۳۰ مرداد ۱۳۹۲ - ۲۰:۵۵
کد خبر: ۱۸۱۳۵۳
آلمان و آمریکا؛

حملات انگلیس به گاردین غیر قابل باور است

خبرگزاری رسا ـ نخست وزیر انگلیس شخصا دستور داده است، روزنامه گاردین را به دلیل انتشار افشاگری ‌در مورد برنامه های جاسوسی آمریکا تحت فشار قرار دهند.
روزنامه گاردين

به گزارش سرویس مانیتورینگ خبرگزاری رسا، خبرگزاری دویچه وله به نقل از روزنامه انگلیسی ایندیپندنت گفت: دیوید کامرون، نخست وزیر انگلیس شخصا دستور داده است، روزنامه گاردین را به دلیل انتشار افشاگری ‌در مورد برنامه های جاسوسی آمریکا تحت فشار قرار دهند. کامرون از رییس دفتر خود، جرمی هیوود خواسته بود با تحریریه گاردین برای اعمال فشار تماس بگیرد.


همچنین برخی مقامات انگلیسی ضمن تایید این خبر گفتند: قرار بود ماموران از افشای گسترده تر فعالیت های سازمان های جاسوسی انگلیس و آمریکا جلوگیری کنند.


آلن راسبریجر، سردبیر روزنامه‌ی گاردین در سرمقاله ای که روز 19 اوت در وبسایت این روزنامه منتشر ساخت، نوشته بود: در تاریخ طولانی و پیچیده رسانه ها، چنین تماسی با دستگاه های امنیتی انگلیس بی نظیر بود.


گاردین، نخستین رسانه ای بود که اطلاعات ادوارد اسنودن درباره جاسوسی غیرقانونی آژانس ملی امنیت ایالات متحده علیه شهروندان آمریکایی را فاش کرد. در نتیجه افشای این اطلاعات، روشن شد که آمریکا همچنان به شنود در کشورهای عضو اتحادیه‌ی‌ اروپا که از متحدان ایالات متحده محسوب می شوند، ادامه می‌دهد.


در همین حال دولت آلمان، از برخورد ماموران مرکز ارتباطات دولتی انگلیس (GCHQ) با گاردین شدیدا انتقاد کرده و آن را عملی "غیرقابل پذیرش" خوانده است.


مارکوس لونینگ، مسئول حمایت از موازین حقوق بشر در دولت آلمان به روزنامه "برلینر تسایتونگ" گفت: این به معنای گذر از خط قرمز است. او همچنین تاکید کرد که نگران وضعیت آزادی بیان و رسانه ها در انگلیس است.


زیگمار گابریل، رییس حزب سوسیال دموکرات آلمان نیز ضمن محکوم کردن برخورد ماموران مرکز ارتباطات دولتی انگلیس با گاردین، در گفتگویی با "کلنر اشتات انتسایگر" گفت: اگر انگلیس، پیگیری های لازم را در این زمینه به عمل نیاورد، کمیسیون اتحادیه اروپا باید به آن رسیدگی کند.


دولت آمریکا نیز هر گونه دخالت در رابطه با انهدام اسناد اسنودن در تحریریه گاردین را رد کرده است. سخنگوی کاخ سفید، در پاسخ به این پرسش که آیا امکان دارد ماموران امنیتی آمریکا برای نابود کردن اسنادی به یک تحریریه حمله ببرند، پاسخ منفی داد و گفت: تصور چنین سناریویی، با این ابعاد دشوار است.
/1421/1409/ح
 

ارسال نظرات