۲۶ مرداد ۱۳۹۲ - ۰۱:۲۷
کد خبر: ۱۸۰۷۲۰
معاون تبلیغ حوزه علمیه مازندران خبر داد؛

راه‌اندازی مرکز مشاوره در حوزه علمیه مازندران

خبرگزاری رسا ـ معاون تبلیغ و تهذیب حوزه علمیه مازندران از راه اندازی مرکز مشاوره در حوزه علمیه استان خبر داد و گفت: این مرکز به منظور پاسخ گویی و مشاوره برای طلاب و عموم مردم در حوزه خانواده و مباحث تحصیلی راه اندازی می شود.
حجت الاسلام خوباني، معاون تهذيب حوزه علميه مازندران

حجت الاسلام مهدی خوبانی، معاون تبلیغ و تهذیب حوزه علمیه مازندران، در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در ساری از راه اندازی معاون تهذیب در مدارس علمیه با بیش از 60 طلبه استان خبر داد. 

ضرورت برگزاری درس اخلاق در حوزه

وی با بیان این که فعالیت های تهذیبی در مدارس علمیه استان در چند محور دنبال می شود، افزود: نخستین محور فعالیت های این معاونت مباحث اخلاقی در حوزه است که با دعوت از استادان برجسته اخلاق از قم و همچنین بهره گیری از ظرفیت علمای استان جلسات اخلاق در مدارس به صورت مستمر برگزار می شود.

حجت الاسلام خوبانی با تأکید بر این که درس اخلاق باید هفته ای یک بار در مدارس علمیه برگزار شود، خاطرنشان کرد: اخلاق در حوزه باید همراه با آموزش دنبال شود.

 معاون تبلیغ و تهذیب حوزه علمیه مازندران، بحث قرآن و عترت را دومین محور فعالیت های تهذیبی در مدارس علمیه استان دانست و با بیان این که تشکیل کارگاه تبلیغ صلاة  یکی برنامه های مهم در مدارس است، گفت: در این طرح اساتید اعزامی از قم اصول و مفاهیم مهم این بخش را بیان می کنند.

اجرای طرح تربیت مربی قرآن

وی به اجرای طرح روخوانی، روان خوانی و آموزش های دوره ای تربیت مربی قرآن در حوزه علمیه مازندران اشاره کرد و افزود: در طرح تربیت مربی قرآنی طلاب پس از آموزش و دوره های لازم به عنوان مربی در بخش قرآنی در آموزش و پرورش، اوقاف و سازمان تبلیغات می توانند به فعالیت بپردازند.

حجت الاسلام خوبانی همچنین به برگزاری طرح تخصصی مفاهیم قرآنی در حوزه علمیه مازندران اشاره کرد و گفت: این طرح امسال با حضور طلاب حوزه علمیه استان برگزار شد.

وی ادامه داد: در بخش حفظ قرآن کریم نیز امسال هفت حافظ داشتیم که این مسأله بسیار ارزشمند است.

اجرای طرح حفظ حدیث در حوزه علمیه استان

معاون تبلیغ و تهذیب حوزه علمیه مازندران همچنین به دوره حفظ حدیث در مدارس علمیه استان اشاره کرد و گفت: اجرای این طرح نیز در دستور کار قرار دارد افزون بر این استادان حوزه هر روز که بر سر کلاس حاضر می شوند باید حدیثی را برای طلاب بخوانند.

حجت الاسلام خوبانی با بیان این که برنامه های این معاونت در گسترش فعالیت های قرآنی در مدارس علمیه استان در سه بخش کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت است، افزود: در طرح بلند حفظ قرآن کریم طلاب در مدت سه سال سی جزء قرآن کریم را حفظ خواهند کرد.

راه اندازی مرکز مشاوره در حوزه علمیه مازندران

وی در ادامه سخنان خود همچنین از مشاوره در حوزه را یکی دیگر از برنامه های معاونت تهذیب در مدارس علمیه دانست و تصریح کرد: در این طرح متخصصیتی از قم برای برگزاری برنامه های مشاوره ای در حوزه دعوت می شوند.

معاون تبلیغ و تهذیب حوزه علمیه مازندران از راه اندازی مرکز مشاوره در حوزه علمیه استان خبر داد و گفت: این مرکز به منظور پاسخ گویی و مشاوره برای طلاب و عموم مردم در حوزه خانواده و مباحث تحصیلی راه اندازی می شود.

اجرای طرح تعالی ویژه خانواده حوزویان

حجت الاسلام خوبانی همچنین به اجرای طرح تعالی ویژه خانواده حوزویان اشاره کرد و افزود: علاوه بر این در طرح تربیت فرهنگی خانواده های حوزویان یک طرح  طلیعه داریم که طلاب در این طرح مرحله انتخاب همسر را آموزش می بینند.

وی ادامه داد: مرحله دوم طرح این طرح پیوند آسمانی است که در چند محور نظیر تغذیه و سلامتی، مهارت های کلامی و تفاهم در زندگی مشترک، آشنایی با تفاوت های شناختی و عاطمی زن، مهارت های زندگی فردی و مهارت مدیریت طلبگی با تکالیف خانوادگی مورد آموزش و مشاوره قرار خواهد گرفت.

طرح سیر مطالعاتی شهید مطهری

معاون تبلیغ و تهذیب حوزه علمیه مازندران  در ادامه سخنان خود به برنامه های این معاونت در محور فعالیت‌های فرهنگی اشاره کرد و گفت: سیر مطالعاتی شهید مطهری که در مدت ده سال همه کتاب های شهید مطهری مطالعه، مباحثه و مورد امتحان قرار می گیرد.

وی ادامه داد: امسال 800 نفر از طلاب حوزه علمیه مازندران را در این طرح آوردیم که هر ماه یک کتاب شهید مطهری مورد مطالعه قرار می گیرد.

حجت الاسلام خوبانی یکی دیگر برنامه های مهم معاونت تهذیب را ارتقای بینش سیاسی طلاب حوزه علمیه استان عنوان کرد و افزود: در این طرح دوره های سیاسی با حضور کارشناسان مجرب برگزار می شود.

معاون تبلیغ و تهذیب حوزه علمیه مازندران، آموزش و اخلاق را دو بال برای حوزه دانست و خاطرنشان کرد: حوزه ای قوی  و موفق تر است که به موضوع تهذیب توجه بیشتری کند.

وی با بیان این که طلبه مهذب به یقین در علم آموزش موفق تر از دیگران خواهد بود، تصریح کرد: اصل در حوزه باید بر محور مباحث اخلاقی و تربیت باشد.

حجت الاسلام خوبانی با تأکید بر این که علم بدون اخلاق نمی‌تواند تعالی بخش باشد، افزود: زمانی که اخلاق همراه و همگام با علم در فرد رشد پیدا کند به جایگاه های رفیع دست خواهد یافت.

معاون تبلیغ و تهذیب حوزه علمیه مازندران با بیان این که مباحث اخلاقی از همان آغاز شکل گیری حوزه همواره مورد توجه بزرگان حوزه بوده است، افزود: علما و اساتید حوزه باید در کنار آموزش عملی سجایای اخلاقی به طلاب، آنها را از نصایح زبانی خود نیز بهره مند کنند./950/ت301/س

ارسال نظرات