۲۷ فروردين ۱۳۹۲ - ۱۱:۰۸
کد خبر: ۱۶۱۹۲۲
حجت الاسلام رفیعی مطرح کرد:

انزوای اجتماعی در سیره حضرت زهرا جایگاهی ندارد

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه با اشاره به این که جدا کردن خود از صحنه‌های اجتماعی جزو سیره حضرت زهرا نیست گفت: الان زمان انتخابات است. بی‌تفاوتی نسبت به سرنوشت جامعه ناپسند است و همه مردم نسبت به آن مسؤول هستند.
رفيعي


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام ناصر رفیعی در برنامه سمت خدا با اشاره به این که مدح و ثنای حضرت زهرا(س) از زبان ما مشکل است، گفت: قرآن در آیه تطهیر و مباهله از حضرت زهرا تعریف کرده است. پیامبر(ص) نیز از حضرت زهرا تعریف کرده است. این تعابیر بی نظیر است. حتی اهل سنت هم کتابی در فضایل حضرت زهرا(س) نوشته اند. حاکم نیشابوری که از علمای اهل سنت است کتابی در مدح آن حضرت دارد و روایاتی در این مورد آورده است. تمام سیره نویسان اهل سنت وقتی به کلمه فاطمه رسیده اند بخشی از این روایت متواتر را آورده‌اند. پیامبر فرمود: فاطمه پاره تن من است، درجای دیگر فرمود: فاطمه گوشت تن من است .گاهی می فرمود: فاطمه روح من است یا نور چشم من است .


وی ادامه داد: روزی سلمان نزد پیامبر(ص) آمد و گفت که وضعیت مالی و معیشتی حضرت زهرا(س) خوب نیست من از دیدن این سختی ها، ناراحت شده‌ام. رسول خدا فرمود: دخترم فاطمه تمام وجودش ایمان و یقین است. آیه 61 سوره آل عمران (آیه مباهله) در مورد حضرت زهرا است . وقتی پیامبر خواست با یهودیان نجران مباهله (نفرین کردن یکدیگر تا هرکدام که حق نبودند از بین بروند )کند، سران آنها دیدند که پیامبر با امام حسن و امام حسین و حضرت زهرا سلام الله علیهم می‌آید. در این آیه به پیامبر(ص) می فرماید که بگو ما پسرانمان را با خودمان می‌آوریم و شما هم پسرانتان را بیاورید. ما زنهایمان را می آوریم. یکی از علمای اهل سنت از پیامبر نقل می کند: اگر محبوب تر از این چهار نفر (علی، فاطمه، حسن و حسین) روی زمین سراغ داشت به من می فرمود که آنها را بیاور. ولی خدا به من دستور داد که آنها را بیاورم زیرا آنها خلق افضل هستند.


حجت الاسلام رفیعی بیان داشت: آیه 9 سوره حشر در مورد ایثار است و می فرماید: بعضی ها دیگران را بر خودشان ترجیح می دهند با اینکه خودشان هم نیاز دارند. ایثار بالاترین ویژگی اخلاقی است یعنی انسان خودش گرسنه می خوابد ولی غذایش را به فرد دیگری می دهد. اگر انسان نصف غذا را خودش بخورد و نصف دیگر را به فرد دیگری بدهد این انفاق است. ایثار صفت با ارزشی است. ایثار سه نوع است مالی، جانی، آبرویی. حضرت زهرا ایثار آبرویی هم داشتند. ایشان با حضرت علی (ع) ازدواج کردند و خیلی از مردم به ایشان اعتراض کردند که چرا با علی ازدواج کرده است. حضرت در مقابل آنها ایستادند. حضرت زهرا (س) ایثار جان هم داشتند زیرا خودشان را سپر کرد و سختی کشید تا مساله ولایت و امامت مطرح شود .


عضو هیات علمی جامعه المصطفی گفت: در بحارالانوار آمده است: بلال می‌گوید که به خانه حضرت زهرا(س) رفتم و دیدم که حضرت گندم آرد می‌کند و بچه هم در بغل دارد. سلام کردم و گفتم اجازه بدهید که من بچه را نگه دارم. حضرت فرمود: اگر می‌خواهی کمک کنی گندم را آرد کن تا من بچه را نگه دارم. زیرا مادر به بچه مهربانتر است. این داستان شفقت حضرت زهرا را نسبت به فررزندانشان می‌رساند. یکی از اسامی حضرت زهرا هانیه است یعنی مهربان و شفیق. یکی از اسامی خدا هم شفیق است.


وی اظهار داشت: آیه 33 سوره احزاب (آیه تطهیر) هم در مورد حضرت زهرا (س) نازل شده است. روایت داریم که شش ماه (یا نُه ماه) پس از نازل شدن این آیه، پیامبر(ص) به در منزل حضرت زهرا می‌آمدند و می‌فرمودند: السلام علیک یا اهل البیت. تا مردم کسان دیگری را اهل البیت تلقی نکنند. در نزد فریقین از منابع اهل سنت و شیعه در مورد آیه تطهیر روایت آورده شده که خدا در آیه تطهیر می فرماید: خدا اراده (تکوینی)کرده است از شما خاندان پلیدی و زشتی را ببرد و شما را پاکیزه قرار داده است. این آیه می رساند که اهل بیت معصوم هستند.


حجت الاسلام رفیعی خاطرنشان کرد: حضرت زهرا(س) با این عظمت وقتی احساس وظیفه کرد که باید از حق دفاع کند و نباید سکوت کند وارد جامعه شد، شب به در خانه مهاجر و انصار رفت و در مسجد خطبه خواند و از امام علی(ع) دفاع کرد. پس پیروان حضرت زهرا نباید در جامعه نسبت به مسائل بی تفاوت باشند. باید حق را بشناسند و از آن دفاع کنند، باطل را بشناسند و با آن بجنگند.


وی با اشاره به این که جدا کردن خود از صحنه‌های اجتماعی جزو سیره حضرت زهرا نیست گفت: الان زمان انتخابات است. بی‌تفاوتی نسبت به سرنوشت جامعه ناپسند است و همه مردم نسبت به آن مسؤول هستند. ما از حضرت فاطمه، هم درس فردی مثل ایثار و انفاق و هم درس اجتماعی مثل شرکت کردن در مسائل جامعه می‌گیریم./
916/پ202/ع

ارسال نظرات