۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۲۲:۵۰
کد خبر: ۱۶۵۵۲۰
زاکانی در نشست خبری:

با افتخار می گویم مقلد رهبری، فرزند مجلس و خادم مردمم

خبرگزاری رسا ـ کاندیدای احتمالی انتخابات ریاست جمهوری دوره یازدهم گفت: اگر بنده توفیق داشته باشم به‌عنوان رییس جمهور این کشور خدمتگزار مردم باشم، حتما زمینه این را فراهم خواهم کرد که مردم بتوانند راحت مسؤولان را امر به معروف و نهی از منکر کنند.
نشست خبري عليرضا زاکاني در خبرگزاري رسا

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، دکتر علیرضا زاکانی، کاندیدای احتمالی انتخابات ریاست جمهوری دوره یازدهم در نشست خبری که عصر سه‌شنبه هفدهم اردیبهشت ماه در خبرگزاری فارس برگزار شد، با تسلیت حادثه جانسوز اتفاق افتاده در سوریه و اردن گفت: هتک حرمت به صحابی پیامبراکرم(ص) و همراهان امیرمؤمنان(ع) توطئه‌ای است که با هدف ایجاد تفرقه بین شیعیان و برادران اهل سنت، توسط کسانی‌که از خط مقاومت سوریه صدمه خورده‌اند، انجام می‌شود و هیچ نسبتی با اهل تسنن ندارد.

وی با اشاره به این‌که امروز ظرفیت‌های بالایی برای یک تحول در کشور مهیا است که اگر از همه آنها بهره‌گیری شود، می‌توانیم در اندک زمانی بر مشکلات فائق بیاییم، عنوان داشت: فوریت نخست من مشکلات اقتصادی و اهمیت نخست هم موضوع فرهنگی است که در دستور کار گذاشته می‌شود تا با همه توان و بهره‌مندی از همه ظرفیت‌هایی که مقدور است، بتوانیم کشور را در مسیر پیشرفت اسلامی قرار دهیم.

در حوزه فرهنگی باید به‌سمت فقرزدایی برویم

دکتر زاکانی افزود: نباید فقر را تنها در حوزه اقتصادی ببینیم بلکه باید فراتر از آن، فقر در حوزه فرهنگی وجود دارد که کمتر از فقر اقتصادی نیست و ما باید در حوزه فرهنگی به‌سمت فقرزدایی برویم و کسی‌که صاحب فقر فرهنگی است، مانع جدی در مسیر پیشرفت اسلامی می‌شود.

نماینده مجلس شورای اسلامی در تبیین فقر اقتصادی بیان داشت: روز به روز که جلو می‌رویم، نرخ تورم بیشتر و شرایط اقتصادی سخت‌تر می‌شود و نابسامانی‌های بازار، امکان برنامه‌ریزی را سلب می‌کند که در امیدواریم ابتدا ایجاد زمینه ثبات و سپس حرکت به سمت تولید و خلق ثروت در جامعه درکنار توزیع مناسب آن، امکانی را به‌وجود بیاورد که راه را برای ریشه‌کنی فقر فراهم کند.

بهره‌گیری از سبک زندگی برای ساختن جامعه اسلامی

وی با تأکید بر این‌که امیدوار هستیم که بتوانیم از سبک زندگی و شیوه‌های مطلوب زندگی که امکانی را در جهت ساختن جامعه اسلامی فراهم می‌کند، بهره بگیریم، اظهار داشت: مسیر ما مسیر مشخص و معینی است و همه برنامه‌هایمان را باتوجه به ظرفیت‌های اجتماعی و مردمی ساماندهی کرده‌ایم.

باید مردم را به میدان تحولات وارد کنیم

دکتر زاکانی با بیان این مطلب افزود: معتقد هستیم در حوزه‌هایی نیاز به تحول داریم که باید با برنامه‌ریزی و شناخت ظرفیت‌های جامعه، مردم را به میدان تحولات وارد کنیم، همان‌گونه که مردم در جنگ با حضورشان ما را موفق کردند.

نماینده مجلس شورای اسلامی توجه به ساده بودن تبلیغات و ایجاد شرایطی که در آن تبلیغات با حداقل امکانات تحقق یابد را یک اصل دانست و بیان داشت: تلاش بنده برای برنامه‌ریزی جدی در انجام تبلیغات فوق‌العاده ساده است به‌طوری‌که اگر پول هم داشتم، تبلیغات پرخرج نمی‌کردم.

وی تبلیغات پرخرج را ضد مسیر فعالیت انتخاباتی ارزیابی کرد و اظهار داشت: نخستین ضایعه و آسیبی هزینه‌های گزافی که صورت می‌گیرد، این است که نامزدها را وامدار عناصری می‌کند که حاضر هستند در میدان این هزینه‌ها را بدهند اما چشم و امید آنها به پس از انتخابات است.

دکتر زاکانی با بیان این‌که اصل هزینه کردن زیاد برای انتخابات نادرست است، گفت: این مسئله باید به یک فرهنگی تبدیل شود که هرکسی در مقام معرفی خود به حداقل‌ها بسنده کند، اما حداقل‌هایی که دارای جذابیت خاص و بهره‌مندی از ویژگی‌های هنری بوده و با سادگی و صداقت تمام برنامه‌های خود را به مردم ارائه کند.

اصرار بر انجام یک تبلبغات کاملا ساده دارم

کاندیدای احتمالی انتخابات ریاست جمهوری دوره یازدهم با تأکید بر این‌که من اصرار بر انجام یک تبلبغات کاملا ساده دارم که به حداقل امکانات نیاز داشته باشد، عنوان داشت: برای این کار هم به هچ وجه تکیه به عناصر خاص و یا افراد مشخص ندارم و امیدارم از طریق حسابی که اعلام و با حداقل امکاناتی که فراهم می‌شود، بتوانم کارم را انجام دهم و اگر حداقل ضرورت مهیا نشد، از ظرفیت خودم بهره می‌گیرم که همین هم حداقلی است و زیاد نیست.

تبلیغات پرخرج ضدتبلیغ و ضدارزش است

نماینده مجلس شورای اسلامی در ادامه بیان این مطالب با اشاره به این که معتقد هستم مسیری که انتخاب کردم نیاز به هزینه چندانی ندارد تا این طرح به‌عنوان یک الگو برای دیگران مطرح شود، افزود: در گذشته تبلیغات گسترده‌ای می‌شد وامیدوارم که هیچ یک از نامزدها در این دوره این‌گونه تبلیغات را انجام ندهند و من این کار را نه تنها مؤثر نمی‌دانم بلکه ضدتبلیغ و ضدارزش می‌دانم.

وی همچنین ابراز داشت: ما باید بتوانیم بیشتر از فرصت خوبی که رسانه ملی دراختیار نامزدها قرار داده است، بهره کافی و وافی را ببریم.

اگر جهت‌گیری اصول‌گرایی کشور مورد تهدید واقع شود اصول‌گرایان باید به تفاهم برسند

دکتر زاکانی تأکید کرد: من قطع و یقین تا انتها خواهم بود مگر به یک شرط که فقط مربوط به بنده نیست بلکه مربوط به همه اصول گرایانی است که دغدغه حفظ جهت‌گیری کشور که جهت‌گیری اصول گرایی است را دارند که اگر بنا شد که جهت‌گیری کشور مورد تهدید واقع شود، معتقد هستم که همه نامزدهای اصول‌گرایی که در صحنه خواهند بود، انشاالله باید از یک عقلانیت، اعتقاد و همیتی برای حفظ جهت گیری کشور برخوردار باشند که تفاهم کنند.

کاندیدای احتمالی انتخابات ریاست جمهوری با بیان این‌که شاید کمتر نامزدی باشد که به اعتقاد و استحکام من در صحنه حضور بهم رسانده باشد، افزود: معتقد هستم که هر نامزدی تلاش خواهد کرد که نفری باشد که اگر دیگران بنای کنار رفتن داشتند، به نفع او کنار بروند و بنده هم تلاشم معطوف به این است که ان شاءالله گفتمان و شرایطی که مطرح می‌کنم، با یک اقبال عمومی مواجه شود که در نتیجه اگر ضرورت کنار رفتن بود، دیگران به‌نفع این گفتمان کنار بروند.

نماینده مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: من در صحنه هستم، ثبت‌ نام خواهم کرد و انشاالله با جدیت در چارچوب قانون مسیر انتخابات را دنبال می‌کنم.

وی ابراز داشت: معتقد هستم که آقای هاشمی در سال 84 برای آمدن در صحنه تصمیمی برای رسیدن خدمت مقام معظم رهبری نگرفت درحالی‌که جزو نامزدهایی بود که این انتظار از او وجود داشت و این‌که اظهار کردند این‌بار خدمت رهبری برسند، معتقد هستم با توجه به شرایط سنی از اساس دیگر فرصت برای او وجود ندارد و صحنه رقابت، انتخابات و اقتضائات امروز کشور، یک توان بالاتر، نشاط بیشتر و افزون‌تری را می‌خواهد تا شرایطی که آقای هاشمی دارد.

حضور هاشمی از اساس منتفی است

کاندیدای احتمالی انتخابات ریاست جمهوری با بیان این مطلب گفت: از اساس حضور او منتفی خواهد بود؛ می‌تواند به نظراتش عمل کند اما اصل حضورش در صحنه مناسب نیست.

اشتغال مهم‌ترین مشکل جوانان است

زاکانی در بخش دیگری از سخنان خود، اشتغال را مهم‌ترین مشکل جوانان عنوان کرد و اظهار داشت: اگر توجه به تولید داخل را یک اصل بدانیم و زمینه را برای اشتغال جوانان فراهم کنیم، امکان بزرگی برای فعال کردن آنها در زمینه‌های مختلف به‌وجود می‌آید.

نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به این‌که در ابتدای سال بیکاری افزایش پیدا کرده‌است، عنوان داشت: بیشترین کمک به حوزه جوانان توجه به ایجاد زمینه اشتغال است و باید در فرآیند دقیق همه موانع پیش روی تولید را برداشته شود.

وی همچنین با بیان این‌که اشتغال اولویت نخست در حوزه جوانان است، ابراز داشت: با توجه کردن به تولید و ایجاد زمینه اشتغال، باید برای هر ایرانی اشتغالی مناسب با جایگاه او فراهم شود و در کشور سیاستگذاری درباره اشتغال باید این‌طور باشد که سرپرستان خانواده صاحب کار و شغل شوند.

کاندیدای احتمالی انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: باتوجه به شیب تحصیلات زنان و به‌طور خاص تحصیلات تکمیلی، فرصت بسیار بالایی در حوزه بانوان داریم که حتما باید مورد استفاده قرار بگیرد.

زاکانی با اشاره به این‌که چند موضع خاص را به عنوان نقاط ویژه مورد توجه قرار دادیم که هر یک از برنامه‌های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی ما حتما باید یک پیوست جدی با آن مورد خاص داشته باشد، گفت: یکی از آنها خانواده است که تلاش در جهت تسریع زمینه تشکیل خانواده که که بحث ازدواج جوانان هم پیش می‌آید و در این خصوص نقش محوری را بانوان دارند، بالابردن نقش بانوان در سطح اجتماع و بهره‌مندی از ظرفیت‌های آنها و تأکید بر نقش خانواده بر استحکام اجتماع و توجه ویژه به این نقطه حیاتی مورد توجه ما است.

نماینده مجلس شورای اسلامی افزود: توجه به عنصر خانواده به‌عنوان رکن رکین و مهم‌ترین بخش برای ایجاد زمینه استحکام و انسجام در سراسر کشور جزو برنامه‌های ما است و همچنین نقش بانوان در استحکام و پویایی خانواده مهم است که این منظر هم با دقت بالا در برنامه‌های ما مورد توجه است.

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر این‌که دیدگاه شما نسبت به این‌که آقای نجابت گفته است اگر جنابعالی با اقبال عمومی مواجه شوید، می‌توانید وارد ائتلاف سه‌گانه بشوید، چیست؟ ابراز داشت: اگر با اقبال عمومی روبرو شدیم، مستقیم می‌رویم برای پیروزی و دیگر احتیاجی برای ائتلاف نیست و با بنده درباره ائتلاف به این معنایی که شما می‌گویید صحبتی نکرده‌اند.

کاندیدای احتمالی انتخابات ریاست جمهوری اضافه کرد: البته همیشه محبت‌شان شامل حال بنده بوده است و ما هم از این محبت تشکر می‌کنیم و بنده احساسم این است که اگر پاسخ‌گوی سی و چهار سال گذشته خود باشم و بعد هم به اقتضای گفتمانی که مطرح می‌کنم، برنامه دقیقی را ارائه دهم، حتما توجه بیشتری را به خود جلب می‌کنم و اثر بالاتری را در جامعه برای ایجاد یک جریان مثبت می‌کند.

 

زاکانی در ادامه این مطلب عنوان داشت: به‌جای این‌که پاسخگوی این باشیم که چرا ائتلاف کردیم، پاسخ‌گوی چراهایی باشیم که عملا اصل گفتمان ما را آسیب خواهد زد و برنامه‌های ما را تحت الشعاع قرار خواهد داد.

با افتخار می‌گویم که مقلد رهبری، فرزند مجلس و خدمتگزار مردم هستم

نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که من امروز با جمعی از دوستان و هم‌فکرانی که به هر حال گفتمان پیشرفت اسلامی را باور دارند و برای تحقق مسیر رسیدن به جامعه اسلامی که در آن رفاه مادی در کنار ایجاد زمینه تکامل معنوی هست در صحنه هستیم، گفت: امیدوار هستیم که این گفتمان و برنامه ها و بنده که این گفتمان را مطرح می‌کنم، مورد اقبال مردم عزیز قرار بگیریم لذا اصل بیان این گفتمان و اصل تأکید بر ارزشهای انقلاب برای ما یک هدف است و با افتخار می گوییم که مقلد رهبری، فرزند مجلس و خدمتگزار مردم هستیم.

همه شعارهای انقلاب باید مورد توجه قرار بگیرد

وی تأکید کرد: یکی از اشکالات جدی که دولت‌های گذشته داشتند، توجه به بخشی از شعارهای انقلاب بوده است درحالی که باید همه شعارهای انقلاب مورد توجه قرار بگیرد تا بتواند یک منظومه مناسب و یک پیکر واحدی را برای بالابردن کارآمدی نظام فراهم کند.

نوسازی فرهنگی و معنوی و اخلاقی مورد دقت باشد

دکتر زاکانی ادامه داد: از همین منظر معتقد هستم شعار توجه به شکوفایی اقتصادی و ایجاد رونق کار و تلاش در جامعه به‌عنوان یک اصل باید مورد دقت قرار بگیرد و در کنارش توجه به نوسازی فرهنگی، معنوی و اخلاقی مورد دقت باشد.

نماینده مجلس شورای اسلامی آآزادی و آزادی خواهی و ایجاد یک زمینه فعال در جامعه و قانون‌گرایی و توجه به ظرفیت‌های مغفول مانده قانون اساسی را از دیگر برنامه های خود عنوان کرد و بیان داشت: در اصل هشت قانون اساسی توجه به امر به معروف و نهی از منکر به‌عنوان دو واجب الهی شده است و ذکر دقیق آنجا این است که مردم به مسئولین، مسئولین به مردم و مردم به مردم باید امر به معروف و نهی از منکر کنند.

زمینه امر به معروف و نهی از منکر مردم به مسؤولین را فراهم می کنم

نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که بنده قائل به این بودم که یکی از این سه را تأکید کنم و آن هم ایجاد زمینه امر به معروف و نهی از منکر «مردم به مسئولین» است، ابراز داشت: اگر بنده توفیق داشته باشم به‌عنوان رییس جمهور این کشور خدمتگزار مردم باشم، حتما زمینه این را فراهم خواهم کرد که مردم بتوانند راحت به مسئولین امر به معروف و نهی از منکر کنند و ثانیا نخبگان و عناصر دانشگاهی و حوزوی، صاحبان قلم، مطبوعات و رسانه‌ها بتوانند با یک درجه بالاتری این امر به معروف و نهی از منکر را داشته باشند تا ما در مقام اصلاح، دائما خود را اصلاح کنیم.  

دکتر زاکانی گفت: این مسئله با همان آزادی و آزادی خواهی و ایجاد یک زمینه ظهور و بروز آزادی در جامعه به‌صورت بیشتر کاملا تطبیق دارد.

وی افزود: اگر این موضوع مورد توجه قرار گرفت؛ دیگر اگر جایی هم دولت برای مردم نکته‌ای را بیان و خیرخواهی کرد، مردم حتما به او توجه خواهند کرد و جایی هم اگر این به عنوان یک فرهگ منتشر شد خود مردم هم نسبت به هم از بهترین شیوه امر به معروف و نهی از منکر می‌کنند.

نماینده مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: توجه به استقلال در زمینه های مختلف خاصه استقلال فرهنگی، اقتصادی و سیاسی از برنامه‌های دیگر است تا زمینه‌ای ایجاد شود که در آن کشورها بتوانند به صورت مستقل یک کشور و جامعه پیشرفته‌ای باشند، بدون اتکا و در محدودیت قرار گرفتن از طریق کسانی‌که بخواهند حتی سیطره اندک بر کشور ما داشته باشند.

استقلال فوق‌العاده ایران در سطح جهان ممتاز است

کاندیدای احتمالی انتخابات ریاست جمهوری تأکید کرد: امروز بحمدلله دارای یک استقلال فوق العاده بالا هستیم که در سطح جهان ممتاز است اما باید بکوشیم تا روز به روز آن را گسترش دهیم.

مبارزه با فقر و فساد و تبعیض باید مورد عنایت ویژه‌ای قرار بگیرد

دکتر زاکانی با بیان این‌که توجه به عدالت گستری به‌عنوان یک رکن اساسی در کنار خلق ثروت و شکوفایی اقتصادی و توجه ویژه به عدالت گستری وتوزیع مناسب ثروت اصلی است که باید مور توجه قرار بگیرد، گفت: مبارزه با فقر، فساد و تبعیض به‌عنوان اصلاحات اساسی که در جامعه ما است باید مورد عنایت ویژه‌ای قرار بگیرد و سرجمع، همه این‌ها امکانی را ایجاد می‌کند که جامعه ما بتواند از ظرفیت‌های خود بهره گیرد.

کاندیدای احتمالی انتخابات ریاست جمهوری ابراز داشت: برخی از بیماری‌های جامعه با توجه به یکی از شعارها و ویژگی‌های انقلاب قابل درمان نیست بلکه توجه به توجه به همه ابعاد انقلاب و شعارهای آن است که کمک می‌کند جامعه ما به صورت متناسب رشد کند و امکانی را ایجاد کند که ما زودتر به سرمنزل مقصومد برسیم.

نماینده مجلس شورای اسلامی در ادامه این مطلب افزود: لذا از این جهت بنده حرکت دولت‌های گذشته را محل نقد و تشکال می‌دیدم و امرو معتقدم که باید همه شعارهای انقلاب را مورد توجه قرار داد و اگر این‌طور شد، اتفاقا کار درست همین است که می‌تواند شما را زودتر به اهدافتان برساند.

وی عنوان داشت: برنامه‌های ما قبل از شروع تبلیغات انتخابات منتشر می‌شود که توجه به همه شعارهای انقلاب و تجلی آن را در این برنامه‌ها خواهید دید.

کنار رفتن من به‌نفع آقای قالیباف شایعه‌ای بیش نیست

دکتر زاکانی در پاسخ به سؤالی مبنی بر این‌که آیا شما به کنار رفتن به‌نفع آقای قالیباف تمایل دارید؟ گفت: بنده بنای کنار رفتن به نفع کسی را ندارم و این را یک حرف نادرستی می‌دانم و این نکته شایعه‌ای بیش نیست که برخی القا می‌کنند، علاوه بر این‌که نسبت به همه نامزدها احترانم قائلم و معتقدم باید با هم یک رقابت اخلاقی و اثباتی داشته باشیم.

وی در ادامه تأکید کرد: به جای این‌که بخواهیم نفی شخصیت افراد را داشته باشیم، بتوانیم یک شیوه رقابت در صحنه انتخابات را ارائه کنیم که الگو بشود در مسیر رقابت به شخصیت افراد نپردازیم، بلکه به آراء، نظرات و برنامه‌ها بپردازیم.

کاندیدای احتمالی انتخابات ریاست جمهوری همچنین گفت: همچنان که امیدوارم دیگران هم آرا، نظرات و برنامه‌های من را نقد کنند و ما را در مقام پاسخ گویی قرار بدهند و قائلم اگر هرکس درباره شخصیت من نسبت به سی و چهار سال گذشته سؤالی داشته باشد، حتما پاسخ‌گو باشم.

هم‌اکنون نظرسنجی موضوعیت و تأثیری در اصل انتخابات ندارد

نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به این‌که نظرسنجی هم‌اکنون اصلا موضوعیت و تأثیری در اصل انتخابات ندارد، بیان داشت: دلیل این مطلب این است که هنوز کسی از کاندیداها با مردم صحبت نکرده و برنامه‌ای ارائه نداده است.

وی با تأکید بر این‌که اگر کسی امروز بر نظرسنجی تکیه کند بسیار کار نادرستی کرده است و نظرسنجی نباید منشأ تصمیم باشد، اظهار داشت: اگر نظرسنجی درست انجام شود، حتما اثرات مفیدی خواهد داشت اما هم اکنون وقتش نیست و جایی درست است که مردم دقیق تصمیم گرفته باشند.

 کاندیدای احتمالی انتخابات ریاست جمهوری با بیان این‌که یکی از مشکلات جامعه عدم تعهد کافی نسبت به چند موضوع است، عنوان داشت: یکی از آنها قانون است که برخی از مسئولین تعهد کافی نسبت به آن ندارند.

وی همچنین ابراز داشت: عدم رعایت اخلاق و رعایت نکاتی که یک مسئول موظف است در حین مسئولیت به آنها توجه کند از مشکلات دیگر است.

نماینده مجلس شورای اسلامی عدم مسئولیت پذیری کافی را از مشکلات دیگر عنوان کرد و اظهار داشت: فارغ از رؤسای جمهور پیشین، اگر کسی در پایان دوره، می‌گوید که نگذاشتند کار کنیم، فرار رو به جلو کرده و از مسئولیت شانه خالی می‌کند و برای این که خود را از پاسخ گویی رها کند، به طلبکاری پناه می‌برد.

دکتر زاکانی ادامه داد: یا می گویند قانون اجازه نداد؛ من این را یک رویه بسیار نادرستی می‌دانم زیرا به هرحال قانون اساسی مشخص و معین است و بنده که نامزد انتخابات ریاست جمهوری هستم، وظایفم در قانون اساسی معلوم است، اگر از ابتدا تشخیص می‌دهم که این برای من یک ظرف مناسبی برای فعالیت نیست، نباید به خودم حق بدهم که نامزد بشوم و مردم مرا در این چارچوب مورد پذیرش قرار دهمد و سپس نه در ابتدای دوره بلکه درانتهای کار دوره که باید پاسخ مردم را بدهم، با فرار رو به جلو در حقیقت شانه از بار زیر مسئولیت خارج کنم.

وی عدم پاسخ‌گویی درست را یکی از مشکلات جامعه دانست و گفت: ما برای تصمیماتمان هزینه لازم را پرداخت نمی‌کنیم؛ شما اگر دقت کنید، در قبال تصمیم غلط یک مسئول جایی نمی‌بینید که کسی پاسخ گو باشد و وقتی یک مسئول تصمیم غلط می‌گیرد و یک تدبیر نادرست می‌کند که ماحصل این تدبیر نادرست هزار و یک چالش در جامعه ایجاد می‌شود، اما بعد پاسخ گوی کسی نیست.

نماینده مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: از این منظر معتقدم اگر امروز همچنین ادبیاتی را در پایان این دوره و در پایان دوره اصلاحت مشاهده کردید، هر دو به واسطه فرار رو به جلو و عدم پاسخ گوی نسبت به قبول مسئولیت است و لذا این یک علامت سؤال بزرگی است که درمقابل این آقایان قرار می گیرد.

 با بیان این‌که به هر حال امروز شرایطی داریم که در کشورمان مشکلات متعددی در حوزه اقتصادی وجود دارد، اظهار داشت: کسی نمی‌تواند کتمان کند و کسی هم نمی‌تواند سیاه نمایی کند و راه را بن بست جلوه دهد، سختی هست اما راه، بن بست کاندیدای احتمالی انتخابات ریاست جمهوری نیست وکار با ارائه برنامه‌ها و الگوهایی که انشاالله به سمع و نظر مردم عزیرمان خواهد رسید، کاملا قابل حل است.

دولت همت خود را مصروف رفع کاستی‌ها کند

دکتر زاکانی با اشاره به این‌که علاوه بر تحریم‌های خارجی، دچار خود تحریمی هستیم و سوءتدبیرها در بخش‌های مختلف قابل مشاهده است، گفت: امیدوار هستیم که بتوانیم با برنامه‌ریزی دقیق و حرکت در مسیر اسلام این سوء تدبیرها را پشت سر بگذاریم و امیدوارم دولت عزیز به‌جای پرداختن به شعارهای تند و فرار رو به جلو و عدم پاسخ‌گویی همت خود را در ماه‌های پایانی، مصروف رفع کاستی‌ها کند و این برای مردم شیرین‌تر خواهد بود.

به شایسته‌سالاری قائل هستم

نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که من اساسا قائل به بهره مندی از همه ظرفیت‌های ممکن در جامعه هستم، ابراز داشت: در این مسیر بنده قائل به شایسته‌سالاری هستم و برای شایسته سالاری هم فرآیندی تعریف کرده‌ایم که این را هم به سمع و نظر مردم عزیر خواهیم رساند.

 وی ابراز داشت: ما توجه به اطرافیانمان نداریم، بلکه توجه به همه ظرفیت‌های جامعه داریم و موظف می‌دانیم شایسته‌ترین افراد را برای تحول در جامعه به میدان بیاوریم که امرور ممکن است در کنار بنده برای حضور در رقابت نباشند، اما پس از پیروزی امکان حضور آنها فراهم باشد و ما بتوانیم از آنها بهره بگیریم.

گسترش اثرگذاری نخبگان حوزه و دانشگاه در تصمیم سازی و در اثرگذاری

کاندیدای احتمالی انتخابات ریاست جمهوری با تأکید بر این‌که ما ظرفیت نخبگانی کشور را در تصمیم سازی و در اثرگذاری در اداره جامعه بیاید ببینیم، عنوان داشت: امروز این ظرفیت عظیم نخبگانی که در حوزه و دانشگاه و در سطح اجتماعی است، دارای تأثیر آن‌چنانی در تصمیمات کشور نیست و اثراتی را که از آنها در دولت مشاهده می‌کنیم، یک اثرات حداقلی و یا کم اثر است.

دکتر زاکانی در ادامه این مطلب با بیان این‌که از همین منظر بهره مندی از این ظرفیت بزرگ را برای خود یک اصل می‌دانیم اظهار داشت: خیلی طبیعی است اگر یک استاد دانشگاهی مقاله می‌دهد درISI  و این کار به رتبه بندی و رشد او در سطح استادی خودش کمک می‌کند، اگر به طریق اولی بتواند نظری بدهد که ماحصل آن مشکلی از مشکلات جامعه حل شود، به طریق اولی باید مورد عنایت و دقت قرار بگیرد که این هیچ کجای منظومه فعالیت دانشگاهی و حوزوی ما در کشور تعریف نشده است.

نماینده مجلس شورای اسلامی عنوان داشت: معتقدم در این خصوص هم باید تلاش جدی صورت بگیرد که اراده کشور همراه با یک نگاه کارشناسی دقیق برای اصلاح جامعه باشد و هم باتوجه به مدلی که ما داریم که در این حوزه تلاش می‌کنیم مردم را به عنوان صاحبان اصلی انقلاب در میدان تحولات وارد کنیم و بدون ورود مردم کار را ابتر و نا تمام می‌دانیم.

وی افزود: در این مدل حضور مردم در عرصه‌های مختلف بر محور نخبگان رقم خواهد خورد و اگر خود نخبگان مجاب شوند و اثراتش را ببینند، خودشان موتور محرک متن جامعه برای حضور در صحنه تحولات خواهند بود.

کاندیدای احتمالی انتخابات ریاست جمهوری گفت: نکته دیگری که در بهره مندی از ظرفیت‌های‌جامعه وجود دارد، دقت در  بهره مندی از ظرفیت‌های بدون تنگ نظری است، در دوره دوم خرداد وقتی سرکار آمدند، تعبیری بود که می‌گفتند تا دربان در مدارس را تغییر دادند یعنی به هیچ چیزی رحم نکردند و همین که فرد هم سلیقه سیاسی‌شان نبود، دنبال کردند که او را حذف کنند که اصلا با مبانی دینی ما سازگاری ندارد.

دکتر زاکانی اضافه کرد: زیرا ممکن است انسان بی کفاینی را بیاورند منصوب کنند به واسطه این‌که همراه ما است که این خلاف اصول اصول گرایی است لذا بنده معتقدم که ما باید با اصول و ارزشهای خود در دایره به کار گیری از عناصر آن‌گونه به صورت گسترده عمل کنیم که تا بتوانیم از ظرفیت های حداکثری جامعه برای ایجاد تحولات بهره بگیریم.

دولت مکلف است که به دستگاه قضایی و تقنینی کمک کند

وی همچنین تأکید کرد: نهایتا در این مورد برای بهره مندی از ظرفیت‌ها معتقدم هستم و این را بارها گفته‌ام که دولت، مجلس و دستگاه قضایی همه شان یک تیم هستند؛ دولت موظف و مکلف است، برایش واجب است که به دستگاه قضایی کمک کند تا او با یک ظرفیت بالاتری بتواند در خدمت مردم قرار بگیرد، واجب است که دولت به دستگاه تقنینی کمک کند تا او ظرفیت‌های خود را بالاتر ببرد.

نماینده مجلس شورای اسلامی در ادامه این مطلب با اشاره به این‌که این کمک به معنای دخالت نیست، گفت: برخی از مسئولین کشور متأسفانه هم در دوره اصلاحات و هم در دوره فعلی این کمک را دخالت دیدند و شروع به دخالت کردند.

دکتر زاکانی تأکید کرد: معتقدم اگر دولت صادقانه و با تمام توان در میدان بیاید و به دستگاه قضایی و تقنینی به‌عنوان بخش چهارم بهره گیری از ظرفیت‌ها کمک کند، نهایتا این سه قوه یک ظرفیت واحدی برای خدمتگزاری به مردم می‌شوند و این شدنی است.

کاندیدای احتمالی انتخابات ریاست جمهوری ابراز داشت: اگر ما توفیق داشتیم با جمع دوستان و همفکران در خدمت مردم باشیم، شاهد شکافها و مشکلاتی که امروز دربخش دولت و مجلس، دولت و دستگاه قضایی و یا بالعکس وجود دارد، نخواهیم بود.

وی در ادامه این مطالب بیان داشت: از این منظر ما مدل شایستگی داریم که با افراد کار نداریم؛ هر فردی ممکن است در این مدل شایستگی بتواند در خدمت مردم عزیزمان قرار بگیرد که آن مدل این است که اگر کسی تنها بتواند یک جا را اداره کند، می‌گوییم این فرد مناسب نیست بلکه فردی که بتواند یک جا را متحول کند آن‌گونه که با قبلش به‌صورت چشم گیر تغییرات شایسته‌ای به سمت مثبت داشته باشد، مناسب است و ما از این جهت فرآیندهایی را تنظیم کردیم.

با انگیزه اعتقادی در صحنه آمده‌ام

نماینده مجلس شورای اسلامی ابراز داشت: انگیزه من از حضور در صحنه انتقاد به دولت نیست و من به‌عنوان کوچک‌ترین فرد جامعه که خود را آزادشده انقلاب می‌دانم و نفس مسیحایی امام(ره) ما را زنده کرد و پس از رحلت ایشان هم هدایت‌های مقام معظم رهبری ما را در این مسیر استمرارر بخشید و هدایتگر ما شد، با انگیزه اعتقادی در صحنه آمده‌ام.

وی عنوان داشت: از سیزده سالگی پیش از انقلاب، پس از انقلاب، در زمان جنگ برای دفاع از انقلاب اسلامی و تمامیت ارضی ایران و پس از جنگ هم برای تحصیل و حضور در دانشگاه‌ها و در مجلس شورای اسلامی باز انگیزه من اعتقادی بود.

عدم پایبندی به شعارها و وعده‌ها بزرگ‌ترین انتقاد به دولت

کاندیدای احتمالی انتخابات ریاست جمهوری بزرگ‌ترین انتقادش به دولت را عدم پای بندی به شعارها و وعده‌ها عنوان کرد و بیان داشت: اگر دقت می‌شد، امروز در وضعیت بسیار بهتری قرارداشتیم و می‌شد از این دوره به‌عنوان یک دوره مثال زدنی و فوق العاده جذاب و والا و درواقع دارای یک تحولات اساسی نام برد که امیدواریم این رویه تغییر پیدا کند و دولت به شعارهای اساسی انقلاب اسلامی بازگردد.

دکتر زاکانی با اشاره به این‌که مدل ما برای تحول اقتصادی آوردن مردم به صحنه تحولات جامعه است، عنوان داشت: هم‌اکنون در حوزه اقتصادی حدود 438 هزار میلیارد تومان نقدینگی داریم که این پول در جامعه ما مانند یک سیلاب درحال عمل کردن است که بزرگ‌ترین اهتمام ما بازکردن راه و ایجاد امکان برای تحول در جامعه و تولید است.

نماینده مجلس شورای اسلامی ابراز داشت: مبتنی بر اصل 44 قانون اساسی و سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در خرداد 84،  معتقدیم که دولت باید در حوزه اقتصادی به سمتی برود که از حوزه تصدی‌گری به سیاست گذاری، حمایت، هدایت و نظارت بسنده کند و برای این‌کار، هم قانون و هم اقتضائات آن در جامعه وجود دارد.

نطرات اقتصادی

وی با تأکید بر این‌که ما باید به بخش خصوصی و بخش تعاونی توجه ویژه کنیم، اظهار داشت: پس از آن باید به بخش عمومی غیردولتی توجه داشته باشیم، درحالی که طی سال‌های گذشته هرسال بخش دولتی را بزرگ‌تر و فربه‌تر می‌بینیم و این آسیب بزرگی برای افتصاد کشور ما است که امیدوارم از طریق اجرای قانون دقیق بتوانم این مسیر را به سمتی ببرم که ماحصل آن امنیت سرمایه گذاری در کشور با تضمین بالای سود حلال برای سرمایه گذار باشد.

دکتر زاکانی افزود: همچنین بتوانیم امکانی را فراهم کنیم که از سوداگری درجامعه‌مان دوری و پرهیز شود و ما هم باید هزینه سوداگری را به سمتی ببریم که این منافع سرسام آور و سرشار نادرست را برای یک عده نداشته باشد و هم باید در جایی سرمایه گذاری کنیم که ماحصل آن هم اطمینان خاطر برای سرمایه گذار وجود داشته باشد و هم مسیر درست ساختن ایران اسلامی را در پیش بگیریم که معتقدم هم این قانون وجود دارد و هم زمینه اش در اجتماع و جامعه هست و نیاز به این داریم که با تدبیر و برنامه درست این مسیر را هموار کنیم.

دکتر زاکانی عنوان داشت: کسی که ادعای حضور در انتخابات را دارد، اصلش این است که نقطه نظراتش را ارائه کند و فرمایشات مقام معظم رهبری را بشنود که این سنت حسنه‌ای است که در گذشته هم دنبال می‌شد و ما توفیق داشتیم خدمت ایشان برسیم که یک این امر روتین است و مسئله خاصی نیست.

وی ادامه داد: من به اتفاق یکی از نامزدها خدمت مقام معظم رهبری رسیدم و از فرمایشات ایشان بهره بردم.

روحانیت و مرجعیت جایگاه ویژه و رفیع و ممتازی دارند

نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به دیدارش با علما و مراجع بیان داشت: معتقد هستم که جایگاه رفیع روحانیت و به‌طور خاص مرجعیت در کشور ما در چارچوب اسلام ناب، یک جایگاه ویژه، رفیع و ممتازی است و امیدوارم این دیدارها را برای بهره مندی از نظرات علمای بزرگ و مراجع عالی مقام ادامه دهیم و محصور در انتخابات نیست بلکه در جمعیت رهپویان مصوبه‌ای داشتیم که هر سه ماه یکبار خدمت مراجع برسیم./956/ز502/ج

ارسال نظرات