌که در عالم ذکر، شیطان تمام تلاش خود را می‌کند تا فرد را از ذکر غافل کند، گفت: شیاطین انس و جن گاهی برای انبیا صف آرایی می‌کردند تا لحظه‌ای این بزرگواران را غافل کنند، شیطان گاهی از خدا اذن می‌گرفت تا یک ترک اولی از انبیا بگیرد.

شیطان در کربلا نتوانست حتی یک ترک اولی از امام حسین بگیرد

وی یادآور شد: در روز عاشورا شیطان با تمام وجود به میدان آمد تا یک ترک اولی از سید الشهدا(ع) بگیرد و اصلا شکست شیطان از امام حسین(ع) در این است که امام(ع) حتی یک ترک اولی نیز نداشتند، امام حسین(ع) تمام هستی خود را از سر محبت دادند نه از سر تجارت و رسیدن به بهشت، به هر میزان کوره امتحان در کربلا سخت‌تر شد چهره امام(ع) بر افروخت‌تر ‌شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین میرباقری با تأکید بر این‌که مقام رضا پس از مقام محبت محقق می‌شود، خاطرنشان کرد: انسان تا زمانی که به مقام محبت نرسد به مقام رضا نمی‌رسد، در سیر انسانی مقامی بالاتر از مقام رضا و محبت نیست، شیطان تمام تلاش خود را کرد تا کمترین استرس را در سیدالشهدا(ع) ایجاد کند ولی نتوانست، حتی ملائکه نیز آرام نبودند تا زمانی که خدا چهره امام زمان(عج) را به آن‌ها نشان داد و آرام شدند، ولی سیدالشهدا(ع) هیچ استرسی نداشتند.

وی در پایان بیان کرد: انسانی که به مقام محبت در توحید نرسیده باشد به مقام رضا نمی‌رسد، رضا قله محبت خدا است و شیطان ذره‌ای نتوانست در سیدالشهدا(ع) این محبت را بکاهد، اگر نصرت خدا نباشد این مقاومت ممکن نیست، جمال عاشورا به این است که خدا اباعبدالحسین(ع) را نصرت کردند، بدون نصرت الهی کسی نمی‌تواند خدا را عبادت کند و زیبایی بندگی امام حسین(ع) از زیبایی خداوند متعال است./993/پ201/ی

ارسال نظرات