۱۲ تير ۱۳۹۲ - ۱۶:۰۰
کد خبر: ۱۷۴۵۳۷
رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی خبر داد؛

نمایش مجموعه قرآن و رمضان به روایت سند در نمایشگاه بین المللی قرآن

خبرگزاری رسا ـ رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی، گفت: امسال در نمایشگاه بین المللی قرآن 17 قرآن خطی کامل، 12 قرآن به شکل جزیی وصفحه‌ای، چند جلد صحیفه سجادیه و نهج البلاغه، 26 برگ سند رمضان به روایت سند، 27 برگ سند در قرآن به روایت سند و کتاب«ذات المعاد» به‌صورت مرمت شده در معرض نمایش گذاشته خواهد شد.
اسحاق صلاحي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، اسحاق صلاحی، رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی، امروز، دوازدهم تیر، با بیان این که کتابچه منشور سازمان و گزارش عملکرد سه ماه سال 92 به تفکیک فعالیت معاونت‌ها و مرجع تهیه شده است و توزیع می‌شود، گفت: از طرف خانواده احیای بیرجندی 65 اثر برای سازمان اسناد ارسال شده که 24 نسخه خطی و 32 نسخه چاپی سنگی و 9 اثر آن متفرقه است.

وی در ادامه افزود: دومین کار انجام شده ویراست چهارم سر عنوان موضوعی فارسی که از نظر محتوا 106500 رکورد را در این مجموعه جمع آوری کرده‌ایم و منبع بسیار مهمی است، کار سوم اصطلاح نامه‌ فرهنگ فارسی «اسفار» است که ویراست سوم آن با 3100 صفحه در حال چاپ است.

نمایشگاه قرآن و رمضان به روایت سند در نمایشگاه بین المللی قرآن

صلاحی با بیان این‌که نمایشگاه از 25 شعبان تا 25 رمضان برگزار می‌شود، ابراز داشت: سازمان با تفاوت‌های دیگری وارد نمایشگاه امسال می‌شود، چون نمایشگاه سازمان از رمضان تا رمضان است، در سال 90 قرآن و عترت را باهم داشتیم در سال 91 نمایشگاه قرآن را بین المللی کردیم و امسال قرآن و رمضان به روایت سند را با مجموع منابع در اختیار علاقه مندان قرار می‌دهیم.

وی در ادامه افزود: امسال 17 قرآن خطی کامل، 12 قرآن  به شکل جزیی یا صفحه‌ای، چند جلد صحیفه سجادیه و نهج البلاغه، 26 برگ سند رمضان به روایت سند، 27 برگ سند در قرآن به روایت سند و کتاب ذات المعاد به‌صورت مرمت شده در معرض نمایش گذاشته خواهد شد.

رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی با بیان این‌که با 50 کشور مکاتبه داشته‌اند، اظهار داشت: اتریش نخستین استقبال کننده بوده و برای کشور ما آثارش را به صورت دیجیتالی ارسال کرده است، 20 کشور از بقیه کشورها به خوبی استقبال کرده‌اند که به صورت دیجیتالی آثارشان در نمایشگاه عرضه می‌شود.

وی با اشاره به آخرین توافق‌نامه سازمان با ایران داک، بیان داشت: 220 هزار مقاله فیزیک از ایران داک به کتابخانه ملی فرستاده می‌شود و این مقالات فهرست نویسی شده و در سایت کتابخانه ملی قرار می‌گیرند، در حال حاضر  95 هزار پایان‌نامه در سازمان وجود دارد که اگر با 220 هزار مقاله جمع شود مجموعه کاملی خواهد شد تا در حوزه پژوهش برای مخاطبان عزیز قابل استفاده باشد.

صلاحی با بیان این‌که در سه ماه اول سال 92، 20 هزار منبع شامل 1460 صفحه اسکن شده است، ابراز داشت:  این اسکن‌ها روی تالار دیجیتال کتابخانه ملی قابل دسترسی است و با همین عملکرد تا پایان سال 92 می‌توانیم در عرض دو سال به  136500 منبع شامل 17500 صفحه اسکن شده برسیم.

رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی از همایش کودتای 28 مرداد به روایت سند خبر داد و ابراز داشت: این همایش در سطح ملی با همکاری اعضای اهل مهتاب در روز دوشنبه28 مرداد ماه برگزار می‌شود.

صلاحی از انتقال بیش از دو میلیون برگ سند از دبیرخانه مرکزی نهاد ریاست جمهوری به آرشیو ملی خبر داد و گفت: این انتقال دو میلیونی در میان دولت‌ها بی سابقه بوده است.

وی با بیان این‌که در سه ماه اول سال دو هزار نفر از سازمان بازدید کرده‌اند، گفت: این آمار نشان دهنده این است که کتابخانه ملی به عموم و خصوص شناخته شده است.

ثبت دو اثر در حافظه جهانی در حوزه روابط بین الملل

رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی با بیان ‌این‌که در یونسکو مجموعه حافظه جهانی وجود دارد، ابراز داشت: کمیته ملی حافظه جهانی در ایران با تشکیل ده تشکل دیگر زیر مجموعه سازمان ملی در حال کار است، نخستین کتاب ثبت شده در حافظه جهانی امسال کتاب خوارزمشاهی که برگرفته از کتاب طب سنتی ابن سینا به زبان فارسی و نویسنده آن محمد جرجانی است.

صلاحی در ادامه افزود: دومین کتابی که در حافظه جهانی به ثبت رسیده مجموعه 500 نقشه از دوره قاجار در اسناد وزارت خارجه بوده است، در حال حاضر بیش از 54 اثر در حافظه جانی به ثبت رسیده است و کشور ایران در جهان رتبه هفتم را دارد و این مقام بین ایران و آمریکا و هند مشترک هستند.

وی در پایان با بیان این‌که ایران در منطقه، سوم است، اظهار داشت: ایران کارش را دیر شروع کرد از سال 84 تا الآن هشت اثر فرستادیم که یکی از آنها هم پذیرفته نشده است و باید توجه داشت که هر دو سال فقط می‌توانیم دو آثار ارسال کنیم./955/پ201/س

ارسال نظرات