۲۴ تير ۱۳۹۲ - ۱۰:۴۴
کد خبر: ۱۷۶۳۶۹
استاد حوزه و دانشگاه بررسی کرد؛

نقش استغفار در برآورده شدن حاجات

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به این‌که توبه تنها راه نجات است، گفت: پیامبر(ص) در روایتی می‌فرمایند «استغفار سبب برآورده شدن حاجات و رفع گرفتاریهای می‌شود، اگر دیدید از در و دیوار بر شما بلا نازل می‌شود، بهترین راه دعا، استغفار است».
حجت الاسلام سيد حسين مؤمني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام سیدحسین مؤمنی، استاد حوزه و دانشگاه شب گذشته در جمع زائران و مجاوران حرم کریمه اهل‌بیت(ع) به بررسی دعای روز پنجم ماه مبارک رمضان پرداخت و گفت: ما در این دعا چهار مطلب را از خدا درخواست می‌کنیم که اگر فردی به این چهار مطلب برسد عاقبت به خیر می‌شود.

وی ادامه داد: در دعای روز پنجم از خدا می‌خواهیم که ما را از استغفار و توبه‌کنندگان واقعی قرار دهد، دومین و سومین درخواست ما از خدا در این دعا، قرار دادن ما از عباد صالح و از عباد قانت است، چهارمین مطلبی که در این دعا از خدا در خواست می‌کنیم این است که خدا ما را از بندگان شایسته‌ای که لیاقت بندگی دارند، قرار دهد.

خطیب توانای کشور با اشاره به روایتی از امام صادق(ع)، به بیان معنای واژه «عبد» پرداخت و اظهار داشت: امام ششم(ع) در روایتی می‌فرمایند «عبد از سه حرف ع، ب، د، تشکیل شده است، عین به معنای علم به خدا است، باء به معنای جدای فرد از غیر خدا و دال به معنای نزدیک شدن انسان به خدا است».

برای ترک یک رذیله اخلاقی چهل سال باید خون و دل خورد

وی افزود: همچنین در دعای روز پنجم از خدا می‌خواهیم که ما را از دوستان و مقربان درگاه خود قرار دهد؛ بهترین راه برای این‌که انسان بتواند از مقربان درگاه خدا باشد انجام واجبات و ترک محرمات است.

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به این‌که انسان بدون انجام واجبات و ترک محرمات نمی‌تواند به مسیر بندگی خداوند متعال برسد، خاطرنشان کرد: قرار گرفتن در مسیر بندگی یک شبه حاصل نمی‌شود، بلکه زمان بر است، مرحوم آیت‌الله مظاهری می‌گفت «برای ترک یک رذیله اخلاقی و بیرون کردن آن از قلب، انسان باید چهل سال خون و دل بخورد».

وی تصریح کرد: امیرمؤمنان(ع) در روایتی می‌فرمایند «شروع توبه با ندامت و پشیمانی قلبی، نسبت به کار و فعلی است که فرد انجام داده است، پس از پشیمانی درونی باید فرد با زبان توبه کرده و استغفرالله ربی و اتوب الیه بگوید، پس از ندامت درونی و اقرار به زبان باید دیگر اعضا و جوارح او مرتکب این گناه نشوند».

توبه راه نجات است

حجت‌الاسلام مؤمنی با بیان این‌که انسان باید برای توبه تصمیم جدی داشته باشد، تأکید کرد: در روایتی از امام علی(ع) وارد شده «توبه بهترین دوا برای درمان تمام گناهان است و تعجب می‌کنم کسی ناامید می‌شود، در حالی که نجات او در استغفار است».

وی ادامه داد: لقمان حکیم به پسرش گفت «ای فرزندم مبادا خروس در وقت سحر از تو زرنگ‌تر باشد، مبادا در هنگام سحر که خروس استغفار می‌کند تو در خواب باشی»، همه موجودات و عالم هستی مشغول ذکر و تسبیح خداوند متعال هستند و انسان نباید در این باره از غافلان باشد.

خطیب توانای کشور با تأکید بر این‌که فرد باید در صورت ارتکاب به گناه، سریعا توبه کرده و از خدا طلب بخشش کند، گفت: امام صادق(ع) در روایتی می‌فرمایند «اگر عبدی مرتکب گناه شود، خداوند متعال تا شب به او مهلت داده و گناه او را ثبت نمی‌کند تا او استغفار کند».

دستورالعمل پیامبر برای برآورده شدن حاجات

وی افزود: انسان باید حداقل در هر روز پس از نماز صبح و عصر و در هربار هفتاد بار استغفار کند، در ماه رمضان که ثواب اعمال بیشتر است چه بهتر که انسان روزی هزار بار استغفار کند.

حجت‌الاسلام مؤمنی در پایان خاطرنشان کرد: پیامبر(ص) در روایتی می‌فرمایند «اگر فردی زیاد استغفار کند، خداوند متعال غم‌های او را از بین می‌برد، او را در بن بست قرار نمی‌دهد، استغفار سبب برآورده شدن حاجات و رفع گرفتاریها می‌شود، اگر دیدید از در و دیوار بر شما بلا نازل می‌شود، بهترین راه دعا است که استغفار بهترین دعا است»./993/پ202/ی

ارسال نظرات