۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۲۱:۲۴
کد خبر: ۱۶۴۶۴۲
آیت الله یزدی در دیدار میهمانان اجلاس بیداری اسلامی:

علمای اسلام فضای علمی را از سیاست جدا کنند/ بیش از هر کشوری از تروریسم آسیب دیده ایم

خبرگزاری رسا ـ رییس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم فتاوای وهابیوت تکفیری را مایه تعجب دانست و از علمای جهان اسلام خواست با حفظ وحدت و هوشیاری اجازه سؤ استفاده به دشمنان ندهند.
آيت الله يزدي آيت الله يزدي
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله محمد یزدی رییس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، عصر پنج شنبه در دیدار شماری از علمای شرکت کننده در اجلاس جهانی علما و بیداری اسلامی، شناخت وظایف در برهه کنونی از سوی علمای جهان اسلام را امری بسیار مهم ارزیابی کرد.
وی با تاکید بر این که هیچ گاه مثل امروز دین مبین اسلام مورد توجه نبوده است، تصریح کرد: از سویی دیگر هیچ زمانی نیز دشمنی با اسلام به اندازه امروز نبوده است، امروز دشمنان با فرمول های دقیق در صدد دشمنی با دین مبین اسلام هستند.
رییس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تاکید کرد: امروز وسایل ارتباطی دنیا را به هم مرتبط کرده و شرایط زندگی بشر از جهات متعددی تفاوت کرده است.
آیت الله یزدی تاکید کرد: در مبانی دینی ما برای علما، مسؤولان و اندیشمندان و صاحبان نقش در اداره جامعه شناخت زمان و آشنایی با مقتضیات زمان یک وظیفه مهم قلمداد شده است.
دبیر مجلس خبرگان رهبری بیان داشت: دستورات رسمی پیشوایان دینی ما «عارفا بزمانه» را یک وصف مهم برای یک مبلغ و مؤثر عنوان کرده است، از سویی دیگر دشمنان سعی کرده اند تماس مسلمانان با یکدیگر را قطع کنند.
آیت الله یزدی گفت: به همین دلیل این گونه سفرها و اجلاسیه ها و رفت و آمد علما و اندیشمندان به کشورهای مختلف به خاطر شناخت زمان است تا تصمیم های شان بهتر و مؤثرتر باشد.
نایب رییس مجلس خبرگان رهبری در ادامه مساله وحدت امت اسلام را یک اصل مهم و ضروری دانست و تاکید کرد: هیچ گاه داعیان وحدت نمی گویند وحدت یعنی این که شیعه سنی و سنی شیعه شود، ما باید مشترکات و اصول اصلی خود را در برابر جبهه کفر به هیچ وجه از دست ندهیم.
آیت الله یزدی یادآورشد: وضعیتی که امروز جهان اسلام به آن دچار شده و کشتارها و خونریزی های که در بین فرق مسلمانان در برخی کشورها مشاهده می شود به هیچ وجه با اصول ما سازگار نیست.
وی تفرقه و جنگ طایفه ای را نقشه دشمنان اسلام دانست و تاکید کرد: آنها همیشه از تفرقه امت اسلام استفاده کرده و توانسته اند جنگ های بزرگی را به وجود بیاورند.
آیت الله یزدی بیان کرد: مباحث علمی، فکری، اعتقادی و تحقیقاتی جای آن در مراکز علمی و دانشگاه های پژوهشگر است نه در بین افراد عمومی و جنگ و جدال.
رییس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به حریت علمی در حوزه های علمیه شیعی به ویژه در حوزه های علمیه ایران یادآورشد: مدارس علمیه ما به محصلین و طلاب در همان روزهای اول اجازه بحث و گفت وگو می دهند. دروس مراجع و علمای بزرگ نیز چنین روشی را دارد و شاگردان آنها در جلسات درس اشکالات و سؤالات خود را مطرح می کنند و حتی گاهی اوقات منجر به تغییر فتوای آن مرجع نیز می شود.
آیت الله یزدی یادآورشد: علمای جهان اسلام باید به اهل تحقیق اجازه دهند و برای هدایت آنها اجازه بحث دهند و بلافاصله رد و یا طرد نکنند.
وی بیان کرد: من تعجب می کنم وقتی می شنوم یک شخصیتی که خود را مفتی و عالم می داند به راحتی ریختن خون عده ای را مباح می داند، چنین فردی در پیشگاه الهی چه جوابی دارد که ریختن خون عده ای را مباح می شمارد.
آیت الله یزدی بیان کرد: تصور من این است که چنین فتاوایی از فضاهای علمی خارج شده و تحت فضاهای سیاسی قرار گرفته است و دشمنان چنین فتاوایی را از مفتیان می گیرند و به دنبال تفرقه امت اسلام هستند.
وی تصریح کرد: من تاکید می کنم اندیشمندان و علمای تاثیرگذار در جهان اسلام فضای علمی را از فضای سیاسی جدا کنند و اجازه ندهند دشمنان از فضای علم سؤ استفاده کنند. آنان که اختلاف را تشدید می کنند نه به نفع شیعه و نه به نفع سنی حرف می زنند و در جهت دشمنان و خلاف حرکت می کنند.
رییس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تاکید کرد: آیا خجالت آور نیست در یک کشور اسلامی تصمیم گیرندگان اصلی آن دشمنان درجه یک اسلام و مسلمانان باشند؟ آیا کسی شک دارد اسرائیل و آمریکا دشمن اسلام هستند؟
آیت الله یزدی تاکید کرد: با توجه به این شناخت باید بندگان خدا و مسلمانان دنیا را در سراسر جهان حفاظت کنیم؛ چرا باید بدون جهت در ایام عزاداری و جشن های خود یک سری اقداماتی انجام می شود که هیچ فردی نمی تواند آن را تایید کند.
رییس جامعه مدرسین گفت: مساله مبارزه با تروریسم که در دنیا یک بهانه شده و آن را به اسلام و اسلام گرایان نسبت می دهند از اموری است که دنیای اسلام از آن متنفر است و ما در کشور خود بیش از هرکجا از تروریسم آسیب دیده ایم و اقدامات تروریستی در هر کجای دنیا واقع شود آن را محکوم می کنیم.
آیت الله یزدی با تاکید بر این که همه باید برای حفظ و تقویت وحدت تلاش و در جهت شناخت نقشه های دشمنان حرکت کنیم، ابراز داشت: بر همه ما لازم است خدای متعال را در انجام کارها در نظر داشته باشیم.
رییس جامعه مدرسین در پایان بر ضرورت تقویت ارتباط مراکز علمی جهان اسلام با حوزه های علمیه به ویژه حوزه علمیه قم تاکید کرد. /924/پ201/ج
ارسال نظرات