۱۲ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۵:۳۱
کد خبر: ۱۸۲۸۰۳
استاد حوزه و دانشگاه:

حقیقت علم عبودیت و بندگی است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه و دانشگاه حقیقت علم را عبودیت و بندگی دانست و گفت: علم به کثرت تعلیم و درس خواندن بستگی ندارد بلکه علمی سودمند است که سبب بندگی و عبودیت فرد شود.
حجت الاسلام سيد حسين مؤمني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام سید حسین مؤمنی، استاد حوزه و دانشگاه در شامگاه شهادت امام جعفر صادق(ع) رییس مذهب تشیع که با حضور طلاب، علما، زائران و اقشار مختلف مردم در شبستان حرم مطهر کریمه اهل‌بیت(ع)، حضرت معصومه(س) برگزار شد به روایتی اشاره و به بررسی ارزش و فضیلت علم پرداخت.

وی گفت: حقیقت علم در عبودیت و بندگی است، یعنی علم به کثرت تعلیم و درس خواندن بستگی ندارد بلکه علمی سودمند است که سبب بندگی و عبودیت فرد شود و به هر میزان که علم سبب افزایش بندگی فرد شود ارزشش بیشتر می‌شود.

استاد حوزه و دانشگاه به روایتی از امام صادق(ع) اشاره کرد و اظهار داشت: در روایتی از امام صادق(ع) وارد شده «حقیقت بندگی و عبودیت در سه چیز است این‌که فرد خود را عبد خدا بداند، تقدیر امور را در دست خدا دانسته و تمام فکر او انجام واجبات و ترک محرمات باشد».

وی ادامه داد: وقتی فرد خود را عبد و بنده خدا بداند دیگر برای خود مالکیتی نخواهد دید چرا که عبد نسبت به هیچ چیز مالکیت پیدا نمی‌کند و وقتی این صفت در فرد به وجود بیاید در پرداخت واجبات دین همانند خمس و زکات بخل نورزیده و آن‌ها را به جا می‌آورد.

حجت‌الاسلام مؤمنی درباره آثار اعتقاد به تقدیر الهی در امور و مشغول بودن فکر به انجام واجبات و ترک محرمات، خاطرنشان کرد: وقتی خدا به تقدیر الهی در امور توجه داشته باشد مسلما در گرفتار شدن نسبت به بلاها و مصائب شکوه نکرده و امور خود را به خداوند متعال می‌سپارد و می‌داند همه مشیت‌ها به دست خدا است.

وی تصریح کرد: همچنین وقتی تمام اشتغال فکری فرد به انجام واجبات و ترک محرمات باشد او انجام این اعمال را رسیدن به رضای خدا قرار می‌دهد و وقتی انسان به دنبال رضای خدا باشد به دیگران فخر نمی‌فروشد.

خطیب توانای کشور با بیان این‌که امام صادق(ع) افزون‌بر انقلاب فرهنگی مردم را به تفکر شوق می‌دادند، عنوان کرد: بسیاری از بیچارگی‌های ما به سبب جهل است و اگر علم وجود داشته باشد مبتلا به آسیب‌ها نمی‌شویم.

وی افزود: امام صادق(ع) به یکی از یاران خود به نام عبدالله بن خندق می‌فرمایند «ای عبدالله شیطان دام‌ها خود را در دنیا برای شیعیان و محبان ما پهن کرده است»، ما باید مراقب باشیم که به این دام‌ها مبتلا نشویم.

استاد حوزه و دانشگاه به روایتی از امام صادق(ع) درباره نماز اشاره کرد و گفت: بهترین راه گرفتار نشدن فرد در دام‌های شیطان به جا آوردن نماز اول وقت و حرکت در مسیری که اهل بیت(ع) برای ما تعیین کردند.

وی تصریح کرد: امام صادق(ع) در روایتی می‌فرمایند «بدانید شفاعت ما به کسی که نماز را سبک بشمارد نمی‌رسد»، پیامبر(ص) نیز به حضرت زهرا(س) فرمودند «کسی که نماز را سبک بشمارد به پانزده عقوبت گرفتار می‌شود که شش‌تای آن در دنیا، سه تا در هنگام مرگ، سه‌تا در عالم برزخ و سه‌تای دیگر در قیامت متوجه او می‌شود».

حجت‌الاسلام مؤمنی در پایان خاطرنشان کرد: کم شدن عمر و روزی، نپذیرفته شدن کارهای خیر، برداشته شدن نور صالحین از چهره، مستجاب نشدن دعا خود و دعای دیگران در حق او از عقوبت‌های سبک شمردن نماز در این دنیا است./993/پ202/ی

ارسال نظرات