۱۳ تير ۱۳۹۲ - ۰۹:۵۰
کد خبر: ۱۷۴۶۳۴

تفاوت قانون و دین از نگاه حجت‌الاسلام رفیعی

خبرگزاری رسا ـ حجت‌الاسلام رفیعی با اشاره به تفاوت قانون و دین، گفت: انسان قانون را وقتی رعایت می‌کند که قانون گذار وجود داشته باشد ولی دین این‌گونه نیست بلکه فرد مؤمن چه در پنهان و چه در آشکار دین را رعایت می‌کند.
حجت الاسلام ناصر رفيعي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام ناصر رفیعی، استاد حوزه و دانشگاه، شب گذشته در حرم مطهر حضرت معصومه(س) در جمع زائران و مجاوران این بانوی بزرگوار به تفسیر سوره اعلی پرداخت و گفت: اصل قرآن کریم در لوح محفوظی در نزد خداوند متعال است و در قالب الفاظ قرار داده و بر پیامبر(ص) نازل شده است، البته این کلمات وحی نیز از خداوند متعال صادر شده است.

وی ادامه داد: تفاوت حدیث قدسی با قرآن نیز در این است که حدیث قدسی مطلب آن برای خدا است و کلمات آن را پیامبر(ص) بیان کرده‌اند، ولی هم محتوا و هم الفاظ قرآن برای خدا است.

خطیب توانای کشور با اشاره به آیه «سَنُقْرِئُکَ فَلا تَنْسَى» تحریف شدن قرآن را ادعای به اساس دانست و اظهار داشت: متأسفانه یکی از اشکالاتی که برخی از مسلمانان به یک‌دیگر می‌گیرند این است که قرآن تحریف شده یا حداقل قسمتی از آن تحریف شده در حالی که آیه «سَنُقْرِئُکَ فَلا تَنْسَى» و چندین آیه دیگر عدم تحریف قرآن را به خوبی نشان می‌دهند.

وی افزود: البته بیشتر علمای تشیع و اهل‌تسنن معتقدند که از قرآن حتی یک کلمه کم یا زیاد نشده است.

حجت‌الاسلام رفیعی در تفسیر آیه «إِلا مَا شَاءَ اللَّهُ إِنَّهُ یَعْلَمُ الْجَهْرَ وَمَا یَخْفَى»، خاطرنشان کرد: یکی از تفاسیر این آیه نشانگر قدرت خداوند متعال است، چرا که خداوند در این آیه به پیامبر(ص) می‌گوید «همان‌گونه که بر تو حافظه قوی دادیم تا آیات را حفظ کنی اگر بخواهی فراموش کنی می‌توانی»، یعنی همان‌گونه که حافظه قوی می‌دهیم می‌توانیم این حافظه قوی را نیز از تو برداریم.

وی تصریح کرد: انسان‌ تنها کارهای آشکار را می‌بیند در حالی که خداوند به تمام اعمال افراد آگاه است، برای خدا مخفی وجود ندارد و همه چیز برای او آشکار است؛ انسان مؤمن نیز باید همواره خود را در محضر خداوند متعال بداند.

استاد حوزه و دانشگاه در بیان تفاوت قانون و دین، تأکید کرد: انسان قانون را وقتی رعایت می‌کند که قانون گذار وجود داشته باشد ولی دین این‌گونه نیست بلکه فرد مؤمن چه در پنهان و چه در آشکار دین را رعایت می‌کند، در قرآن کریم آمده «الم یعلم بان الله یری؛ آیا نمی دانست که خدا او را می بیند؟».

این پژوهشگر حوزوی در بیان تفسیر آیه «وَنُیَسِّرُکَ لِلْیُسْرَى» اظهار داشت: دین اسلام دین آسانی است، پیامبر(ص) نیز می‌فرمایند «دین من دین سهلی است»، خداوند متعال در این آیه به  رسول‌الله(ص) می‌گوید ما بیان دین آسان اسلام را بر تو آسان می‌کنیم.

وی ادامه داد: هر چند دین اسلام سهل است ولی وقتی پیامبر(ص) آن را برای مردم بیان می‌کرد، بیشتر افراد قبول نمی‌کردند از این‌رو خداوند متعال در این آیه می‌گوید «ما یاد دادن دین اسلام که دین سهلی است را بر تو آسان می‌کنیم»، انسان نباید دین سهل اسلام را بر خود سخت بگیرد، مانند افراد وسواس که دین سهل را بدون هیچ ثوابی بر خود سخت می‌گیرند.

حجت‌الاسلام رفیعی در پایان گفت: پیامبر اکرم(ص) در روایتی با این مضمون می‌فرمایند «خدا چیزی را حرام می‌‌دارد کنار بگذارید، واجبی دارد انجام دهید، حدودی دارد که رعایت کنید، مستحباتی دارد که اگر انجام دهید ثواب دارد و غیر این چهار مورد مباح است»، انسان در کارهای مباح نباید بر خود سخت بگیرد، چه اشکالی دارد انسان لباس خوب بپوشد یا غذای خوبی نیز بخورد./993/پ202/ی

ارسال نظرات