۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۱۲:۵۱
کد خبر: ۱۶۶۸۶۱
مشاور خانواده:

نیکی به والدین مسیر رسیدن به خدا است

خبرگزاری رسا ـ مشاور حوزه با بیان روایتی، نیکی به والدین را مسیر و پل رسیدن به خداوند متعال خواند، گفت: امام باقر(ع) در روایتی می‎فرمایند «سرور و آقای نیکی‎ها پرداخت حقوق والدین است»، اگر افراد نسبت به والدین خود نیکی کنند مسلما مورد محبت و لطف پیامبر(ص) و و ائمه(ع) قرار می‎گیرد.
درس اخلاق

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‎‎الاسلام محسن عباسی، مشاور خانواده در سلسله نشستهای خانواده شب گذشته در جمع زائران کریمه اهلبیت(ع) به بررسی حفظ کانون خانواده با معنویت پرداخت و گفت: بدون معنویت افراد خانواده در کنار هم زندگی با نشاط و شادابی نخواهند داشت.

وی ادامه داد: بیشتر مشکلاتی که در خانواده اتفاق میافتد به سبب کم رنگ شدن معنویت است، اگر معنویت پر رنگ باشد نخست اینکه مشکلی پیش نمیآید و اگر هم مشکلی میان اعضای خانواده به وجود بیاید به راحتی حل میشود.

این مشاور مذهبی با بیان اینکه خوش اخلاقی، احترام و نیکی به والدین سبب حفظ معنویت در خانوادهها میشود، اظهار داشت: هیچ فردی نیست که به درجات کمال و معنویت رسیده باشد مگر اینکه احترام و نیکی به والدین را سرمشق زندگی خود قرار داده و در قبال والدین به وظیفه خود عمل کرده باشد.

عاق به معنای نیکی نکردن به والدین است

وی افزود: بسیاری افراد فکر میکنند عاق والدین عملی است که از سوی والدین صادر میشود به این معنی که پدر یا مادر به قدری از دست فرزند خود ناراحت باشند که مشت خود را بر سینه زده و به فرزند خود بگویند تو را عاق کردم، در حالی که عاق کردن به این معنی نیست.

حجت‎‎الاسلام عباسی تصریح کرد: عاق عملی است که از سوی فرزند نسبت به والدین صادر میشود، عاق در مقابل نیکی کردن است، معنای عاق این است که فرزند نیکی کردن در قبال والدین را انجام ندهد و هر فردی که به والدین خود احترام نکند در واقع عاق کرده است.

بزرگ‌ترین گناهان کبیره چیست؟

وی خاطرنشان کرد: در روایتی از پیامبر(ص) آمده «بزرگ‌ترین گناهان کبیره شرک به خدا، قتل نفس، انجام ندادن حقوق والدین و شهادت دروغ است» و این روایت نشان از کبیره بودن گناه عاق والدین و انجام ندادن حقوق آنها است.

این استاد حوزه با تأکید بر اینکه ملاک و معیار ارزش و ضد ارزش سخنان اهلبیت(ع) است، ابراز داشت: اگر دیدیم چیزی را که ائمه(ع) زیبا میدادند و ما به اندازه این بزرگواران آن را زیبا نمیدانیم و یا زمانی که دیدیم چیزی در چشم اهلبیت(ع) زشت است ولی ما به اندازه آل پیامبر(ص) آن را زشت نمیدانیم باید بدانیم که در خط ولایت نبوده و پای ما در این خط میلنگد.

وی گفت: امام باقر(ع) در روایتی میفرمایند «سرور و آقای نیکیها پرداخت حقوق والدین است»، اگر افراد نسبت به والدین خود نیکی کنند مسلماً مورد محبت و لطف پیامبر(ص) و و ائمه(ع) قرار میگیرد، هر کس دوست دارد رضایت ائمه(ع) و امام زمان(عج) را جلب کند باید به پدر و مادر خود نیکی کند.

جواب خدا به حضرت موسی درباره جایگاه نیکی به والدین

حجت‎‎الاسلام عباسی با بیان روایتی، نیکی به والدین را مسیر و پل رسیدن به خداوند متعال خواند و خاطرنشان کرد: در روایتی آمده «روزی پردهها از جلوی چشمان حضرت موسی(ع) کنار رفت، وقتی حضرت(ع) نگاه کردهاند دیدند یک فردی در مقام بزرگ قرب الهی است، حضرت موسی(ع) از خدا پرسید، این فرد چه کار خیری انجام داده که از مقام و منزلت این چنانی برخوردار است، خدا در جواب حضرت موسی(ع) گفت این فرد اهل نیکی به والدین بوده و سخن چینی نمیکرد.

وی تأکید کرد: نیکی به والدین انسان را به کمالات و مقامات معنوی میرساند در حالی عاق والدین انسان را به جایی میرساند که فرد با مشرک و قاتل سنجیده میشود.

این استاد حوزه در پایان گفت: در روایت آمده «در قیامت افراد بوی بهشت را از پانصد سال حس میکند به جز عاق والدین که حس نمیکند»، البته تا زمانی که انسان زنده است وقت برای جبران دارد./993/پ202/ن 

ارسال نظرات