۲۰ خرداد ۱۳۹۲ - ۲۰:۱۵
کد خبر: ۱۷۰۹۵۵
استاد اخلاق حوزه:

حسد جلوی فهم انسان را می‌گیرد

خبرگزاری رسا ـ کارشناس حوزوی مسائل اخلاقی گفت: یکی از چیزهایی که قلب را فاسد و دگرگون می‌کند و آن را تبدیل به یک قلب حیوانی می‌کند حسد است، در کتب اخلاق تعریف‌های زیادی برای حسد آمده است، حسد این است که انسان نتواند ببیند خداوند نعمتی را به برادر دینی‌اش عطا کرده است.
راديو معارف

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله اسدالله روحانی، کارشناس مسائل تربیتی و استاد درس اخلاق حوزه علمیه، در برنامه مکارم خوبان که از رادیو معارف پخش می‌شد، به ارائه بحث حسد پرداخت و گفت: فرزندان حضرت یعقوب (ع) همه موحد و خدا پرست بودند و پدرشان را به عنوان پیامبر الهی قبول داشتند، منتهی در بعضی مواقع هوای نفس باعث می‌شود انسان دیده عقل و فهمش را کنار بگذارد و طبق هوای نفس سخن بگوید.

وی ادامه داد: در بدن انسان یک قطعه گوشت است، این گوشت اگر صالح شد، همه بدن صالح می‌شود، صالح شدن به معنای شایستگی پیدا کردن است، اما اگر این قطعه گوشت فاسد شد، تمام بدن فاسد می‌شود، آن قطعه گوشت فاسد یا صالح، قلب است، ما دو نوع قلب داریم، یکی قلب حیوانی و یکی قلب انسان‌های پاک و شایسته، قلب حیوانی قلبی است که همه حیوانات و ما انسان‌ها داریم، کار این قلب، پمپاژ خون به تمام اعضای بدن است.

این کارشناس حوزوی ابراز داشت: یکی از چیزهایی که قلب را فاسد و دگرگون می‌کند و آن را تبدیل به یک قلب حیوانی می‌کند حسد است، در کتب اخلاق تعریف‌های زیادی برای حسد آمده است، حسد این است که انسان نتواند ببیند خداوند نعمتی را به برادر دینی‌اش عطا کرده است، سوره یوسف اشاره به زندگی حضرت یوسف (ع) و حسادت برادرانش دارد، در این سوره آمده است که برادران حضرت یوسف گرد هم آمدند و گفتند پدر یوسف را بیشتر از ما دوست دارد.

آیت‌الله روحانی ادامه داد: برادران حضرت یوسف (ع) به جای این که علت محبوبیت حضرت یوسف (ع) را جویا شوند و تلاش کنند خود را نیز محبوب کنند، یوسف (ع) را مقصر دانستند و خلاف کردند، خیلی خطر دارد که کسی کجی‌ها و کمبودهایی که از خودش سرچشمه دارد را نتواند هضم کند و به دیگران نسبت دهد، در سوره مبارکه یوسف آمده است که برادران حضرت یوسف علت محبوبیت یوسف را اشتباه پدرشان می‌دانستند و بدی‌های خود را نمی‌دیدند.

وی افزود: برادران یوسف او را در چاه انداختند، کاروانی او را پیدا کرد، برادرانش گفتند این غلام ما است و او را به چند درهم تقلبی فروختند و آن‌ها در این جهالت باقی ماندند تا زمانی که یوسف را بر اریکه قدرت یافتند، او را شناختند و از او سؤال کردند آیا تو یوسفی؟ حضرت یوسف (ع) پاسخ داد «بله من یوسفم و این هم برادر من بنیامین است».

آیت‌الله روحانی در پایان ادامه داد: بهترین چیزی که قلب را صالح می‌کند، یعنی مرکز انسانیت چشم، دست و زبان را صالح می‌کند، یاد خداوند است «الا بذکر الله تطمئن القلوب»، حضرت یوسف به یاد خدا افتاد و تواضع کرد، گذشته‌ها را یادآوری نکرد، در این داستان درس‌های زیادی است، برادران یوسف متوجه اشتباه خود شدند، از همان اول هم می‌دانستند اشتباه کردند، اما یک صفت رذیله به نام حسد در وجود آن‌ها شکل گرفته بود. /9194/پ202/ن

ارسال نظرات