۲۶ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۴:۵۹
کد خبر: ۱۸۴۴۶۶
اثر استاد سید محمدمهدی میرباقری؛

نگاهی بنیادین به نسبت اخلاق و فناوری اطلاعات به چاپ رسید

کتاب «نگاهی بنیادین به نسبت اخلاق و فناوری اطلاعات» نوشته حجت‏الاسلام والمسلمین استاد سید محمدمهدی میرباقری، رئیس دفتر فرهنگستان علوم اسلامی از سوی دفتر نشر معارف و پزوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی منتشر شد.
نگاهی بنیادین به نسبت اخلاق و فناوری اطلاعات به چاپ رسید

 

به گزارش خبرگزاری رسا،‌ کتاب «نگاهی بنیادین به نسبت اخلاق و فناوری اطلاعات» نوشته حجت‏الاسلام والمسلمین استاد سید محمدمهدی میرباقری، رئیس دفتر فرهنگستان علوم اسلامی از سوی دفتر نشر معارف و پزوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی منتشر شد.


بحث درباره رابطه «اخلاق» و «فن‌آوری اطلاعات» در ایران سابقه چندانی ندارد، ولی اهمیت این موضوع و مباحثی از این قبیل در دنیای پیچیده امروز، بسیاری از کارشناسان و دست‌اندرکاران مرتبط را به اندیشه و اقدام در این زمینه، تشویق کرده است.


این کتاب متن سه گفتار علمی استاد میرباقری در جمع کارشناسان ارشد فن‌آوری اطلاعات است که در گفتار یکم، از پیوند «اخلاق توسعه» و «فن‌آوری اطلاعات» سخن گفته است. در این بخش، عمق «اخلاق» در ساحت «توسعه» جست‌وجو و بیان می‌شود که مکتب‌های مادی با تعریفی که از این مفهوم القا می‌کنند، شبکه جهانی اطلاعات را نیز در همان مسیر به گردش درمی‌آورند.


در گفتار دوم، ابعاد بیش‌تری از منزلت اخلاق در فن‌آوری اطلاعات شکافته می‌شود تا بتوان آثار تکامل الهی در ساحت فن‌آوری اطلاعات را بازگو کرد. در این بحث، اشاره می‌شود که تمایلات مادی بشر، پایگاه اصلی شکل‌گیری «اخلاق توسعه» بوده که به پیدایش «حق بر توسعه» و «دستور توسعه» انجامیده است؛ یعنی بشر ابتدا به رفاه همه‌جانبه در زندگی خود گرایش یافته است، سپس برای تأمین این رفاه، به یک نظام حقوقی روی آورده و سرانجام، سازمان‌های بین‌المللی را به استیفای این حقوق مکلّف ساخته است.


در گفتار سوم، در فرآیندی عمیق‌تر، نسبت بین اخلاق و فن‌آوری اطلاعات در جامعه‌پردازی و مدیریت آن بررسی می شود تا در این راستا بتوان به صورت هر چه دقیق‌تر، توسعه جوامع را مطالعه کرد.


چاپ اول این کتاب در 126 صفحه، قطع رقعی، تیراژ 1000 نسخه و قیمت 3000 تومان روانه بازار کتاب و اندیشه شده است./916/د102/ق

ارسال نظرات