۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۱۲:۵۶
کد خبر: ۱۶۳۵۹۸
مدیر مدرسه علمیه امام رضا تهران:

خراب شدن اعتقادات مردم سبب ترویج دروغ است

خبرگزاری رسا ـ مدیر مدرسه علمیه امام رضا(ع) تهران گفت: از علل رواج دروغ در جامعه شجاعت نداشتن در گفتن واقعیت،‌‌ این تفکر ‌که با دروغ گفتن کارها پیش می‌رود، باور نداشتن قیامت و روز حساب و ‌نداشتن توکل به خدا است، اعتقادات مردم که خراب شد دروغ زیاد می‌شود.
دروغ چرا؟

حجت‌الاسلام حسن قاسمی، مدیر مدرسه علمیه امام رضا(ع) تهران در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا درباره دروغ گفتن و جنبه‌های مختلف آن گفت: دروغ در اصطلاح یعنی خبر غیر واقعی دادن و بر این غیر واقعی بودن خبر نیز آگاهی داشتن.

وی در ادامه اظهار داشت: دروغ گفتن در روابط خانوادگی، اجتماعی، علمی، دروغ قولی و دروغ فعلی از ابعاد مختلف دروغ است.

این استاد حوزه علمیه گفت: با وجود وسایل ارتباط جمعی که امروزه وجود دارد شعاع دروغ نیز تغییر کرده است، اگر در گذشته دروغ شما در سطح یک روستا یا شهر پخش می‌شد امروزه دروغ شما در سطح دنیا پخش می‌شود و به اندازه مخاطبینی که دروغ را می‌خوانند برای گوینده گناه می‌نویسند.

وی با تاکید بر این‌که باید تبعات دروغ را در جامعه مطرح کنیم تا مردم فکر نکنند که همیشه کارشان با دروغ حل می‌شود گفت: انسان ممکن است با دروغ گفتن به‌صورت مقطعی از آن نفع ببرد‌ ولی در درازمدت ضرر می‌بیند، در واقع وقتی راست می‌گوییم به ضررمان نیست به‌نفعمان است، به حسب ظاهر ممکن است به ضررمان باشد ولی نفع برده‌ایم.

مدیر مدرسه علمیه امام رضا(ع) با تاکید بر این‌که دروغ در جامعه خیلی خطرناک است اظهار داشت: از علل رواج دروغ در جامعه شجاعت نداشتن در گفتن واقعیت،‌‌ این تفکر ‌که با دروغ گفتن کارها پیش می‌رود، باور نداشتن قیامت و روز حساب و ‌نداشتن توکل به خدا است، اعتقادات مردم که خراب شد دروغ زیاد می‌شود، باید این ابعاد را برای مردم روشن کرد، مضرات دروغ را گفت و به آن‌ها آموخت که با راست‌گویی می‌توان به یک زندگی و جامعه سالم و با آرامش رسید.

وی با بیان این‌که دروغ‌گو به خودش هم اعتماد نمی‌کند گفت: برخی‌ها آن‌قدر دروغ گفته‌اند که دروغ گفتن خودشان هم به باورشان رسیده است.

این استاد حوزه علمیه با بیان این‌که دروغ مسوولین از همه بدتر است و تبعات اجتماعی دارد افزود: مردم به مسؤولین بی اعتماد می‌شوند و یکی از علت‌هایی که روی‌کرد مردم به ماهواره زیاد شده همین مطلب است، باید مردم به مسؤولین اعتماد کنند و مسؤولین هم به مردم راست بگویند.

حجت‌الاسلام قاسمی در ادامه با طرح این پرسش که «آیا راست گفتن در همه جا واجب است؟» اظهار کرد: اگر شخصی مطلبی دارد که نباید بگوید، نگوید، ولی دروغ هم نباید بگوید، راست گفتن واجب نیست اما دروغ گفتن حرام است و مرز بین این دو مورد باید مشخص شود و باید توجه داشت این‌که دروغ گفتن برای مصلحت مردم جایی از ائمه(ع) دیده نشده است. 

وی در ادامه افزود: دروغ وقتی زیاد شود از نظر روانی، انسان، اجتماع و خانواده را به هم می‌ریزد و تاروپود فکری انسان را متزلزل می‌کند و با توجه به آیات و روایات دروغ گفتن از بدترین گناهان است و کلید همه بدی‌ها است و در آیات آمده که خداوند دروغ‌گویان را دوست ندارد، همه مکاتب نیز دروغ را بد می‌دانند و دروغ گفتن خلاف عقل و فطرت و شرع است.

مدیر مدرسه علمیه امام رضا(ع) با بیان برای ترک دروغ‌گویی باید مشکلات اخلاقی و اعتقادی انسان مورد بررسی قرار گیرد و روزمره شدن دروغ را از بین مردم برداریم، گفت: از برکات راست‌گویی این است که خداوند انسان را دوست دارد، انسان آرامش روحی پیدا می‌کند، آخرتش تامین است، در بین مردم و در اجتماع موفق است و مردم به او اعتماد می‌کنند، ممکن است انسان با دروغ گفتن  به نفع موقت برسد ولی به فساد درازمدت دچار می‌شود و با راست‌گویی به نفع درازمدت می‌رسد، دروغ گفتن جهنم و راست‌گویی بهشت را برای انسان می‌سازد.

حجت‌الاسلام قاسمی در پایان گفت: تبیین کردن آفات دروغ، مراقبت بیشتر و مقدم کردن آخرت بر دنیا می‌توانند انسان را از دروغ‌گویی باز نگه‌دارند./9595/ت302/ص 

ارسال نظرات