۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۱۷:۵۵
کد خبر: ۱۶۳۰۹۰
یک مدیر حوزوی:

فاصله گرفتن از مجالس وعظ عامل رواج دروغ‌گویی است

خبرگزاری رسا ـ مدیر مدرسه علمیه امام حسن عسکری(ع) تهران گفت: از عمده دلایل این موضوع این است که کمتر به مبانی دینی مراجعه می‌کنیم، از آیات‌ و ‌روایات و مجالس وعظ و‌‌ اخلاق فاصله گرفتیم، دلیل دیگرش این است که در جامعه دروغ رواج پیدا کرده و ما هم در دام آن قرار می‌گیریم و از آفات آن غافل هستیم.
سبک زندگي اسلامي، دروغ

حجت الاسلام محمدرضا رضوانی پور، مدیر مدرسه علمیه امام حسن عسکری(ع) تهران در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، در پاسخ به پرسش‌های «آفات دروغ در زندگی فردی و اجتماعی را بیان فرمایید؟ جایگاه دروغ در آیات و روایات را بیان فرمایید؟» گفت: دروغ به این معنی است که خلاف اعتقادت صحبت کنی، اعتقاد داری که واقعیت چیزی است و خلاف آن ‌را به زبان بیاوری، مواقعی است که اشتباه می‌کنیم و به آن پی می‌بریم که به آن دروغ نمی‌گوییم اما مواقعی مسأله‌ای را می‌دانیم و خلاف واقع صحبت می‌کنیم که به آن دروغ می‌گوییم.

وی با اشاره به قولی، لفظی و نوشتاری بودن جنبه‌های دروغ افزود: گاهی انسان در روابط اجتماعی یا در مقاله و کتاب دروغ می‌گوید و یا در مسائل اقتصادی، سیاسی و یا در خانواده دروغ می‌گوید، دروغ ابعاد مختلفی دارد که هیچ فرقی بین این‌ها نیست.

حجت الاسلام رضوانی‌پور افزود: اگر در رابطه با مساله‌ای راستش را نگوییم و با این‌که از آن مساله آگاهی داریم هیچ نظری ندهیم و خلاف واقع صحبت نکنیم به آن دروغ نمی‌گویند.

وی گفت: فرقی نمی‌کند دروغ گفتن با سخن باشد یا با نوشن و اشاره، هر چیزی که به هر نحوی خلاف واقع را به مخاطبین القا کند، دروغ است.

حجت الاسلام رضوانی‌پور با اشاره به آثار دروغ در زندگی اظهار داشت: در روایات است که دروغ‌گو کم حافظه می‌شود، اگر در مسائل اجتماعی باشد او را در جامعه بی‌شخصیت و بی‌اعتماد می‌کند، صلب توفیق می‌شود و شخصیت اجتماعی‌اش خرد می‌شود.

وی درباره دلیل‌های رواج دروغ در جامعه گفت: از عمده دلایل این موضوع این است که کمتر به مبانی دینی مراجعه می‌کنیم، از آیات‌ و ‌روایات و مجالس وعظ و‌‌ اخلاق فاصله گرفتیم، دلیل دیگرش این است که در جامعه دروغ رواج پیدا کرده و ما هم در دام آن قرار می‌گیریم و از آفات آن غافل هستیم.

این استاد حوزه علمیه با اشاره به آیه‌ «ویل للمکذبین» گفت: کلمه ویل به معنی وای است که این یک نفرین است و وقتی خداوند متعال بفرمایند وای بر دروغ‌گویان، یعنی دروغ‌گویان بدانند که عواقب شومی در انتظارشان است و در روایات آمده که حتی از دروغ شوخی هم بپرهیزید تا دروغ رفته‌رفته برای ما راحت و روان و تبدیل به جدی نشود.

وی ادامه داد: از راه‌کارهای ترک دروغ پناه بردن به دین، رفتارهای دینی بزرگان را مطالعه کردن، نگاه کردن به آیات و احادیث، تحمل و تفکر کردن و هم‌زیستی با افراد سالم و صالح است.

حجت‌الاسلام رضوانی‌پور گفت: از آثار و برکات راست‌گویی، اعتماد جامعه، برکت رزق و روزی، برکت در عمر و آرامش در زندگی انسان است و این‌که انسان‌های صالح در اطراف انسان جمع می‌شوند، از راه‌کارهای مهم تشویق و گسترش فرهنگ راست‌گویی تصمیم، اراده و تمرین است.

وی در پایان با اشاره به روایتی گفت: معلوم است که دروغ‌گویی کلید بدبختی‌های زیاد دیگر است، کما این‌که راست‌گویی کلید اعمال صالح دیگر می‌تواند باشد./9595/ت302/ص

 

ارسال نظرات