۰۸ مرداد ۱۳۹۲ - ۰۵:۳۷
کد خبر: ۱۷۸۶۵۴
رییس فرهنگستان علوم اسلامی قم:

منزلت شب قدر بدون ولایت ائمه درک نمی‌شود

خبرگزاری رسا ـ رییس فرهنگستان علوم اسلامی قم با بیان این‏‎که ولایت اهل‎بیت(ع)، برترین نعمت خدا برای بندگان است، ارزش شب قدر را رسیدن به ولایت ائمه اطهار(ع)، توحید و محبت خداوند متعال دانست.
حجت‌الاسلام والمسلمين سيدمهدي ميرباقري

به گزارش خبرنگار خبرگزای رسا، حجتالاسلام والمسلمین سید محمد مهدی میرباقری، رییس فرهنگستان علوم اسلامی قم در شب بیست و یکم ماه مبارک رمضان در جمع زائران بارگاه ملکوتی حضرت معصومه(س) با اشاره به اینکه همه افراد فقیر بوده و نیازمند خداوند متعال هستند، گفت: خدا غنی مطلق است و تمام هستی نیازمند او است.

وی ادامه داد: اسباب و وسایل همانند آسمان و زمین نیازهای ما را برطرف نمیکند بلکه این اسباب به خداوند متعال نیازمند بوده و وجودشان را از خدا دریافت میکنند، رحمت خدا سبب می‎شود تا این وسایل برخی از نیازهای ما را برطرف کنند.

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه انبیا و اولیا برای برطرف کردن نیازهای ما به نبوت مبعوث نشدند، اظهار داشت: انبیا آمدند تا بشر را به نیاز واقعی خود آشنا کنند، افراد افزونبر نیازهای طبیعی به نیازهای درونی و روحی احتیاج دارند انبیا آمدند تا ما را با این نیازها آشنا کنند.

وی افزود: انبیا آمدند تا ما نیازهای باطنی مانند میل به بندگی، سحرخیزی، استغفار و محبت به خالق را نادیده نگیریم، کسی که به دنبال انبیا و اهلبیت(ع) حرکت کند افزونبر اینکه نیازهای ظاهری او برطرف میشود نیازهای درونی و غیرظاهری او نیز رفع میشود.

ائمه و انبیا نور هدایت هستند

رییس فرهنگستان علوم اسلامی قم تصریح کرد: وقتی فرد با انبیا باشد حتی نیازهای ظاهری او همانند خوردن، آشامیدن و کارهای دیگر وسیلهای برای رسیدن به خدا می‎شود.

حجتالاسلام والمسلمین میرباقری، اهلبیت(ع) و انبیا را نور هدایت دانست و خاطرنشان کرد: اگر فردی خود را به این بزرگواران متصل کند تمام کارهای او عبادت میشود و هیچکاری او را از خدا دور نمیکند.

وی بیان داشت: خانه ائمه(ع) و انبیا بیت النور است، بندگی و رفعت در این خانهها است کسی که وارد این خانهها شود به معرفت الهی میرسد، هدایت الهی در خانه اهلبیت(ع) و انیبا است و فردی که میخواهد از نور الهی بهره گرفته و به خدا برسد باید وارد این خانههای شود.

این استاد حوزه و دانشگاه با تأکید بر این که حتی تجارت همراه ولایت اهلبیت(ع) عبادت است، گفت: وقتی فرد وارد ولایت ائمه(ع) شد تجارت و کارهای دیگر او عبادت شده و او را به خدا میرساند، خدا انوار توحید، معرفت و توحید را در خانه اهلبیت(ع) قرار داده است.

وی افزود: ائمه(ع) چراغهای هدایت هستند و کسی که وارد این خانهها شود تمام اعمالش او را به خدا میرساند ولی فردی که از این خانهها خارج شود حتی نماز و دیگر عبادت او افزونبر این که او را به خدا نمیرساند بلکه در شناخت خداوند متعال حجاب می‎شود.

دل در وادی ولایت از مردگی خارج شده و زنده می‎شود

رییس فرهنگستان علوم اسلامی قم با اشاره به روایتی، خاطرنشان کرد: ولایت ائمه جور و دشمنان اهلبیت(ع) دنیا بوده و ولایت ائمه هدی آخرت است و کسی که وارد ولایت اهلبیت(ع) شود دل او از مردگی بیرون آمده و زنده میشود.

وی تصریح کرد: پیامبر(ص) در روایتی به امیرمؤمنان(ع) میفرمایند «یا علی اگر کسی بین رکن و مقام هزار سال خدا را بدون ولایت تو عبادت کند بندگی او پذیرفته نیست»، خانه اهلبیت(ع) به عرش الهی متصل است و سقف خانههای دیگر به عرش الهی بند نیست.

وی ابراز داشت: کسی که محبت و معرفت اهلبیت(ع) را با تمام وجود پذیرفته باشد راه رفتن، خوابیدن و پوشیدن او عبادت می‎شود و دوستی، دشمنی و تجارت کردن او با سرانگشت ائمه(ع) صورت می‎گیرد.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه قلب شیعه باید عرش امیرمؤمنان(ع) و محل حکومت ایشان باشد، اظهار داشت: عرش الهی در ولایت مستقر است و کسی که وارد ولایت شود به عرش الهی می‎رسد.

وی ادامه داد: از آن جا که مؤمن به ولایت اهلبیت(ع) متصل است تمام کارهای او نیز نور است ولی فردی که از ولایت دور باشد حتی نماز خواندن او را به ظلمت میرساند وقتی وارد وادی ولایت ائمه(ع) شدیم همه چیز بوی توحید خواهد داد.

ماه رمضان محیط ولایت ائمه بوده و تمام کارهای فرد عبادت است

حجتالاسلام والمسلمین میرباقری با اشاره به این که بهشت محیط ولایت اهلبیت(ع) است از اینرو تمام کارها در بهشت سبب افزایش درجه مؤمن و غافل نشدن از خدا می‎شود، گفت: ولایت ائمه(ع) محیط ذکر، صلات و بندگی است، در روایت نقل شده که دو رکعت نماز شیطان چهار هزار سال طول کشید ولی این نماز او را به خدا نرساند هر چند به او قدرت و قوت داد ولی قدرت داشتن که معرفت نبوده و فرد را به درجات بندگی و توحید نمیرساند.

وی افزود: درجات توحید در خانه اهلبیت(ع) است، اگر کسی میخواهد تمام کارهای او بندگی و معرفت خدا باشد باید وارد وادی ولایت ائمه(ع) بشود، ماه رمضان چون محیط ولایت پیامبر(ص) است در آن تمام کارها حتی خوابیدن نیز عبادت به حساب میآید.

رییس فرهنگستان علوم اسلامی قم محبت و معرفت به اهلبیت(ع) را صراط مستقیم خواند و اظهار داشت: هر قدمی که در این راه برداشته شود فرد را از ظلمت دور کرده و به خدا میرساند تا جای که فرد خلیل رحمان میشود.

وی تصریح کرد: کسی که در صراط اهلبیت(ع) حرکت کند تمام کارها او را به خدا میرساند چرا که تمام اعمال او براساس حساب و کتاب خواهد بود فردی که قدم در وادی محبت اهلبیت(ع) میگذارد دائما در حال معرفت است و از ظلمت خارج میشود، فردی که در صراط مستقیم باشد همواره در حال معامله با خدا بوده و تمام نیازهای خود را از خدا میگیرد.

رسیدن به مقام رضوان با ولایت اهل‎بیت امکان دارد

حجتالاسلام والمسلمین میرباقری ولایت اهلبیت(ع) را برترین نعمت خدا برای بندگان دانست و اظهار داشت: رسیدن به مقام رضوان که فرد به سبب محبت خدا به آن میرسد نه خوف از جهنم و یا اشتیاق به بهشت با ولایت اهلبیت(ع) میسر میشود، انبیا مبعوث شدند تا بگویند با اخلاص در مسیر محبت الهی حرکت کنید و این محبت در گرو محبت اهلبیت(ع) است.

وی در پایان گفت: فردی که با اخلاص به محبت اهلبیت(ع) میرسد به اخلاص در توحید نیز میرسد که پایان این محبت مقام رضوان است، ارزش شب قدر رسیدن به ولایت امیرمؤمنان(ع)، توحید و محبت خدا است، قدر واقعی ولایت ائمه(ع) است که در این شبها باید از خدا محبت اهلبیت(ع) را طلب کنیم./993/پ201/ی

ارسال نظرات