۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۱۶:۴۳
کد خبر: ۱۶۳۳۸۵
استاد حوزه علمیه:

با ظن و گمان نمی‌توان مطلبی را به دیگران نسبت داد

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه گفت: تعریف و تمجید و انتقادهای افراد از دیگران باید بدون افراط و تفریط و در مسیر اعتدال صورت بیرد.
درس اخلاق

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا،‌ حجت الاسلام محمود خلیلی قزوینی، استاد حوزه علمیه چهار شنبه چهار اردیبهشت ماه در جمع روحانیان و طلاب مقطع سطح و خارج مدرسه تخصصی فقه و اصول امام رضا(ع) با اشاره به این‌که  برخلاف دوران گذشته که حکومت از مردم جدا بود، امروز بین دولت و ملت و حوزویان پیوند برقرار شده است، گفت: حوزویان با شرایط موجود در دریای بزرگی در حال شنا هستند که باید طبق  شرایط خود را آماده سازند.

 

وی با اشاره به آیه «اجتنبوا کثیرا من ظن ان بعض الظن اثم» خطاب به حاضران ابراز داشت: مراقب باشید دچار ظن نشوید و به راحتی به دیگران مطلبی را نسبت ندهید.

 

این استاد حوزه علمیه  با اشاره به این‌که عصمت از اشتباه مخصوص افراد خاص و معین شده است و دیگران در هر حدی از تقوا هم باشند امکان اشتباه دارند، اظهار داشت: اطاعت محض مخصوص چهارده معصوم است و چنین اطاعتی از دیگر افراد لازم نیست.

 

وی با بیان این‌که در منش اسلام و مکتب اهل بیت اعتدال در هرکاری مانند عبادت لازم است، تاکید کرد: شما حوزویان در تعریف و تضعیف و انتقادهای از دیگران حتی علمای دین راه اعتدال را گرفته و از افراط و تفریط بپرهیزید و به صرف یک سخن و موضع افراد را از اصل کنار بگذارید زیرا که چنین رفتارهایی در آینده انسان را به پشیمانی می‌رساند.

 

حجت الاسلام خلیلی قزوینی، با اشاره به خاطره‌ای از تحصیل مرحوم آخوند، خاطرنشان کرد: مطالعه کامل درس فردا همراه با فکر و تعلیقه طلبه را در مسیر اجتهاد  بیشتر کمک خواهد کرد و توجه کامل به درس و سخنان استاد از مزایای این نحوه درس خواندن است./921/پ202/پ

ارسال نظرات