۲۴ تير ۱۳۹۲ - ۱۹:۰۱
کد خبر: ۱۷۶۴۸۳
استاد حوزه علمیه بیرجند:

روزه‌داری مقدمه اجرای درست اقتصاد اسلامی است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه و دانشگاه بیرجند با بیان این که روزه داری سبب افزایش تحمل انسان در مقابل سختی ها و تحریم ها می شود، گفت: روزه داری مقدمه اجرای درست اقتصاد اسلامی در جامعه است.
 رمضان
حجت الاسلام محمد مختاری، استاد حوزه و دانشگاه بیرجند، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در بیرجند، با بیان این که یکی از فلسفه های مهم روزه داری درجامعه درک فقر و تهدیستی و شکرگزاری است، گفت: روزه گرفتن به ما یاد می دهد که با درک فقر، ثروت را در جامعه تعدیل کنیم و به فکر انسان های فقیر و تهی دست هم باشیم.
وی افزود: یکی از مهم ترین فلسفه های اقتصاد اسلامی، استفاده درست ازمنابع، صرفه جویی و قناعت بوده که روزه داری به ما می فهماند از منابع درست و به اندازه استفاده کنیم و همچنین روزه داری موجب افزایش تحمل انسان در مقابل سختی ها و تحریم ها شده که این موضوع زمینه ساز رواج اقتصاد مقاومتی در جامعه می شود.
استاد حوزه ودانشگاه بیرجند ادامه داد: ترویج مصرف گرایی و تجمل پرستی، مهم ترین برنامه رسانه های امروز است که وجود ماه پربرکت رمضان افزون بر رقت قلب، فرهنگ تجمل پرستی و مصرف گرایی را درمیان مردم کم رنگ می کند.
حجت الاسلام مختاری افزود: افطاری دادن از دیگر رسم های خوب ماه رمضان است که ریشه اقتصادی دارد زیرا با اطعام مردم افزون بر کاهش آسیب های اجتماعی ناشی از فقر و گرسنگی، انسان تنها به خود نمی اندیشد و به این ترتیب زمینه ریشه کن شدن فقر در جامعه به وجود می آید که اگر مردم درسایر ماه ها نیز به این سنت های الهی پایبند باشند در جامعه فقیری باقی نمی ماند و فقر در فرهنگ ناب اسلامی جایی ندارد.
استاد حوزه و دانشگاه بیرجند ادامه داد: اقتصاد در ماه رمضان تنها جنبه عمومی ندارد بلکه از نظر فردی هم به اقتصاد خانواده کمک می کند زیرا خانواده ها، دراین ماه به خرید کالاهای ضروری اکتفا می کنند.
وی ادامه داد: تغذیه مناسب از دیگر فواید روزه داری است که موجب تندرستی و سلامت انسان می شود و به همین دلیل کاهش هزینه های درمانی و کاهش واردات داروهای گران قیمت از اثرات مستقیم این ماه بر اقتصاد است.
وی یادآورشد: ماه رمضان در کنار پاکی دلها از گران فروشی، ربا، دزدی ،کلاهبرداری، اختلاس و سایر مفاسد اجتماعی و اقتصادی جلوگیری می کند زیرا انسان روزه دار، کاری انجام نمی دهد که روزه اش باطل شود، بنابراین اگر مردم مانند ماه رمضان در همه ماه ها آداب روزه داری را رعایت کنند به طور یقین اقتصاد اسلامی خود به خود در جامعه پیاده خواهد شد./9313/ت302/س
ارسال نظرات