۰۴ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۸:۴۲
کد خبر: ۱۶۸۴۲۶
کارشناس رسانه؛

رسانه تربیت کودکان را سخت یا غیر ممکن می‌کند

خبرگزاری رسا ـ کارشناس رسانه گفت: کارتون‌ها و سریال‌هایی که ساخته می‌شوند، می‌توانند غذای ناسالم و فاسدی را به فرزندان ما بخورانند، ترویج خشونت، لذت‌جویی و جاه طلبی می‌تواند تربیت فرزندان را سخت و یا غیر ممکن کند.
سايه روشن

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، استاد امامی، کارشناس رسانه، در برنامه سایه روشن که از رادیو معارف پخش می‌شد، گفت: درباره این‌که رسانه چیست، نظرات مختلفی گفته شده است، یکی از این تعاریف این است که رسانه ابزار رساننده پیام به مخاطب است، و چون تلویزیون دارای تصویر است و تصویر گویایی فراوانی دارد، بعضی پا را از این فراتر نهاده و معتقدند که رسانه خود پیام است.

وی ادامه داد: وقتی خانواده‌ها به مهمانی می‌روند و یا والدین و فرزندان کنار یکدیگر جمع می‌شوند، آنچه به عنوان یک مسأله محوری، دیده می‌شود تلویزیون است، همه دور هم جمع‌اند، اما هر یک به تنهایی در حال تماشای تلویزیون است، بنابراین یکی از آسیب‌های تلویزیون، جدای از مسأله مثبت و منفی بودن آن، پیام تنهایی و انزوا در خانواده است، که یکی از معضلات کنونی دنیای ما می‌باشد.

این کارشناس فرهنگی ابراز داشت: یکی دیگر از آسیب‌های تلویزیون، طبیعت‌گریزی است، یعنی وقتی شما تصاویر زیبا و دیدنی را از تلویزیون مشاهده می‌کنید، در حقیقت این برنامه طوری فیلم‌برداری شده است که رنگ‌ها از حالت طبیعی خارج شده‌اند، بنابراین وقتی به طبیعت رجوع می‌کنید، لذت کافی را نمی‌برید چون بهتر و زیباتر از آن را در تلویزیون دیده‌اید.

وی تاکید کرد: خود بودن ساعات مکرر با تلویزیون، باعث تنهایی و انزوا و دست آخر افسردگی می‌شود، جدای از مسأله مثبت و منفی بودن برنامه‌های تلویزیون، یعنی خانواده‌هایی را می‌بینیم که با داشتن همه امکانات، و در ظاهر با داشتن زندگی مرفه، می‌گویند با وجود نداشتن مشکل، افسرده‌ایم و زیاد از زندگی لذت نمی‌بریم، دلیل این افسردگی تلویزیون است، زیرا تلویزیون یک موجود بی‌روح است، و در نهاد و نهان انسان اثر می‌گذارد.

استاد امامی بیان داشت: تلویزیون و رسانه، تغییر مناسبات انسانی را باعث می‌شود، در قدیم وقتی به خانه همسایه و فامیل می‌رفتیم، از اهداف و آمال یکدیگر یا از مشکلات یکدیگر صحبت می‌کردیم، اما اکنون این مناسبات به واسطه تلویزیون ضعیف شده است، و حتی موجب چشم و هم‌چشمی و دشمنی شده است، غربی‌ها هم از این معضل در امان نیستند، و چندین فیلم از جمله پسر کابلی را برای نشان دادن نقش منفی تلویزیون ساختند.

این کارشناس رادیویی اظهار داشت: تصرف در خیال دیگران نیز از آسیب‌های جدی رسانه است، تصرف در خیال دیگران یعنی سحر کردن دیگران، و واقعا فیلم به نحوی ما را سحر و جادو می‌کند، و متاسفانه ما از طرف سینما که سردمداران اصلی آن صهیونیسم است، سحر می‌شویم، چون هالیوود متشکل از چند کمپانی کوچک و بزرگ است که نود درصد آن در اختیار یهودیان می‌باشد.

وی ادامه داد: وقتی مخاطب رسانه کودک باشد، تأثیری که می‌پذیرد بیشتر است، چون یادگیری‌ و تاثیرپذیری کودکان از طریق تصویر است و وقتی فیلم یا برنامه‌ای را نگاه می‌کنند، نمی‌توانند بین حقیقت و تخیل را جدا کنند، فیلم‌های اکشن، خشونت آمیز و احساساتی روی آن‌ها تاثیرات منفی می‌گذارد، والدین باید به این مسأله توجه کنند.

این کارشناس رسانه گفت: خدا در قرآن می‌فرماید «انسان باید به طعام خودش نگاه کند»، انسان دارای جنبه‌ها و ابعاد مختلفی از جمله روح و روان است، باید ببیند که روان خود را با چه چیزی تغذیه می‌کند، امروزه متاسفانه کارتون‌ها و سریال‌هایی که ساخته می‌شوند، می‌توانند غذای ناسالم و فاسدی را به فرزندان ما بخورانند، ترویج خشونت، لذت‌جویی و جاه طلبی می‌تواند تربیت فرزندان را سخت و یا غیر ممکن کند. /9194/پ202/ن

ارسال نظرات