۱۴ آبان ۱۳۹۲ - ۱۰:۲۲
کد خبر: ۱۸۹۰۰۶
حجت‌الاسلام رفیعی:

عزاداری سیدالشهدا دارای مبانی قرآنی است/ متحول شدن دو جوان به سبب شرکت در مراسم عزاداری امام حسین

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به این‌که برخی عزاداری را مرده پرستی می‌دانند به بررسی مبانی قرآنی عزاداری سیدالشهدا(ع) پرداخت و گفت: برگزاری مراسم عزاداری برای امام حسین(ع) تعظیم شعائر الهی و نشان دادن مودت با اهل‌بیت(ع) است.
حجت الاسلام ناصر رفيعي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام ناصر رفیعی، استاد حوزه و دانشگاه همزمان با شب نخست محرم الحرام در مجتمع امام خمینی(ره) قم به بررسی سبک زندگی امام حسین(ع) پرداخت و محرم را بهار شور، شعور، انس با ولی خدا، بصیرت و شهادت دانست، گفت: فرد در دنیا نمی‌تواند بدون ولی باشد، ولی برخی از افراد خدا و برخی نیز شیطان است.

وی ادامه داد: فردی که ولی او خداوند متعال باشد با اولیا او نیز ارتباط خواهد داشت، امام حسین(ع) ولی الله هستند و محرم ماه ارتباط و انس داشتن با اولیا الهی است.

این خطیب توانای کشور با اشاره به هجمه گسترده دشمنان نسبت به مقام شامخ اهل‌بیت(ع)‌ اظهار داشت: در سال‌های اخیر دشمنان به وسیله شبکه‌های مختلف، ماهواره، کتاب‌ و آثار دیگر علیه مبانی دین کار کردند و در  این میان به نهضت عاشورا نیز هجوم آوردند، ولی خوشبختانه با تمام این دشمنی‌ها مجالس سیدالشهدا(ع) روز به روز در کشور با شکوه‌تر برگزار می‌شود.

کربلا یک فرهنگ جاری است

وی افزود: کربلا داستان تاریخی و یک سرزمین نیست، بلکه فرهنگ و رودخانه‌ای جاری است، هر سرزمینی کربلا است، داستان کربلا را خدا برای انبیا قبل از تولد رسول خدا(ص) بیان کرده است،در روایت نقل شده که ‌حضرت آدم(ع) از سرزمین کربلا عبور می‌کردند که پایشان به سنگی خورد و خون جاری شد، از خدا پرسید خدا چرا این‌گونه شد؟، خدا نیز جواب داد، این‌جا کربلا است و فرزند پیامبر آخرالزمان در این سرزمین به شهادت می‌رسد، حتی خون حضرت ابراهیم(ع) و موسی(ع) نیز در سرزمین کربلا ریخته شده است.

حجت‌الاسلام رفیعی با بیان خدا به سبب اهمیت واقعه کربلا آن را برای انبیا بیان کرده است، اظهار داشت: ما نیز به سبب اهمیت ظهور اتفاقات دوران امام زمان(عج) را می‌دانیم و می‌دانیم که آن حضرت پایتخت‌شان کوفه بوده و از کعبه قیامشان را شروع می‌کنند، کربلا نیز به سبب اهمیت برای انبیا بیان شده است.

وی با اشاره به شبهات شهادت حضرت یحیی(ع) و امام حسین(ع) یادآور شد: خدا واقعه کربلا را برای حضرت زکریا(ع) بیان کرد و این پیامبر الهی سه روز به سبب آن در خانه مانده و اشک ریخت، پس از آن دعا کرد «خدایا من دلم می‌خواهد با پیامبر آخرالزمان هم دردی کنم»، خدا نیز حضرت یحیی(ع) را به ایشان داد و نحوه شهادت حضرت یحیی(ع) همانند امام حسین(ع) بود، امام سجاد(ع) نیز می‌فرمایند «پدرم از مدینه تا کربلا چندین بار از حضرت یحیی(ع) یاد کردند».

استاد حوزه و دانشگاه با بیان این‌که واقعه کربلا را چندین بار پیامبر(ص) و امیرمؤمنان(ع) بیان کردند، ابراز داشت: واقعه کربلا جریانی بود که قرار است به صورت یک فرهنگ ماندگار باشد، در روایت آمده «همانا امام حسین(ع) به تک تک افرادی که برای او گریه می‌کنند نگاه ‌کرده و طلب مغفرت می‌کنند».

مبانی قرآنی عزاداری چیست؟

خطیب توانای کشور با اشاره به این‌که برخی از افراد عزاداری را مرده پرستی می‌دانند به بررسی مبانی قرآنی عزاداری سیدالشهدا(ع) پرداخت و تأکید کرد: ما حتی اگر روایتی را که در باب عزاداری امام حسین(ع) بیان شده را کنار بگذاریم با مبانی قرآنی می‌توانیم درست بودن عزاداری برای سالار شهیدان و دیگر اهل‌بیت(ع) را اثبات کنیم، در روایتی آمده پیامبر به حضرت زهرا(س) فرمودند «نسل در نسل هر سال عزای حسین را تجدید می‌کنند».

وی افزود: خداوند در آیه صد و بیست سوره هود می‌فرماید «پیامبر ما به چهار دلیل قرص شدن دل، درس‌آموزی، موعظه و تذکر داستان‌های قرآن را بیان می‌کنیم»، داستان‌های قرآن سمبولیک نیست، ولی متأسفانه برخی از افراد که ادعای کارشناس دینی دارند می‌گویند آدم، حوا و شیطان سمبولیک است در حالی که قصه‌های قرآن واقعیت است و حتی هفتصد آیه آن مربوط به حضرت موسی(ع) است؛ جوانان به جای خواندن رمان‌های نادرست و دیدن فیلم‌های بی‌محتوا با داستان‌های قرآن انس داشته باشند.

استاد حوزه گفت: برگزاری مراسم عزاداری امام حسین(ع) نیز همانند بیان داستان‌های قرآن سبب قرص شدن دل افراد، درس‌آموزی، موعظه و تذکر می‌شود.

حجت‌الاسلام رفیعی با بیان این‌که کار امام حسین(ع) و یارانشان دنیا را تحت تأثیر قرار داد، اظهار داشت: یک فرد مسیحی می‌گوید قبر امام حسین(ع) علامتی است که تا قیامت کهنه نمی‌شود و امام(ع) زنده است، در حالی که متأسفانه تکفیری‌های نادان، جاهل، خوارج زمان که حق و باطل را تشخیص نداده و با بمب و ترور زن و کودکان را می‌کشند به عزاداری امام حسین(ع) اشکال می‌گیرند.

برگزاری مراسم عزاداری برای امام حسین تعظیم شعائر الهی و نشان دادن مودت با اهل‌بیت است

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به آیه سی و دو سوره حج، گفت: خداوند در این آیه می‌فرماید افراد باید شعائر الهی را تعظیم کنند، امام حسین(ع) از شعائر الهی هستند چرا که حجت ‌الهی و ولی الله اعظم هستند که باید تجلیل و تکریم شوند.

وی ادامه داد: آیه بیست و سه سوره شورا نیز بر مودت و دوستی اهل‌بیت(ع) تأکید کرده و اجر رسالت پیامبر(ص) را مودت ائمه(ع) قرار داده است، حال چه کسانی از حضرت علی(ع)، فاطمه زهرا(س)، حسنین(ع) و دیگر ائمه(ع) به رسول اکرم() نزدیک‌تر هستند؟ برگزاری مجالس عزاداری نوعی مودت و دوستی با اهل‌بیت(ع) است، پیامبر(ص) در روایتی می‌فرمایند « ای مردم صدقه قلبی و زبانی بدهید، صدقه قلبی محبت فرزندان من است و صدقه زبانی صلوات فرستادن بر من و خاندانم است».

این خطیب توانای کشور تصریح کرد: امام رضا(ع) نیز در روایتی می‌فرمایند «اگر دلتان می‌خواهد در بهشت در غرفه‌های باشید که پیامبر(ص) هستند بر قاتلان اباعبدالله الحسین(ع) لعن بفرستید و اگر می‌خواهید خدا را ملاقات کنید به زیارت حسین(ع) برو».

ماجرای تحول در دو جوان به سبب شرکت در مراسم عزاداری سیدالشهدا

حجت‌الاسلام رفیعی با بیان این‌که در مجالس امام حسین(ع) تمام فعالیت‌های افراد مورد حساب و کتاب قرار می‌گیرد، خاطرنشان کرد: یکی از متدین شهر تهران که هفتاد سال هر دهه محرم برای امام حسین(ع) عزا می‌گرفت و منبرهای معروف را نیز دعوت می‌کرد، می‌گوید یک روز دو جوان به عزای امام حسین(ع) آمدند در حالی که لباس‌های عزاداری نداشتند و ادب جلسه را حفظ نمی‌‌کردند، ولی فردای آن روز آن دو جوان در حالی که لباس سیاه بر تن داشتند به مجلس عزاداری امام حسین(ع) آمدند.

وی ادامه داد: این فرد متدین می‌گوید برای من بسیار تعجب آور بود که این دو جوان چرا دیروز آن گونه آمدند و امروز تغییر کرده و با لباس سیاه آمدند، از یکی از آن‌ها داستان را پرسیدم، جوان پاسخ داد دیروز شنیدیم مجلس عزا است گفتیم شاید ناهار بدهند آمدیم دیدم غذا نمی‌دهند به این خاطر جلسه را ترک کردیم و موقع برگشت چند عدد استکان در مسیر بود که آن‌ها را برداشتیم و در آبدارخانه گذاشتیم، شب گذشته هر دوی ما خواب دیدم این جلسه برگزار شده و ما نیز آمدیم و دیدم که امام حسین(ع) و حضرت ابالفضل(ع) نیز در این جلسه هستند، امام(ع) به برادر گرامیشان می‌گویند کارهای را که عزاداران انجام دادند ثبت کردید؟، حضرت اباالفضل(ع) جواب دادند بله آقا جان؟ امام حسین(ع) فرموند چیزی باقی نمانده است؟، حضرت ابالفضل(ع) جواب دادند خیر آقا جان؟ سیدالشهدا(ع) فرمودند «عباس جان این دو جوان نیز چند عدد استکان را در مراسم عزاداری من جابه جا کردند کار آن‌ها را نیز ثبت و یاداشت کن»./993/پ202/ع

ارسال نظرات