۱۱ آبان ۱۳۹۲ - ۱۴:۱۵
کد خبر: ۱۸۸۷۱۹
آیت‌الله موحدی کرمانی:

تیم مذاکره کننده ایران از موضع اقتدار در مذاکرات حاضر شود/ مردم ما مقابله با زور را از امام حسین آموخته اند

خبرگزاری رسا ـ امام جمعه موقت تهران با بیان این‌که مردم ما پس از انقلاب در برابر تحریم‌ها ایستادگی کردند، به تیم مذاکره کننده هسته ای ایران توصیه کرد که از موضع اقتدار در صحنه مذاکره حاضر شوند و گفت: ایستادگی در برابر این تحریم‌ها حاصل آموزه‌های عاشوراست.
آيت الله موحدي کرماني همايش نقش خواص در پيدايش قيام عاشورا همايش نقش خواص در پيدايش قيام عاشورا

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت‌الله محمدعلی موحدی کرمانی، امام جمعه موقت تهران صبح امروز در همایش «نقش خواص در پیدایش قیام عاشورا» که به همت دفتر سیاسی مرکز مدیریت حوزه علمیه خراسان در مدرسه علمیه سلیمانیه برگزار شد، گفت: همواره در یک جامعه، خواصی وجود دارند که نقش مؤثری در ایجاد و دفع فتنه‌ها ایفا می‌کنند.

وی با بیان این که امام حسین (ع) وظایفی را برای خواص برشمرده‌اند، اظهار داشت: ایشان خطاب به علمای خود فروخته دوران خود فرمودند: «شما در جامعه جایگاه خاصی دارید و دشمنان روی شما حساب می‌کنند، اگر شما به وظایف خود عمل کنید، می‌توانید جلوی بروز فتنه‌ها را بگیرید اما اگر در مقابل آن سکوت کنید، گناه بزرگی مرتکب شده‌اید».

آیت‌الله موحدی کرمانی به گروهی از مردم که در مقابل حق بی‌اعتنا عمل می‌کنند اشاره کرد و بیان داشت: گروهی از مردم بلاتکلیف‌اند و هر فریادی که بلند می‌شود بدون فکر، تفکر و تعقل به دنبال آن حرکت می‌کنند که متأسفانه این دسته کثیر، نقش مؤثری در ایجاد فجایعی از جمله فاجعه کربلا دارند.

وی ادامه داد: همواره انسان‌هایی که از لحاظ فکری و اعتقادی ضعیف‌ترند به دنبال افراد قوی‌تر و آگاه‌تر حرکت کرده و از آنان تبعیت می‌کنند اما این تبعیت همراه با تعقل نبوده و به صورت تقلیدی بدون فکر انجام می‌گیرد که ریشه بسیاری از گمراهی‌ها است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: اتفاقاتی که پس از رحلت پیامبر پیش آمد تنها به این دلیل بود که مردم به جای پیروی از امیرالمؤمنین (ع) که هادی و روشنگر بود، از شخصی پیروی کردند که مدیون علی (ع) بوده و بارها اعتراف کرده که اگر علی (ع) نبود من هلاک می‌شدم.

انبیاء برای زنده کردن تعقل انسان فرستاده شده‌اند

وی به هدف رسالت انبیاء الهی اشاره کرد و گفت: خداوند تمام انسان‌ها را مجهز به عقل آفریده اما این نعمت توسط انسان‌ها دفن شده و خداوند پیامبران را برای زنده کردن عقل انسان‌ها و خروج آن از زیر خاک جهل و غفلت مبعوث شده‌اند.

آیت‌الله موحدی کرمانی با بیان این که در بسیاری جوامع، افرادی خود را در قالب یک انسان عالم جا می‌زنند، تصریح کرد: این افراد بر جامعه تأثیرگذار هستند اما عذری برای گمراهی برای مردم باقی نمی‌گذارد زیرا آنان مجهز به عقل و تفکر هستند.

وی به گمراهی سپاهیان امیرالمؤمنین در برابر فریب معاویه اشاره کرد و بیان داشت: امام علی (ع) در مقابل فریب معاویه که قرآن‌ها را بر سر نیزه کرده بود، بر فریبکاری او تأکید کردند اما آنان بدون تحقیق در سخن معاویه، گمراه شدند که منجر به جدا شدن دوازده هزار نفر از سپاهیان امیرالمؤمنین (ع) شد.

امام جمعه موقت تهران با بیان این که فضای جامعه پس از رحلت پیامبر (ص)، علیه ائمه اطهار (ع) شده بود، عنوان کرد: بسیاری از کسانی که در مقابل امام حسین (ع) ایستاده بودند، بارها بر فضایل ایشان اعتراف کردند اما بازهم در مقابل ایشان لشکر کشیدند؛ همچنین در زمان امام علی (ع) نیز فضا به گونه‌ای بود که ایشان را فردی عاشق خلافت معرفی کرده که برای بدست آوردن آن می‌جنگد.

وی به تلاش کفر برای از بین بردن آثار باقی‌مانده از پیامبر اشاره کرد و گفت: پس از رحلت پیامبر تمام روایات و احادیث ایشان جمع‌آوری و سوزانده شد تا اثری از روایات ایشان باقی نماند تا اندازه‌ای که اگر فردی از ایشان سخنی را نقل می‌کرد، مجازات می‌شد.

انقلاب اسلامی برگرفته از فرهنگ عاشوراست

آیت‌الله موحدی کرمانی به الهام‌گیری انقلاب اسلامی از انقلاب عاشورا اشاره کرد و بیان داشت: برخی معتقدند که در بسیاری مواقع نمی‌توان کاری انجام داد و باید سکوت کرد اما امام خمینی (ره) با الهام‌گیری از انقلاب امام حسین (ع) ثابت کرد که سپاه حق همواره در برابر ظلم پیروز است.

وی با اشاره به مذاکرات بین ایران و امریکا، تأکید کرد: گروه مذاکره کننده دیپلماسی کشور باید دقت داشته باشند که از موضع بالا با آنان صحبت کنند زیرا ایران بسیار مقتدر است که توانسته سال‌ها پشت امریکا را بلرزاند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با تأکید بر این که تحمل تحریم‌ها برای مردم ایران مساله‌ای نیست، عنوان کرد: مردم ما همان مردمی هستند که پس از پیروزی انقلاب در برابر تحریم ها ایستادگی کرد که این درس را از امام حسین (ع) آموخت./9315/پ202/ج

ارسال نظرات