۱۳ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۹:۵۴
کد خبر: ۱۸۳۰۱۱
استاد حوزه ودانشگاه بیرجند:

بانکداری اسلامی تنها راه حل بحران اقتصادی است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه ودانشگاه بیرجند بانکداری اسلامی را مهم ترین روش برای پویای اقتصادی، اجرای اقتصاد مقاومتی در جامعه و مقابله با بحران اقتصادی عنوان کرد.
بانکداري اسلامي

حجت الاسلام محمد مختاری، استاد حوزه و دانشگاه بیرجند، در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در بیرجند، با بیان این که اساس بانکداری جهان امروز بر ربا و بهره استوار است، گفت: در کشورهای سرمایه داری و غیرسرمایه داری، بانکداری یکی از منابع سرشار حکومت ها و بخش خصوصی به شمار می رود و مشخص است که این روند که در حقیقت شکل تکامل یافته و پرسودتر نزول خواری و مرابحه بوده و با احکام عالیه اسلام در تضاد کامل است و به همین دلیل فکر ایجاد نظام بانکی بر مبنای احکام اسلامی، از دیرباز بین مسلمانان جهان، به ویژه مردم کشورهای اسلامی مطرح بوده است.

 وی افزود: در حال حاضر 80 کشور دنیا  در حال پیاده کردن نظام بانکداری اسلامی  هستند و 400 نهاد و بانک اسلامی در دنیا با گردش مالی 500 میلیارد دلار در حال فعالیت هستند.

استاد حوزه ودانشگاه ادامه داد: نخستین و قدیمی ترین بانکی که براساس اصل حذف بهره تاسیس شد، بانک پس انداز مایت گامت مصر در اوایل دهه 1960 بود و پس از آن بانک هایی به همین صورت ایجاد شد.

حجت الاسلام مختاری با بیان این که پس از پیروزی انقلاب، اولین بار در دی ماه سال 1358، با اعلام برقراری حداقل سود تضمین شده، به جای بهره سپرده ها و کارمزد به جای بهره وام‌ها و اعتبارات مورد مصرف بانک ها نظام بانکداری اسلامی در کشور اجرا شد، گفت: از این پس نظام بانکی در قالب مضاربه، قرض الحسنه و سایر سپرده های مشترک و مدت دار کار خود را شروع کرد.

وی ادامه داد: بانکداری اسلامی یک روش مطمئن بوده و در بحران‌های مالی و اقتصادی به خصوص بحران اقتصادی اخیر هیچ یک از بانک اسلامی ورشکسته نشدند و این موضوع نشان می دهد می توان با اصول و مبانی اسلامی اقتصاد را اداره کرد و هم سود معقول را برد.

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که بعضی اشخاص به دنبال دورزدن قانون بانکی بدون ربا هستند، افزود: قانون بانکداری بدون ربا نیازمند تغییر است تا اشخاص نتوانند از آن سو استفاده کرده و همچنین سود وبهره بانک ها با شرایط اقتصادی مردم منطبق شود.

 وی ادامه داد: باید نظارت بیشتری بر وام گیرندگان و نهادهای اقتصادی وام دهنده صورت گیرد تا تخلفات نظام بانکی کمتر شود.

حجت الاسلام مختاری آموزش بانکداری اسلامی را به کارکنان بانک ها  یکی از روش های موثر برای اجرای درست قانون بانکداری اسلامی در کشور عنوان کرد.

وی یادآورشد: اجرای قانون بانکی بدون ربا یا در اصطلاح بانکداری اسلامی افزون بر سالم‌سازی اقتصاد سبب پویایی و گسترش تولید اسلامی در جامعه می شود و همچنین اجرای این قانون خود به خود موجب افزایش مقاومت اقتصاد در برابر بحران ها و تحریم ها می شود./968/ت303/س

ارسال نظرات