۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۱۹:۵۵
کد خبر: ۱۶۷۵۲۴
محقق فرانسوی مطرح کرد؛

حجاب بانوان ایرانی زمینه‎ساز گرایش زنان جهان به اسلام است

خبرگزاری رسا ـ محقق مرکز ملی تحقیقات علمی فرانسه ضمن تبیین نقش زنان مسلمان در جامعه تاکید می کند: گرایش زنان به اسلام و حجاب طی سالهای گذشته در هر جای جهان نوعی الگوبرداری از حجاب زن پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران است.
راهپيمايي حجاب و عفاف در اصفهان

 

به گزارش خبرگزاری رسا، استفانی لت عبدالله، محقق مرکز ملی تحقیقات علمی فرانسه در موسسه مطالعات و تحقیقات دنیای عرب و مسلمان و کارشناس تاریخ اجتماعی معاصر در خصوص نمود زنان محجبه در جامعه اظهار داشت: زنان مسلمان محجبه در ایران بعد از پیروزی انقلاب جمهوری اسلامی ایران پدید آمد، در واقع پوشش حجاب پس از پیروزی انقلاب تضمینی برای تساوی حقوق میان زن و مرد برآورد شد. در این باره تاریخ نشان می دهد قبل از پیروزی انقلاب، تعامل زنان محجبه از خانواده های متدین با قشر روحانیان یکی از عوامل پیروزی انقلاب بود که تاثیرات جالبی را در جامعه زنان از خود بر جای گذاشت.

 

وی افزود: پس از ایران به تدریج شاهد ظهور زنان محجبه در سراسر این کره خاکی بودیم که همگی در پی تحقق برابری حقوق زن و مرد در نگاه اسلام حاصل شد، که تفسیر و ترجمه قرآن به زبان های مختلف و آشنایی افراد با ایدئولوژی اسلام عامل اصلی آن بوده است.

 

عبدالله تأکید کرد: به دنبال آن شیوع حجاب در میان زنان در کشورهای مختلف جهان میوه تحقیقات فردی و تشکیل جنبش های متفکرانه و یا جنبش های غیراجتماعی بوده است در این باره فعالیت دانشگاهی حوزه های علوم اجتماعی و مذهبی بی تاثیر نبوده است. به عنوان مثال آمینا ودود، یک زن دو رگه آفریقایی آمریکایی و استاد مطالعات اسلامی در دانشگاه ویرجینی که به اسلام روی آورده است که نخستین اثر وی با عنوان « قرآن و زن» در سل 1992 منتشر شد، یکی از بدعت گزاران جنبش های زنان مسلمان است.

 

این محقق خاطر نشان ساخت: زن مسلمان موفق شد تاثیر روشنی در موسسه های مذهبی و در جامعه شهری بگذارد تا جایی که از سال 2000 به بعد می بینیم جنبش های اجتماعی و سیاسی متصل به سیاست اسلام با عنوان جنبش های اسلامی حضور چشمگیر زنان مبارز را در خود شاهد هستند. باید خاطر نشان کرد که آنچه که امروز از فعالیت زنان مسلمان در دنیا دیده می شود به بخش های زنان مبارزه مسلمان و دیگری در بخش زنان مبارز مطالبه کننده حقوق زنان تقسیم کرد.

 

وی اظهار داشت: زنان مسلمان مبارز سیاسی همچون اسما لمرابت، آمینا ودود، اسما بارلاس نمونه هایی هستند که به خوبی بر مسأله حقوق زن و مرد و دیدگاه اسلام نسبت به آن آگاهند، اینان بر خلاف کوته اندیشان، حجاب را تنها یک الزام دست و پا گیر نمی دانند بلکه اسلام را در گستردگی جهانی مفاهیم و ارزش ها درک کرده و شناخته اند.از همین رو زنان مبارز مسلمان براساس تئولوژی های انتقادی پیش می روند.

 

لت عبدالله در خصوص مبارزات زنان مسلمان در فرانسه ابراز می دارد: در پایان دهه 1990موسسه های نزدیک به طارق رمضان قوت گرفتند. به خوبی واضح است که زنان مسلمان مبارز بهترین نوع تقسیم وظایف را در خانواده و جامعه اعمال می کنند که با توانمندی های زن کاملا سازگار است. این موسسه ها با دو چالش اساسی مبارزه با اسلام هراسی و مبارزه برای مطالبه حقوق زنان روبرو بودند.

 

در پایان لت عبدالله یادآور شد: اما امروز با چالش های بسیار جدی ای در کشورهای اروپایی روبرو هستیم که از مهم ترین آنها مسأله حقوق شهروندی ضایع شده مسلمانان است و از سویی خلق گروههای انحرافی که آخرین فعالیت آنها را در ایجاد موسسه همجنس گراهای مسلمان می بینیم. زنان روشنفکر مسلمان مبارز همچون مدافعان حقوق زنان بعد از انقلاب های درگرفته در کشورهای جهان برای حفظ حقوق زن عزمی جزم دارند تا جایی که می توانند برخی از فرهنگ های غلط افراطی را که زن اولین و آخرین قربانی آن است تغییر دهند./982/ب102/د

ارسال نظرات