۲۶ تير ۱۳۹۲ - ۱۹:۰۲
کد خبر: ۱۷۶۸۸۵

حکم اعدام برخی رهبران حزب جماعت اسلامی بنگلادش

خبرگزاری رسا ـ حزب اسلامگرای جماعت اسلامی، مقام های بنگلادش را متهم کرده که از طریق برپایی این دادگاه، اغراض سیاسی خود را دنبال می‌کنند. گروه های حقوق بشری نیز می‌گویند دادگاه رسیدگی کننده به پرونده این متهمان، ضوابط بین‌المللی را رعایت نکرده است.
علي احسن محمد مجاهد

به گزارش سرویس مانیتورینگ خبرگزاری رسا، دادگاه ویژه رسیدگی به جرایم جنگی در بنگلادش علی احسن محمد مجاهد، یکی از رهبران اسلامگرای این کشور را به اعدام محکوم کرد. وی به جرم ارتکاب جرایم جنگی مربوط به جنگ استقلال بنگلادش از پاکستان به مجازات مرگ محکوم شده است. او یکی از مهم‌ترین رهبران حزب جماعت اسلامی پاکستان است و به قتل و شکنجه گسترده متهم شده است.
به گفته شبکه بی بی سی فارسی؛ دادستانان این دادگاه گفته اند که علی احسن محمد مجاهد، رهبری گروهی شبه نظامی را به عهده داشت که به قتل روشنفکران و رهبران گروه های حامی استقلال می‌پرداخت.
گفتنی است غلام اعظم، رهبر معنوی 91 ساله جماعت اسلامی نیز دو روز پیش به 90 سال زندان محکوم شد. دیروز هزاران نفر در خیابان های داکا، پایتخت بنگلادش علیه این حکم دست به تظاهرات زدند. حداقل دو تظاهرکننده در زد و خورد با پلیس کشته شدند. از ژانویه امسال بیش از 100 نفر در تظاهرات علیه احکام صادر شده علیه اسلامگرایان کشته شده‌اند.
حزب اسلامگرای جماعت اسلامی، مقام های بنگلادش را متهم کرده که از طریق برپایی این دادگاه، اغراض سیاسی خود را دنبال می‌کنند. گروه های حقوق بشری نیز می‌گویند دادگاه رسیدگی کننده به پرونده این متهمان، ضوابط بین‌المللی را رعایت نکرده است.
به گفته مقامات بنگلادش، نزدیک به سه میلیون بنگلادشی در جنگ سال 1971 که منجر به جدایی بنگلادش و استقلال آن از پاکستان شد، کشته شدند اما محققان مستقل می‌گویند که این رقم 500 هزار نفر بیشتر نیست. کشته هایی که از هر دو طرف قائله بوده اند. قائله ای که خواسته های استقلال طلبی زننده جرقه آن بود و به آتشی خانمان سوز برای دو طرف تبدیل شد.
آقای مجاهد در سال 1971 از جمله رهبران جنبش دانشجویی بود که از یک کشور واحد (پاکستان) حمایت می‌کرد. پس از استقلال بنگلادش او برای مدتی مخفی شد اما پس از این که ژنرال ضیاءالرحمن در سال 1977 با کودتایی نظامی قدرت را در دست گرفت، مجددا در عرصه سیاسی حضور یافت./1421/9161/خ

ارسال نظرات