۰۸ آبان ۱۳۹۲ - ۱۶:۳۰
کد خبر: ۱۸۸۴۸۳

چند خبر کوتاه از خراسان رضوی

خبرگزاری رسا ـ تعطیلی دروس عمومی حوزه علمیه خراسان در دهه اول محرم، کاربردی شدن ارزشیابی طلاب حوزه علمیه خراسان از خردادماه، برگزاری همایش نقش خواص در پیدایش قیام عاشورا، راهیابی اثر یک طلبه هنرمند به جشنواره فیلم اشراق و افتتاح فاز نخست پروژه میقات الرضا(ع) در امام‌زاده جلیل(ع) عناوین مهم ترین خبرهای کوتاه خراسان رضوی است.
اخبار کوتاه

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از روابط عمومی حوزه علمیه خراسان، همزمان با فرارسیدن ایام عزاداری حضرت اباعبدالله الحسین (علیه السلام) در دهه اول محرم، دروس عمومی حوزه علمیه خراسان تعطیل شد.

 

 با عنایت به فرا رسیدن ایام سوگواری حضرت اباعبدالله الحسین (علیه السلام) در ماه محرم الحرام و عزیمت فضلاء و طلاب به مناطق مختلف کشور براساس هماهنگی بعمل آمده با اساتید معظم، دروس عمومی این حوزه در ایام دهه اول ماه محرم الحرام 1435 از روز شنبه مورخ 92/8/11 برابر با 27 ذی الحجه تعطیل می‌شود.

 

لازم به ذکر است دروس عمومی روز دو شنبه مورخ 92/8/27 برابر با 14 محرم الحرام شروع خواهد شد.

 

امتحانات خردادماه حوزه خراسان کاربردی برگزار می شود

حجت الاسلام مهدوی ارفع، معاون آموزش و پژوهش حوزه علمیه خراسان در نشست مسؤولان آموزش مدارس برادران حوزه علمیه خراسان در مدرسه علمیه سلیمانیه با بیان این که باید با کار و تلاش، ظرفیت های آموزشی و پژوهشی را سنجید و سطح آن‌را بالا برد، ابرازداشت: برگزاری نشست‌های علمی، تقویت پژوهش طلاب، اهتمام نسبت به اخلاق و تربیت، بررسی عملکردها و ... از کارهایی است که باید مورد توجه باشد.

 

معاون آموزش و پژوهش حوزه علمیه خراسان با اشاره به تحول مورد نظر رهبر معظم انقلاب (مدظله العالی) در حوزه علمیه، اظهارکرد: حوزه علمیه به عنوان عقبه فکری نظام اسلامی است و به همین جهت در مسیر تربیت طلاب باید نظم دهی آموزشی داشت.

 

حجت الاسلام مهدوی ارفع با اشاره به راه اندازی دوره سفیران هدایت در حوزه علمیه خراسان از سال تحصیلی 92-93، یادآورشد: رشد تحصیلی طلاب در سطوح دو و سه، تخصصی شدن کارها، ایجاد ظرفیت و توان علمی مدارس، از برنامه ها و دغدغه هایی است که مورد اهتمام بوده و هست.

 

وی با تأکید بر اهمیت کیفیت پذیرش در حوزه علمیه، تصریح کرد: باید افرادی در این مسیر گام بردارند که بتوانند متناسب با زمان، رسالت خود در عرصه دین را انجام دهند.

 

حجت الاسلام مهدوی ارفع، آموزش پژوهش محور را راهبردی خواند و تصریح کرد: باید طلاب به نحوی تربیت شوند که در آینده به عنوان پژوهشگر و تولید کننده علم بتوانند در عرصه های مختلف وارد شوند.

 

وی کاربردی شدن امتحانات را یکی از کارهای در دست بررسی اعلام کرد و گفت: در امتحانات خرداد امسال، رویکرد حافظه محوری به ارزشیابی دقیق کاربردی تبدیل خواهد شد.

 

معاون آموزش و پژوهش حوزه علمیه خراسان افزود: به همین جهت استاد باید دروس خود را به صورتی کاربردی ارائه دهد.

 

وی، اجرای طرح جامع قرآنی در حوزه علمیه خراسان را از دیگر فعالیت های این حوزه اعلام و خاطر نشان کرد: واگذاری امور اجرایی امتحانات شفاهی پایه سوم به مدارس از دیگر کارهای مدنظر می‌باشد و در صورتی که زمینه برگزاری امتحانات شفاهی پایه ششم هم در مدارس فراهم شود، این کار انجام خواهد شد.

 

گفتنی است، در این نشست یک روزه 90 نفر از مسؤولان آموزش مدارس برادران حوزه علمیه خراسان با یکدیگر به تبادل نظر پرداخته و در زمینه مسائل مربوطه راهکارها و پیشنهاداتی ارائه کردند.

 

 

همایش نقش خواص در پیدایش قیام عاشورا

نقش خواص در پیدایش قیام عاشورا در همایشی با حضور حجت الاسلام والمسلمین موحدی کرمانی، امام جمعه موقت تهران در حوزه علمیه برادران مشهد بررسی می شود.

 

این همایش ساعت هشت صبح یازدهم آبان در محل تالار همایش مدرسه علمیه سلیمانیه واقع در چهارراه خسروی، کوچه شوکت الدولة برگزار خواهد شد.

 

راهیابی اثر یک طلبه هنرمند به جشنواره فیلم اشراق

مستند «مدرسه حاج آقا» که پیش از این در ششمین جشنواره فیلم دینی رویش به نمایش درآمده بود، روایتی تصویری از مدرسه علمیه ای قدیمی در مشهد است که تحت اشراف حجت الاسلام و المسلمین موسوی نژآد اداره می شود و دارای امتیازاتی است.

 

بر اساس این گزارش، «مدرسه حاج آقا» که در سال 1389 به کارگردانی مسعود زارعیان، از طلاب حوزه علمیه مشهد تهیه شده است، به مدت 38 دقیقه ، در سه فصل به نوع نگاه طلاب مدرسه نسبت به طلبگی، حاج آقا موسوی نژاد و مکان مدرسه می پردازد.

 

لازم به ذکر است با وجود عدم تمایل طلاب قدیم و جدید این مدرسه، ساختمان قدیم به علت فرسودگی، در بهار امسال تخریب شد تا تجدید بنا شود. متأسفانه این بی توجهی به آثار و هویت تاریخی و اصالت ها و سنت ها، این روزها در جای جای مشهد خصوصا بافت پیرامون حرم مطهر مشهود است.

 

این گزارش حاکیست، مستند حجاب با عنوان «چی بپوشم» نیز جدیدترین اثر این طلبه هنرمند است که با وجود محدودیت ها و مشکلات متعدد تولید و اکران شد.

 

 

فاز نخست پروژه میقات الرضا(ع) در امام‌زاده جلیل(ع) افتتاح می شود
حجت الاسلام سید عبدالحمید رحمانی، مسئول اداره اوقاف شهرستان قوچان در خصوص طرح میقات الرضا(ع) بیان داشت: در این طرح بارگاه امام‌زادههایی که همجوار و یا در فاصله یک تا پنج کیلومتری جادۀ اصلی سفر زائران رضوی به مشهد مقدس قرار دارند، ساماندهی و بازسازی و نسبت به فراهم آوردن امکانات خدماتی، رفاهی و فرهنگی برای زائران حرم رضوی اقدام شده است.


وی با اشاره به اینکه پروژه میقات الرضا(ع) در امام‌زاده جلیل(ع) در مساحتی بالغ بر هفت هکتار در دست اجرا است، گفت: این پروژه در سه فاز طراحی شده است که فاز اول آن شامل مسجد، حسینیه و رواق‌های اطراف آن، فازدوم شامل امکانات تجاری و خدماتی مانند فروشگاه، اقامتگاه زائران، پمپ بنزین و گاز، تعمیرگاه ماشین و غیره و فاز سوم آن شامل محوطه امام‌زاده و امکانات رفاهی و تفریحی می‌شود.


وی از آغاز بررسی، مطالعات و طراحی برنامه‌های اجرایی این پروژه در شهریور  91خبر داد و افزود: فعالیت اجرایی این طرح ملی از دهم مهرماه 91 آغاز شد و در مدت 70 روز تملک اراضی اطراف امام‌زاده جلیل(ع) به پایان رسید.


رییس اداره اوقاف و امور خیریه قوچان از بهره‌برداری فاز اول این پروژه در 8 مهرماه خبر داد و تصریح کرد: پیش‌بینی می‌شود پس از بررسی و انجام محاسبات لازم در مورد فاز دوم و سوم، این دو فاز نیز در بازه زمانی سه ساله تکمیل شده و به بهره‌برداری برسند.


حجت‌الاسلام رحمانی با تأکید بر اینکه امام‌زاده جلیل(ع) در کنار جاده آسیایی و در مسیر زائرانی که از شمال کشور به مشهد مقدس سفر می‌کنند، قرار دارد، گفت: هدف اولیه ما در اجرای این طرح فراهم کردن امکانات خدماتی، فرهنگی، رفاهی و تفریحی برای زائران حرم رضوی و ایجاد فضایی معنوی در جهت بهره‌مندی بیشتر زائران از زیارت امام رضا(ع) است.

 

ویژه برنامه اذان مغرب صداوسیمای خراسان رضوی

شمیم بهشتی برنامه معارفی رادیو ویژه اذان مغرب است که در لحظات ناب عرفانی اذان مغرب همراه نمازگزاران در  شهر مقدس مشهد  می شود.

 

(معرفی مساجد، صحبت با نماز گزاران، و انعکاس فعالیت های فرهنگی و اجتماعی  مساجد ) ، حضور  کارشناسان معارفی( طرح بحث عبودیت مثل بندگی خدا، شیوه های عبادت خداوند، کمک به دیگران، صله رحم، اخلاص، وفای به عهد و..)  با  حضور  حجج اسلام تقوی، حسینی و قربانی ، ادعیه ، تواشیح، قرآن ، اذان، همخوانی و نیایش های عرفانی و ... بخش های مختلف این برنامه را تشکیل می دهد.

 این برنامه به تهیه کنندگی حسین عابدی، هر روز  به مدت 30 دقیقه  هنگام غروب با نماز گزاران است.


 
بازدید شورای اداری اداره کل اوقاف خراسان رضوی از مناطق عملیاتی جنوب

 شورای اداری اداره کل اوقاف خراسان رضوی با هدف بررسی و ارتقاء امور فرهنگی حسینیه شهدای پادگان حمیدیه امروز به مدت سه روز به مناطق عملیاتی جنوب کشور اعزام می شوند.

 

گفتنی است امور فرهنگی حسینیه شهدای پادگان حمیدیه با توجه  به اعزام روحانی مستقر که از 15 اسفند تا اواسط فروردین صورت می گیرد، برگزاری نماز جماعت، برگزاری مراسم ادعیه، پاسخگویی به مسائل شرعی، برگزاری مسابقات فرهنگی و دعوت از سخنرانان محوری است  که از سال 88  توسط اداره کل اوقاف انجام می شود./930/پ203/ب

ارسال نظرات