۰۶ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۶:۳۵
کد خبر: ۱۸۲۰۸۶

واکنش شخصیت‎ها و رسانه‎های جهان به حمله احتمالی آمریکا به سوریه

خبرگزاری رسا ـ شخصیت‎ها و رسانه‎های جهان به حمله احتمالی آمریکا به سوریه واکنش نشان داده و نسبت به تکرار تجربه عراق هشدار دادند.
سوريه

 

به گزارش خبرگزاری رسا، خبر حمله احتمال آمریکا به سوریه با واکنش های فراوانی مواجه شده است .

 

اخضر ابراهیمی، فرستاده سازمان مل در امور سوریه در کنفرانس خبری از حمله نظامی آمریکا به سوریه ابراز بی اطلاعی کرد و گفت: قوانین بین المللی تأکید دارد که حمله نظامی به سوریه از طریق سازمان ملل و از چارچوب آن صورت گیرد و هیچ کشوری حق اقدام یکجانبه را ندارد.

 

وی با اشاره به این که بحران سوریه را می توان با راه حل سیاسی به پایان برد، افزود: آمریکا مدارکی برای اثبات استفاده سوریه از تسلیحات شیمیایی ارائه نکرده و حق دخالت نظامی بدون مجوز شورای امنیت سازمان ملل را ندارد.

 

عبدالفتاح السیسی، وزیر دفاع مصر نیز با اشاره به پایبندی این کشور بر توافقنامه دفاع مشترک با سوریه، دستور داد به کشتی های جنگی که قصد حمله به سوریه را دارند، اجازه عبور از کانال سوئز داده نشود.

 

وی این اقدام را تلاشی برای دشوار ساختن حمله آمریکا و انگلیس به سوریه توصیف کرد.

 

اتحادیه عرب هم در قبال حمله احتمالی آمریکا به سوریه واکنش نشان داد و اظهار داشت: ما از نزدیک تحولات در سوریه را پیگیری می کنیم و امیدواریم سناریوی سیاه در سوریه روی ندهد زیرا عواقب گسترده ای برای منطقه خواهد داشت.

 

اما بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل با اشاره اینکه باید به بازرسان تسیلحاتی اعزام شده به سوریه زمان داد تا بتوانند مأموریت خود را به درستی انجام دهند، بر لزوم تحرک شورای امنیت برای تحقق صلح در سوریه تأکید کرد.

 

وی ادامه داد: مردم سوریه شایسته آن هستند که راه حلی مسالمت آمیز برای بحران این کشور در نظر گرفته شود.

 

عدنان منصور، وزیر خارجه لبنان نیز در تماس با ولید المعلم، همتای سوری خود با اشاره به پیامدهای منفی حمله احتمالی آمریکا به سوریه، گفت: در صورتی که اسرائیل از جنگ علیه سوریه سوء استفاده کند و علیه حزب الله نیز وارد جنگ شود لبنان هرگز دست بسته نخواهد ایستاد.

 

وی ایستادگی در برابر متجاوزان را حق طبیعی لبنان دانست و تصریح کرد: مقاومت در هر زمانی آماده مقابله با هر حمله ای است زیرا مقاومت برای دفاع از لبنان و خاک این کشور در کنار ارتش روی کار آمده است.

 

از سوی دیگر، بشار الجعفری، نماینده دائمی سوریه در شورای امنیت در مصاحبه با شبکه الاخباریه السوریه، حمله نظامی به سوریه را تجاوز توصیف کرد و اظهار داشت: شورای امنیت به تنهایی مسؤول حفظ امنیت و صلح بین الملل است.

 

وی تأکید کرد: آمریکا با سیاست‌های دوگانه رفتار می‌کند و آنچه که در خصوص آمادگی برای تجاوز نظامی آمریکایی و غربی به سوریه همانند تجاوز به عراق و کویت گفته می‌شود، سناریویی است که هدف از آن اعمال فشار بر دمشق برای دستیابی به امتیازات است اما این نوعی هالیوود غربی است که هدف از آن ارعاب و تروریسم رسانه‌ای است.

 

روزنامه های چاپ انگلستان نیز به بازتاب حمله احتمالی آمریکا به سوریه پرداخته و این حمله را بسیار اشتباه توصیف کردند.

 

روزنامه گاردین، ادعای آمریکا مبنی بر استفاده دولت سوریه از سلاح شیمیایی با هدف دور زدن شورای امنیت صورت می گیرد، تأکید کرد که هیچ مدرکی دال بر اینکه چه کسی از سلاح شیمیایی استفاده کرده است، وجود ندارد.

 

گاردین با تأکید بر این که هیچ دلیل منطقی برای استفاده سوریه از سلاح شیمیایی وجود ندارد، ادامه داد: اگر آمریکا، بریتانیا و فرانسه به جای بهره برداری از بحران سوریه برای تضعیف ایران به دنبال پایان دادن به بحران بودند، بهترین راه از طریق تعامل با مخالفان و حمایت از آتش بس و تلاش برای حل سیاسی بحران بود.

 

دیلی تلگراف نیز خاطر نشان ساخت: از کجا معلوم است که بشار اسد از سلاح شیمیایی استفاده کرده و چرا باید وی چنین کاری مرتکب شود؟ حتی اگر بشار اسد از این سلاح استفاده کرده باشد چرا آمریکا باید اقدامی صورت دهد؟ مطمئنا بر اساس قانون اساسی آمریکا چنین مسأله ای نمی تواند بهانه ای برای آغاز جنگ باشد.

 

این روزنامه چاپ انگلیس با اشاره به اعتقاد راسخ مقامات آمریکایی بر وجود تسلیحات کشتار جمعی در عراق و اثبات کذب بودن این اعتقاد پس از حمله به عراق، تأکید کرد که نباید اشتباه صورت گرفته در عراق بار دیگر تکرار شود./980/ب901/د

ارسال نظرات