۱۶ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۶:۳۷
کد خبر: ۱۷۹۸۳۸
مدیرکل اوقاف خراسان شمالی خبر داد؛

ساماندهی بقاع متبرکه خراسان شمالی تا پایان سال 93

خبرگزاری رسا- مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان شمالی گفت: تمامی بقاع متبرکه این استان تا پایان سال 93 نوسازی، تکمیل و ساماندهی می شوند.
حجت الاسلام سهرابي خراسان شمالي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در بجنورد، حجت الاسلام سیف الله سهرابی، مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان شمالی، عصر چهارشنبه در نشست خبری، با اشاره به اقدامات این نهاد در راستای شناسایی، احیا و عمل به موقوفات موجود در استان، اظهار داشت: در حال حاضر در خراسان شمالی چهار هزار و 387 موقوفه با هشت هزار و 757 رقبه شناسایی و ثبت شده است.

 

وی افزود: از تعداد کل رقبات موجود در استان، هفت هزار و 357 رقبه دارای درآمد، هزار و 116 رقبه فاقد درآمد و 180 رقبه نیز دارای وضعیتی نامشخص هستند.

 

حجت الاسلام سهرابی ساماندهی موقوفات و رقبات موجود در استان و تلاش برای عمل به نیت واقف را از برنامه های اساسی اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان شمالی ذکر و اظهار کرد: در این راستا در سطح کشور برنامه تدوین سامانه جامع موقوفات در دست اجرا قرار دارد که در این سامانه تمامی اطلاعات مربوط به موقوفه به همراه نیت واقف آن موجود و قابل دسترسی است.

 

به گفته وی در حال حاضر ثبت اطلاعات موقوفات خراسان شمالی نیز در این سامانه در دست اجرا بوده و تاکنون اطلاعات حدود 80 درصد از موقوفات استان در این سامانه به ثبت رسیده است.

 

این مسؤول در ادامه در مورد اقدامات اداره کل اوقاف و امور خیریه استان در زمینه نگهداری و نوسازی بقاع متبرکه موجود در خراسان شمالی، با بیان این که در این استان 154 بقعه متبرکه ثبت شده وجود دارد، افزود: در حال حاضر حدود 35 درصد از این بقاع متبرکه نوسازی و تکمیل شده اند و نیاز به ساخت و ساز جدی در آنها وجود ندارد.

 

وی اضافه کرد: اما عملیات نوسازی، تعمیر و تکمیل سایر بقاع متبرکه موجود در استان هم اکنون در دست اجرا قرار دارد و تا پایان سال 93 تمامی بقاع موجود نوسازی و یا تکمیل می شوند.

 

حجت الاسلام سهرابی با اشاره به این که نوسازی بقاع متبرکه خراسان شمالی بر اساس دو طرح جامع و تیپ اجرایی می شود، اظهار داشت: در طرح جامع که تنها در امامزاده های شاخص استان اجرا می شود، افزون بر احداث بقعه مرکزی، ساخت اماکنی چون کتابخانه، زائرسرا، حوزه علمیه، پارکینگ، موزه و ... نیز در دستور کار قرار می گیرد.

 

به گفته وی در این استان حدود 25 امامزاده با استفاده از طرح جامع بازسازی و تکمیل خواهند شد.

 

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان شمالی طرح تیپ را شامل ساخت تنها حرم امامزاده ذکر و اضافه کرد: حدود 100 امامزاده این استان نیز با استفاده از این طرح نوسازی می شوند.

 

وی همچنین در ادامه از اجرای طرح میقات الرضا(ع) در خراسان شمالی خبر داد و گفت: در این طرح در مسیر حرکت زوار امام رضا(ع)، به منظور آسایش بیشتر زائرین حرم رضوی، مجتمع های رفاهی مجهز احداث می شوند.

 

حجت الاسلام سهرابی با بیان این که در این زمینه هفت مکان در جوار برخی از بقاع متبرکه شاخص این استان که در مسیر حرکت مسافرین واقع شده اند، در نظر گرفته شده است، افزود: بر اساس برنامه قرار است در مرحله نخست، دو باب مجتمع رفاهی طرح میقات الرضا(ع) در خراسان شمالی، در هفته ولایت و امامت کلنگ زنی شود./9314/پ202/پ

ارسال نظرات