۰۵ مرداد ۱۳۹۲ - ۲۰:۱۶
کد خبر: ۱۷۸۳۶۴
در سرای داستان؛

تکنیک‌های داستان نویسی قرآنی بررسی شد

خبرگزاری رسا ـ تکنیک‌های داستان نویسی قرآنی با حضور علاقه‌مندان به داستان‌های قرآنی در سرای داستان بنیاد ادبیات داستانی ایرانیان بررسی شد.
تکنيک‌هاي داستان نويسي قرآني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، دکتر حمید عبدالهیان، نویسنده،محقق و استاد دانشگاه عصر روز شنبه پنجم مردادماه در نشست بررسی تکنیک‌های داستان نویسی قرآنی که در سرای داستان نویسی ایرانیان برگزار شد با اشاره به آیه قرآن مبنی بر این‌که خداوند می‌فرمایند ما به بهترین شیوه داستان پردازی می‌کنیم گفت: ادبیات حاکم در قرآن ادبیات تعلیمی است و هدف اصلی آن ارشاد است.

این نویسنده قرآنی افزود: در پس داستان‌های قرانی یک اخلاقیاتی هستند که از خود داستان مهمتر است.

عبدالهیان در توضیح خصوصیات ادبیات تعلیمی اظهار داشت: در آثار تعلیمی جایگاه مخاطب محفوظ، هدف آن آگاهی دادن و اندرز دادن است، مردم را از جایگاهی که هستند به جایگاهی که باید باشند سوق می‌دهد.

وی با بیان این‌‌که نتیجه گیری از خصوصیات مهم ادبیات تعلیمی است و در آن بی‌توجهی و کم توجهی به طولانی شدن داستان دیده می‌شود ابراز داشت: تمرکز به حادثه اصلی داستان، حادثه مداری به‌صورت خیلی پررنگ، برانگیختن علاقه مخاطب و تلنگر زدن به وجدان آن از اصلی‌ترین اصول این ادبیات است.

این محقق خاطرنشان کرد: داستان‌های قرآنی لطیفه وار نیستند زیرا قرار نیست با یک بار خواندن جذابیتشان از بین برود.

استاد دانشگاه بیان داشت: قرآن برای مسلمانان تولید علوم بسیاری را داشته است مانند علم قرائت، علم ترجمه، علوم خطاطی، علم تذهیب و علوم تفسیر که به‌طور مستقیم از قرآن نشات گرفته است.

عبدالهیان با اشاره به این‌که برخی کتاب‌هایی نظیر کلیله و دمنه را با قرآن مقایسه می‌کنند گفت: بسیاری نیز معتقدند قرآن را تنها با خودش می‌توان مقایسه کرد که در این حین گاهی قسمتی از قسمت دیگر سرتر محسوب می‌شود.

این نویسنده قرآنی در پایان گفت: یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های قرآن باز بودن انتهای داستان‌هایش است که این امر قابلیت فراوان تفسیر را دارد./9664/پ202/ص

 

ارسال نظرات