۰۸ آبان ۱۳۹۲ - ۱۳:۰۸
کد خبر: ۱۸۸۴۴۸
چرا در زمینه فرهنگ رانندگی، مردمان منضبطی نیستیم؟

باورهای مردم در رانندگی باید تغییر کند

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه و دانشگاه خواستار تدوین کتاب و نرم‌افزار با هدف تغییر باورهای مردم در رانندگی شد و بر استفاده از ظرفیت پرنفوذ علمای ربانی و اندیشه‌های دینی در تغییر رفتارهای اجتماعی تأکید کرد.
سبک زندگي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، یکی از معضلات شهرنشینی در کشور ما معضل ترافیک و فرهنگ رانندگی است که افزون بر مشکلات روحی و روانی آن، حوادث مرگبار و جبران‌ناپذیری نیز به بار می آورد؛ این موضوع را می‌خواهیم از نظر فقهی، اخلاقی و اجتماعی مورد بررسی قرار دهیم.

 

مقام معظم رهبری در بیاناتشان در دیدار جوانان خراسان شمالی، فرهنگ رانندگی در خیابان‌ها و احترام گذاشتن به قوانین آن را مورد تاکید قرار داده و از وضع موجود انتقاد کردند و با آسیب خواندن آن فرمودند: «چرا در زمینه فرهنگ رانندگی در خیابان، ما مردمان منضبطی نیستیم؟

 

حجت‌الاسلام ابوالحسن احمدی شاهرختی، مدیر برنامه‌ریزی و نظارت معاونت بین‌الملل حوزه‌های علمیه، کلام امیرمؤمنان‌(ع) که می‌فرمایند «مراقب افکارت باش که گفتارت می‌شود، مواظب گفتارت باش که رفتارت می‌شود و مواظب رفتارت باش که عادت می‌شود» را بهترین پاسخ برای این سؤال عنوان کرد.

 

وی افزود: مفهوم این کلام نورانی آن است که اگر بخواهیم عادت اشتباه و انحرافی را از جامعه بزدایم چاره‌ای نیست جز اینکه باورهای آن اشتباه را درست کنیم، و این همان معنای درست شدن عقاید افراد و تغییر نگاه و رویکرد مردم نسبت به مسائل اجتماعی و فرهنگی است.

 

آموزش فرهنگ رانندگی بر پایه معارف اهل بیت

 

مدیر برنامه‌ریزی و نظارت معاونت بین‌الملل حوزه‌های علمیه با بیان اینکه ما متأسفانه در جامعه اسلامی شاهدیم که آمار تصادف در کشور به مراتب از جنگ تحمیلی بیشتر است، این آمار را زیبنده نظام اسلامی و فرهنگی که از او دم می‌زنیم و بدان افتخار می‌کنیم ندانست.

 

وی تصریح کرد: ویژگی‌های جامعه اسلامی به ویژه ویژگی‌های پیروان و محبان اهل بیت‌(ع) نسبت به نظم و انضباط و رعایت حقوق مردم و عمل به نکاتی که سبب عدم حق‌الناس شود باید در دستور کار ما قرار گیرد و این همان معنای اشاعه افکار قرآن و اسلام عزیز و کلمات نورانی اهل بیت‌(ع) است.

 

حجت‌الاسلام احمدی شاهرختی در تبیین این موضوع مثالی زد و گفت: تا چندی قبل بستن کمربند ایمنی رعایت نمی‌شد، اما نقش رسانه در این میان کاملا برجسته شد و دیدیم که با چند برنامه انیمیشن آگاهی مردم نسبت به ضرورت بستن کمربند ایمنی افزایش یافت.

 

وی بر اطلاع‌رسانی، آگاهی‌بخشی و ارائه آموزش‌های صحیح به رانندگان در آموزشگاه‌های رانندگی تأکید کرد و افزود: پیشگیری و هزینه‌کرد در آموزش‌های عمومی بر پایه مبانی و اعتقادات و فرهنگ راستین قرآن و اهل بیت‌(ع) می‌تواند نجات‌بخش ما از این بحران اجتماعی باشد.

 

ضرورت تغییر باورهای مردم در رانندگی

 

این استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: ما متأسفانه در این باره کوتاهی کرده‌ایم که از موضوع غافل هستیم که نقش برنامه منظم و همیشگی درباره مسائل رانندگی و نه البته تشریفاتی و صرفا پرداختن به معلول می‌تواند ما را در این مسیر یاری کند.

 

وی یادآور شد: گاهی مسائل فراتر از موضوع خاص رانندگی است، مانند موضوع حق‌الناس، و از این معبر و امثال این معابر ما باید به موضوع خاص کارشناسی شده رانندگی اشاره کنیم.

 

حجت‌الاسلام احمدی شاهرختی تذکر داد: تا کنون کتاب، نرم‌افزار و حتی جزوه‌ای با این نگاه درباره تغییر باورهای مردم در رانندگی مشاهده نکردم و این یعنی به کار نگرفتن ظرفیت پرنفوذ علمای ربانی و اندیشه‌های دینی در تغییر رفتارهای اجتماعی و این خسارت و زیانی آشکار است.

 

وی با بیان اینکه درباره آموزش فرهنگ رانندگی می‌توان از تجربیاتی که در کشورهای دیگر انجام شده است، استفاده کرد، از مسؤولان راهنمایی و رانندگی در کشور خواست که سامانه‌ای را برای تبادل اطلاعات و تجربیات و برنامه‌ریزی زمان‌بندی شده در داخل کشور راه‌اندازی کنند.

 

مدیر برنامه‌ریزی و نظارت معاونت بین‌الملل حوزه‌های علمیه تصریح کرد: راه‌اندازی سامانه تبادل اطلاعات و تجربیات به یک معنا می‌تواند سبب نقشه راه برای تحول رانندگی در کشور شود تا گام به گام با اطلاع‌رسانی صحیح به سوی قله‌های نظم و انضباط اجتماعی پیش رویم./920/ت302/ن

ارسال نظرات