۲۵ تير ۱۳۹۲ - ۰۱:۲۶
کد خبر: ۱۷۶۵۱۶
معاون امور خانواده جامعه‎المصطفی‎ تبیین کرد؛

دو شرط مهم برای جلوگیری از انقطاع نعمت‎ها

خبرگزاری رسا ـ کارشناس مسائل دینی به بررسی آثار و برکات «شکرگزاری» و «استغفار» پرداخت و استمرار و فزونی نعمت‌های الهی را در گرو دو مؤلفه یادشده برشمرد.
حجت الاسلام داوود زارع، معاون امور خانواده جامعه المصطفي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجتالاسلام داوود زارع، معاون امور خانواده جامعهالمصطفیالعالمیه، شب گذشته در هفتمین شب ماه مبارک رمضان در مسجد امام صادق(ع) پردیسان قم، برخی مصادیق شکرگزاری حقیقی را از منظر آیات و روایات بررسی کرد و گفت: شکرگزاری افزون بر سفارشات قرآنی، ضروری است در جایگاه حکم صریح عقل به آن پرداخته شود.

 

وی در ادامه با بیان این که همه انسانها در آخرت در برابر نعمت‏های دنیا و شیوه استفاده از آن مورد پرسش قرار می‏گیرند، ابراز داشت: سخنی که عقل آن را میپذیرد، حکمت شمرده میشود، آیه 12 سوره لقمان هم اشاره دارد که«وَلَقَدْ آتَیْنَا لُقْمَانَ الْحِکْمَةَ»، خداوند به لقمان(ع) حکمت عطا کرد و نعمت شکر را به او داده است.

 

وی با اشاره به این که شکر منعم با نگاه حکمت آمیز، حکم ضروری عقل به شمار می رود و واجب است، تصریح کرد: شکرگزاری نیاز به دستور خداوند ندارد؛ چون قدردانی از افراد در برابر کاری و خدمتی که به ما یا جامعه کردهاند، بر ما یک فرض عقلی است.

 

حجت الاسلام زارع در تشریح آیه«وَلَقَدْ آتَیْنَا لُقْمَانَ الْحِکْمَةَ أَنِ اشْکُرْ لِلَّهِ وَمَن یَشْکُرْ فَإِنَّمَا یَشْکُرُ لِنَفْسِهِ وَمَن کَفَرَ فَإِنَّ اللَّهَ غَنِیٌّ حَمِیدٌ»، ادامه داد: اگر کسی نسبت به چیزی ادای سپاس به جا بیاورد، به خود نفع رسانده است. همچنین آمده است « وَمَن کَفَرَ فَإِنَّ اللَّهَ غَنِیٌّ حَمِیدٌ» به این معنا است که اگر کسی ناسپاسی و ناشکری کرد به آستان پاک باری تعالی خدشهای وارد نمیشود و خداوند بینیاز از شکرگزاری و کفران انسان‌ها است.

 

 وی در ادامه با قرائت آیه ای از سوره اسراء مبنی بر این که «إِنْ أَحْسَنتُمْ أَحْسَنتُمْ لأَنفُسِکمْ وَإِنْ أَسَأْتُمْ فَلَهَا» به تبیین پیامدها و آثار مبارک شکرگزاری پرداخت و تصریح کرد: در روایتی آمده است اگر میتوانی به آن کسی که دوستش داری، بدی نکن! با وجود این نکته می توان گفت همه انسانها خود را دوست دارند و نباید خود را در مسیر بدی‏ها قرار دهند و اگر کسی مرتکب گناهی شد به خود بدی و ظلم کرده است.

 

این کارشناسی مسائل دینی در بخش دیگری از سخنانش، به نخستین فایده شکر که در آیات ششم و هفتم سوره ابراهیم آمده است، اشاره و تأکید کرد: حضرت موسی(ع) به امت خود می گوید همین که شما از دست فرعون نجات یافتید، خود بزرگ ترین نعمت است و خداوند شما را از فتنه و گرفتاری عظیمی نجات داده است. بنابراین آیات نورانی قرآن کریم، به صراحت می گوید بر این نجات بزرگ شکرگزار باشید تا خداوند نعمت‌هایش را بر شما فزونی بخشد.

 

حجت‌الاسلام زارع با اشاره به روایتی از امام صادق(ع)، مبنی بر این که خداوند متعال دو چیز از بندگان خود میخواهد،‌ یادآور شد: شکر نعمتهای خدا و اقرار به گناه و نافرمانی، دو خواسته مهم خداوند برای فزونی نعمت و بخشش کاستیها است.

 

وی همچنین استمرار و بقای نعمت را در گرو شکرگزاری مستمر در پیشگاه الهی دانست و افزود: انسان در شرایط کنونی با شکرگزاری امنیت و سلامتی که در خانواده و جامعه خود شاهد است می تواند به این دو فرصت الهی تداوم و پایداری ببخشد.

 

معاون امور خانواده جامعه المصطفی کفران نعمت را سبب انقطاع سلسله نعمت های الهی دانست و در ادامه تأکید کرد: اگر انسان خواهان سرعت بارش نعمت الهی است، راهی جزء استغفار ندارد./918/پ202/س

ارسال نظرات