۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۱۳:۲۳
کد خبر: ۱۶۴۹۶۸
پژوهش‌گر ادبیات فارسی:

ادبیات جدی ما، ادبیات فرهیخته‌گان و کتاب‌خوان‌ها است

خبرگزاری رسا ـ پژوهش‌گر ادبیات فارسی گفت: ادبیات عامه‌پسند فرزند زمانی است به نام اوقات فراغت که این اوقات فراغت باعث به‌وجود آمدن ادبیات عامیانه می‌شود و رسانه‌ها این ادبیات را ایجاد می‌کنند.
 کتاب

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، خانم بلقیس سلیمانی، پژوهش‌گر ادبیات فارسی در نشست ادبیات عامیانه، تهدید یا فرصت صبح امروز 15 اردیبهشت‌ماه در سرای اهل قلم نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران گفت: برخی ادبیات عامه‌پسند و داستانی را ادبیات پست و  ادبیات زنان خانه‌دار می‌دانند و علت آن، وجود یک ادبیات دیگر به نام ادبیات جدی است که آن‌را ادبیات روشن‌فکری و پرمخاطب می‌دانند.

وی گفت: گروهی نیز می‌گویند که ادبیات عامه‌پسند مانند علف هرز است که رشد زیادی دارد که نوجوانان بیشتر از این ادبیات تاثیر می‌پذیرند و باید جلوی آن‌را گرفت، گروهی نیز می‌گویند که ادبیات عامه‌پسند باید جایگاه خودش را داشته باشد، چون جامعه تحت تکثر ما دارای سطوح مختلفی است و باید خوراک تمام گروه‌ها را تامین کرد و اگر بخواهیم جلوی رشد ادبیات عامه‌پسند را بگیریم یک نوع دیکتاتوری ادبی ایجاد کرده‌ایم.

پژوهش‌گر ادبیات فارسی گفت: اصولا ادبیات عامه‌پسند فرزند زمانی است به نام اوقات فراغت که این اوقات فراغت باعث به‌وجود آمدن ادبیات عامیانه می‌شود و در این اوقات، خوراک سهل‌الوصولی مانند رسانه‌ها هستند که این ادبیات را ایجاد می‌کنند.

خانم سلیمانی با اشاره به نظرات اعضای فرانکفورت گفت: اوقات فراغت جزیی از ارکان عصر جدید است و باید برای آن برنامه‌ریزی کرد.

 وی گفت: ادبیات جدی ما، ادبیات فرهیخته‌گان و کتاب‌خوان‌ها است و عده‌ای اعتقاد دارند که این ادبیات پلی است به سمت ادبیات جدی و گروهی نیز می‌گویند این پل شما را وارد سرزمین دیگری می‌کند با توقعات سرزمین قبلی که همین باعث می‌شود که ذوق مخاطب را در فراگیری ادبیات جدی از بین ببرد.

پژوهش‌گر ادبیات فارسی گفت: ادبیات در مرحله اول باید عنصری به نام سرگرم‌کنندگی داشته باشد و مخاطب را به سمت خود بکشد، ادبیات عامه‌پسند به دلیل این‌که آن‌را جدی نمی‌گیرند و نقد نمی‌کنند راه خودش را می‌رود و در ایران ادبیاتی که در غالب ادبیات عامه جا افتاده است، ادبیات عاشقانه و در جهان غرب ادبیات پلیسی است که جا افتاده است و می‌گویند که این ادبیات مخصوص جوامع عقلانی است که این هنوز در ایران اتفاق نیفتاده است.

وی در پایان گفت: مخاطب ادبیات داستانی و عامه‌پسند را نباید از بین برد بلکه باید به آن نگاه جامعه شناختی داشته باشیم./9595/پ302/ق

ارسال نظرات