۲۱ مهر ۱۳۹۲ - ۱۸:۵۲
کد خبر: ۱۸۷۱۰۸

باکو صحنه ناآرامی های تقلب در انتخابات

خبرگزاری رسا ـ پس از اعلام ریاست جمهوری الهام علی اف برای سومین بار متوالی، شخصیت های اپوزسیون آذربایجان مدعی تقلب در انتخابات شدند.
تظاهرات مردمي در باکو

به گزارش سرویس مانیتورینگ خبرگزاری رسا، روز چهارشنبه 17 مهر ماه،‌ هفتمین رئیس جمهور کشور آذربایجان تعیین شد. در شمارش آرا الهام علی اف برای سومین بار متوالی با کسب 85 درصد آراء به عنوان رئیس جمهور تعیین شد؛ اما ریاست جمهوری مجدد علی اف موجب اعتراض مخالفان وی شده و امروز 6 هزار نفر در خیابان های باکو با متقلبانه نامیدن انتخابات ،خواستار تجدید آن شدند.

رادیو فرانسه در این مورد گزارش داد، سازمان امنیت و همکاری اروپا این انتخابات را توام با مشکلات پر اهمیت توصیف می کند‌. این سازمان درباره انتخابات اخیر این کشور از کمبودهایی یاد می کند که باید برطرف شوند، به این قصد که به آذربایجان امکان دهد به تعهداتش در مقابل سازمان امنیت و همکاری اروپا عمل کند و یک انتخابات واقعاً آزاد برپا سازد.

در آذربایجان جایی برای دیکتاتورهایی که از قدرت سوءاستفاده می کنند وجود ندارد. الهام علی اف باید برود و خواهد رفت؛ این سخنانی بود که امروز حسنعلی نامزد شکست خورده انتخابات، در مقابل معترضین بر زبان آورد. او نتیجه انتخابات را که به معنای پیروزی علی‌اف است نپذیرفته و تقاضا کرد که انتخابات لغو و رأی‌گیری جدیدی جای آن را بگیرد.

از سوی دیگر الهام علی‌اف نیز به نوبه خود در یک پیام تلویزیونی پیروزی دموکراسی در کشور را تبریک گفت .

تظاهرات امروز باکو گرچه با اجازه دولت انجام گرفت، اما اتفاقی نادر محسوب می شود. رژیم آذربایجان به طور مرتب توسط سازمان‌های مدافع حقوق بشر متهم می‌شود که روزنامه نگاران را سرکوب می کند و مخالفان را به زندان می اندازد.

علی‌اف ٥١ ساله، از سال 2003 به این سو به طور مرتب تجدید انتخاب شده است. او در سال 2009 برای تغییر قانون اساسی و فراهم کردن امکان انتخاب یک نفر بیش از دوبار به ریاست جمهوری، دست به برپایی یک نظرسنجی زد و قانون اساسی را به نفع انتخاب مجدد خود تغییر داد./1420/ 1409/ح

ارسال نظرات