۲۷ تير ۱۳۹۲ - ۱۱:۴۹
کد خبر: ۱۷۶۹۵۲
استاد حوزه و دانشگاه:

با فردی رفت و آمد کنید که به دین، ادب و آبروی شما بیفزاید

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه و دانشگاه با تأکید بر رفت و آمد با افراد صالح و متدین، گفت: حضرت عیسی(ع) به حواریون خود گفتند «با کسی نشست و برخاست کنید که به دین، آبرو و ادب تو بیفزاید».
حجت الاسلام سيد حسين مؤمني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام سید حسین مؤمنی، استاد حوزه و دانشگاه شب گذشته در جمع زائران و مجاوران حرم کریمه‌ ‌اهل‌بیت(ع) به بررسی دعای روز هشتم ماه مبارک رمضان پرداخت و گفت: ما در این دعا از خدا می‌خواهیم که به ما توفیق یتیم‌نوازی و سیر کردن گرسنگان را بدهد.

وی ادامه داد: در روایت آمده «هر کس یتیمی را تحت تکلف خود قرار دهد، در بهشت هم‌نشین پیامبر(ص) خواهد بود»، سیر کردن گرسنه افزون‌بر این‌که سبب جلب رضایت خداوند متعال و نزدیک شدن قلوب به یک‌دیگر می‌شود، بلا را از اهل خانه نیز دور می‌کند.

این مبلغ حوزوی با تأکید بر این‌که افراد باید اهل صله رحم و مهمان‌داری باشند، اظهار داشت: نباید از افراد با آبروی که یتیم بوده و گرسنه هستند، غفلت کرد، رسول‌الله(ص) در روایتی می‌فرمایند «یتیم نوازی سبب برآورده شدن حاجات و نرم شدن قلوب می‌شود».

وی افزود: آیت‌الله مجتهدی می‌گفت «اگر می‌خواهید قلبتان نرم شود، اهل نماز اول وقت، انس با قرآن کریم به ویژه در سحر و یتیم‌نوازی باشید»، انسان باید در حد توان به ایتام کمک کند، امروزه نیز خوشبختانه مؤسسات مختلفی وجود دارد که فرد می‌تواند با این مؤسسات در تعامل و ارتباط باشد.

حجت‌الاسلام مؤمنی با اشاره به این‌که فرد در یتیم‌نوازی باید انصاف را رعایت کند، خاطرنشان کرد: پیامبر(ص) می‌فرمایند «بر سر یتیم دست نوازش بکش و از همان غذای که خودتان مصرف می‌کنیید به او بدهید»، انسان نباید به دنبال این باشد که غذای پستی به یتیم بدهد.

وی تصریح کرد: در روایتی از رسول‌الله(ص) وارده شده «بهترین خانه، در خانه‌های مسلمانان خانه‌ای است که در آن یتیم نگه‌داری شود، هر کس متکلف یتیم باشد در بهشت کنار من است و کسی که نسبت به ایتام سعی و تلاش می‌کند مانند کسی است که در راه خدا جهاد می‌کند در حالی که شب‌ها اهل نماز و روزها نیز روزه‌دار است».

استاد حوزه و دانشگاه بلند سلام کردن را از دیگر دعاهای روز هشتم دانست و گفت: هر فردی می‌خواهد کبر و غرور از او دور شود باید بلند سلام کند، سلام کردن افزون‌بر این‌که سلامتی می‌آورده کدورت را نیز از بین می‌برد.

وی اظهار داشت: متأسفانه امروزه در جامعه ما بلند سلام کردن کم رنگ شد، لازم نیست که فرد حتما به آشنا سلام کند، همه مسلمانان با هم برادر هستند، انسان باید به برادر دینی خود بلند سلام کند.

حجت‌الاسلام مؤمنی همنشینی با نیکان را از دیگر فرازهای دعای روز هشتم ماه مبارک رمضان خواند و خاطرنشان کرد: انسان باید با فردی نشست و برخاست کند که به دین او افزوده و شبهات را از ذهن او دور کند.

وی در پایان گفت: حضرت عیسی(ع) به حواریون خود گفتند «با کسی نشست و برخاست کنید که به دین، آبرو و ادب تو بیفزاید»./993/پ202/ن

ارسال نظرات