۲۹ تير ۱۳۹۲ - ۱۴:۲۴
کد خبر: ۱۷۷۱۹۴
آیت الله مکارم شیرازی:

حقیقت فدای مسائل سیاسی و جناحی نشود

خبرگزاری رسا ـ حضرت آیت الله مکارم شیرازی بر لزوم حق مداری در عرصه های مختلف از جمله سیاست تاکید کرد و گفت: آموزه های دینی به ما می آموزد که همواره باید حق را بیان کنیم چه به نفع ما باشد و چه به ضرر ما.
نماز و تفسير قرآن کريم توسط آيت الله مکارم شيرازي در حرم مطهر حضرت معصومه(س) نماز و تفسير قرآن کريم توسط آيت الله مکارم شيرازي در حرم مطهر حضرت معصومه(س)

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله مکارم شیرازی در یازدهمین روز از ماه مبارک رمضان در ادامه سلسله نشست های تفسیر موضوعی قرآن کریم که با حضور زائران و مجاوران کریمه اهل بیت(ع) در شبستان امام خمینی(ره) حرم مطهر برگزار شد، در ادامه تفسیر سوره مبارک احزاب، با بیان این که در این سوره هفت آیه درباره همسران حضرت رسول نازل شده است، گفت: در این آیات موضوعات مهمی از مسائل اسلامی مطرح شده است.

 

وی به تفسیر آیه شریفه « یَا نِسَاء النَّبِیِّ لَسْتُنَّ کَأَحَدٍ مِّنَ النِّسَاء إِنِ اتَّقَیْتُنَّ فَلَا تَخْضَعْنَ بِالْقَوْلِ فَیَطْمَعَ الَّذِی فِی قَلْبِهِ مَرَضٌ وَقُلْنَ قَوْلًا مَّعْرُوفًا» پرداخت و خاطرنشان کرد: در این آیه شریفه برتری زنان حضرت پیامبر(ص) بر سایر زنان به داشتن تقوا منوط و مشروط شده است.

 

لباس تقوا از هر لباسی ارزشمندتر است

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با بیان این که قرآن لباس تقوا را از هر لباسی برتر و ارزشمند تر می داند، ‌خاطرنشان کرد: لباس سه فایده مهم دارد، نخست این که عیوب انسان را می پوشاند، دوم این که مایه زینت انسان است، سومین فایده لباس این است که سپر محافظ بدن انسان است.


وی با تاکید بر این که تقوا انسان را زیبا می کند، عیوب معنوی انسان را می پوشاند و فرد را در برابر آسیب های اخلاقی حفظ می کند، یادآورشد: قرآن کریم برای تقوا آثار معنوی و مادی زیادی بیان کرده است؛‌ آیه 96 سوره مبارکه اعراف برکات مادی تقوا را بیان می کند؛ اگر مردم دنیا تقوا پیشه کنند خداوند برکات مادی از زمین و آسمان برای آنها فراهم می کند.


این مرجع تقلید افزود: آیه 29 سوره انفال نیز آثار و برکات معنوی تقوا را مورد اشاره قرار می دهد و تصریح می کند که که اگر مردم تقوا پیشه کنند خداوند درک، نورانیت و‌آگاهی باطنی به انسان می دهد که به وسیله آنان توان تشخیص حق از باطل را دارد.

 

مفسر برجسته قرآن کریم تصریح کرد: در طول تاریخ افراد با تقوا روشن بینی هایی داشتند که دیگران از آن بی بهره بودند، در میان یاران حضرت رسول(ص) و حضرت علی(ع) افراد شاخصی بودند که دیگران به چنین موقعیتی نرسیده بودند که میثم تمار و ابن عباس را باید در این زمره دانست.


استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم افزود: در بین زنان نیز حضرت خدیجه در سایه تقوا به مراتب بسیار بالایی دست یافت و همواره با تحمل سختی های فراوان و با وجود ثروت بالایی که داشت همواره در خدمت حضرت محمد(ص) بود و ثروت خود را در راه ترویج اسلام و اهداف حضرت پیامبر در خدمت ایشان قرار داد؛ این بانوی بزرگوار به همراه حضرت زهرا(س)، حضرت مریم، حضرت ساره و حضرت آسیه الگوی زنان عالم هستند.


وی در تبیین حقیقت تقوا به سه حدیث شریف استناد و تصریح کرد: حضرت خاتم الانبیا(ص) در حدیثی کامل ترین نوع تقوا را عمل به دانسته ها و یاد گرفتن ندانسته ها می دانند؛ حضرت امیرمؤمنان(ع) نیز در روایتی تسلط بر شهوت نفسانی را مساوی با تقوا دانسته اند.

 

شهوت تنها منحصر در مسائل جنسی نیست
حضرت آیت الله مکارم شیرازی افزود: شهوت تنها شهوت جنسی نیست، شهوت مقام و ثروت نیز وجود دارد و انسان باید بر آنها غلبه و صراط مستقیم را طی کند.


این مرجع تقلید با اشاره به روایتی دیگر از حضرت رسول(ص) مبنی بر این که با تقوا ترین مردم کسی است که حق را بیان کند چه به نفع او باشد و چه به زیان او، بر لزوم حق مداری در عرصه سیاسی و دیگر عرصه ها تاکید و تصریح کرد: حق را باید همواره بیان کرد چه به نفع خویشان و جناح سیاسی مورد نظر ما و چه به ضرر آنها باشد.


مفسر برجسته قرآن کریم در پایان از ماه رمضان به عنوان ماه تقوا یاد و تاکید کرد:‌ باید در این ماه و فرصت باقی مانده به خودسازی بپردازیم تا بتوانیم یکی پس از دیگری به مراتب تقوا و روشن بینی معنوی دست یابیم. /924/پ202/ج

ارسال نظرات